دیگنیتی بهمن موتور در بازار خودرو چین مشتری دارد؟
به گزارش مجله حقوق، دیگنیتی بهمن موتور سال جاری در بازار چین کمترین میزان فروش را تجربه کرد. این کراس اوور یکی از محصولات دانگ فنگ بوده و این خودروساز چینی برندیست که تا به امروز به هیچ کدام از خودروسازهای داخلی نه نگفته است. تقریباً تمام خودروسازان داخلی ایران تجربه همکاری با این برند را داشته اند و حداقل یک محصول را در سبد فراوریات خود قرار داده اند. بهمن موتور هم پیرو همین قانون نانوشته دانگ فنگ Fengguang ix5 به خط فراوری خود آورد تا از قافله عقب نماند.
دیگنیتی بهمن موتور
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - پیش از آنکه به شرایط دانگ فنگ در بازار خودرو چین نگاهی داشته باشیم، بهتر است بدانیم این خودروساز چینی در بازار ایران مشغول چه کارهایی است. این برند چینی برای ما کاملاً آشناست. از محصولات باری و تجاری گرفته تا خودروهای سواری و… محصولات دانگ فنگ را در جاده های ایران مشاهده نموده ایم.
دانگ فنگ با کدام خودروسازان داخی کار می نماید؟
شاید پاسخ به این پرسش کمی خنده دار باشد. همانطور که پژو و سیتروئن زمانی شرکای ایران خودرو و سایپا بشمار می رفتند؛ دانگ فنگ هم به نوعی شریک تجاری تمام خودروسازان داخلی ایران است.
مدل Joyear X5 این برند در خودروسازی فردا با نام SX5 عرضه می گردد. خودرویی قدیمی که در سال 2015 تنها 12/966 عدد از آن در کشور چین فروخته شد و پس از آن هیچ نشانه ای از این خودرو وجود ندارد.
وانت ریچ دانگ فنگ در پارس خودرو دیده شد. خودرویی که قرار بود جای خالی نیسان پیک آپ را پر کند؛ اما نتوانست نظر خریداران را جلب کند. Dongfeng SX6 هم به جمع خودروسازان فردا پیوسته تا این خودروساز به مونتاژ محصولات دیروز دانگ فنگ ادامه دهد. جالب است بدانید آخرین آمار فروش این خودرو در بازار چین مربوط به سال 2018 است که 14/353 دستگاه را شامل می شد.
خودرو SX6 هم به عنوان یک کراس اوور هفت نفره قرار بود در خودروسازی فردا حضور داشته باشد. البته ظاهراً نام و نشان این محصول از سایت رسمی فردا موتورز حذف شده است.
از خودروسازان ملی تا مونتاژنمایندگان خصوصی
Dongfeng T5 EVO خودرویی است که سر و صدای زیادی در بازار خودرو ایران به پا نموده است. این خودرو قرار است با نام لاماری به بازار عرضه گردد. برندی که زیر مجموعه آرین موتور است و جزء محصولات نادر و به روز دانگ فنگ در ایران بشمار می رود.
سدان Fengshen D53 خودرویی است که شایعه حضورش در بهمن موتور شنیده می گردد. خودرویی که 19/016 دستگاه از آن در سال 2020 در کشور چین به فروش رفته بود. این سدان بنا بر شایعات پیش بینی می گردد جانشین فاو بسترن باشد و احتمالاً با نام آئولوس در ایران دیده خواهد شد.
هاچ بک Fengshen H30 محصولی است که احتیاج به معرفی ندارد. خودرویی که زمانی ایران خودرو آن را فراوری می کرد و به علت اشتراکات فنی بسیار با پژو 206 پیروز هم ظاهر شد. البته که این خودرو از ظاهر به شدت قدیمی خود رنج می برد. اما گیربکس اتوماتیک آن مسائل جعبه دنده اتوماتیک 206 را نداشت و همین یک نکته بسیار مهم برای آن بشمار می رفت.
DongFeng S30 هم به عنوان مدل سدان H30 کراس قرار بود در ایران خودرو فراوری گردد. اما تنها چند نمونه اندک از این خودرو در خیابان ها مشاهده شد که بیشتر آنها هم خودروهای امدادی شرکت بودند.
دانگ فنگ خودروهای به روز به ایران نمی دهد
دانگ فنگ کاملاً به بازار خودرو ایران علاقه مند است. البته بر حسب شنیده ها؛ هیچ وقت خودروهای به روز این برند در خیابان های ایران دیده نخواهند شد. چرا که این خودروساز چینی ترجیح می دهد که خودروهای به روز خود را در سایر بازارها به فروش برساند. این مورد را می توان از نحوه فعالیت دانگ فنگ با خودروسازان ایرانی متوجه شد.
تنها استثنا این قانون نانوشته، مدل T5 ایوو است. خودرویی که در حال حاضر به روز محسوب می گردد، اما احتمالاً تا زمانی که دانگ فنگ تصمیم نهایی را نگرفته در ایران دیده نخواهد شد.
شرایط دیگنیتی بهمن موتور در بازار خودرو چین چگونه است؟
براساس آمار منتشر شده در کشور چین؛ دیگنیتی بهمن موتور در امسال میلادی؛ 5/132 مشتری پیدا نموده است. این آمار به ما نشان می دهد که دیگنیتی بهمن موتور در جایگاه 396 فروش در میان خودروهای چینی در کشور مادر واقع شده است.
دیگنیتی بهمن موتور
آمار ها نشان می دهد که سال 2019 برای این خودرو از لحاظ فروش رویایی محسوب می شد. دانگ فنگ در آن سال پیروز شده بود تا 16/213 دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. اما باز هم ix5 در رده پر فروش های چین حضور نداشت. بالاترین رده ای که این خودرو توانست در زمینه فروش در سال 2019 بدست آورد، رتبه 249 بود.
در سال 2018 هم رقم فروش آن در کشور چین 8/689 دستگاه بود. این تعداد فروش ix5 را به جایگاه 341 فروش رسانده بود.
تعداد فروش ix5 در سال 2021
از آنجایی که هنوز به پایان سال 2021 نرسیده ایم، ضروری است آمار فروش دیگنیتی بهمن موتور را در بازار چین بصورت ماه به ماه آنالیز کنیم.
در ماه بهمن سال 1399 تعداد 226 دستگاه از این خودرو در چین فروخته شد. این اندازه در اسفند ماه سال گذشته به 108 دستگاه رسید.
دیگنیتی بهمن موتور
شرایط در فروردین ماه 1400 برای دیگنیتی بهمن موتور بهتر شد. چرا که فروش 144 دستگاهی از آن نسبت به اسفند ماه فرایند بهتری را نشان می داد. اما این شرایط در اردیبهشت ماه تداوم نیافت. ix5 در دومین ماه امسال تنها 80 مشتری داشت که از این لحاظ به رتبه 237 فروش در بازار چین سقوط نموده بود.
در خرداد ماه دانگ فنگ رشد فروش این خودرو را به چشم دید. در اولین ماه تابستان ix5 به فروش 362 دستگاهی رسید، اما این فروش در تیر ماه تکرار نشد و تنها 242 مشتری برای دیگنیتی بهمن موتور در چین پیدا شد.
دیگنیتی بهمن موتور در مرداد ماه رکورد زد!
در مرداد ماه 1400 فروش این خودرو رکورد زد. 570 دستگاه از این شاسی بلند چینی در بازار کشور مبدا فروخته شد. رقمی که هیچ وقت دیگر تکرار نشد و در شهریور ماه فروش این خودرو تنها 83 دستگاه بود.
در نخستین ماه پاییزی 337 چینی مشتاق خرید ix5 بودند و این فرایند با فروش 528 دستگاه در آبان ماه افزایش اندازه خریداران را نشان می داد. هنوز آماری درباره تعداد فروش آذر ماه منتشر نشده است. اما می توان گفت که دیگنیتی بهمن موتور تا به امروز به فروش 2/680 دستگاهی رسیده است. آماری که اصلاً چشمگیر نیست.
حتی اگر فروش 3/500 دستگاهی را از این خودرو تا پایان سال 2021 متصور شویم، می توان گفت که اندازه فروش دیگنیتی بهمن موتور در بازار چین افتضاح است.
رقبای دیگنیتی را بشناسیم
دیگنیتی بهمن موتور به عنوان یک شاسی بلند کوپه در کلاس خود هیچ رقیبی ندارد. اما از آنجایی که متر و مقیاس در بازار خودرو ایران، کلاس خودرو نیست؛ می توان چری تیگو 7 را مهمترین رقیب این خودرو قلمداد کرد.
از آنجایی که تیگو 7 برادر ناتنی فیدلیتی بشمار می رود، در حقیقت بهمن موتور خودروهایی را به بازار معرفی نموده است که هر کدام رقیب دیگری هستند.
این سیاست فروش شاید نشأت گرفته از این موضوع باشد که اگر هر کدام از این برندها روزی از گروه بهمن خارج شدند، دیگری همچنان در این بازار فروش پر مخاطب نام گروه بهمن را زنده نگه دارد.
دیگنیتی یا تیگو 7؟
در مقایسه ظاهری؛ دیگنیتی بهمن موتور کاملاً خودرویی به روز تر از چری تیگو 7 مدیران خودرو است. کراس اووری که زوایای جدیدی برای مشتری ایرانی به نمایش می گذارد و به هیچ عنوان نمی توان آن را برخلاف فیدلیتی، تکراری نامید.
چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی 10/25 اینچی در کنسول میانی، سقف پانورامیک، اتوهلد، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سامانه ورود بدون کلید، دوربین 360 درجه، تریم داخلی چرم و… از جمله امکانات مهم دیگنیتی بهمن موتور محسوب می شوند. امکاناتی که در بازار جهانی پیش پا افتاده قلمداد شده و چیز جدیدی حتی برای مخاطب ایرانی هم بشمار نمی آیند.
چری تیگو 7 شش کیسه هوا دارد. نمایشگر 9 اینچی آن از دیگنیتی کوچک تر است اما گرمکن جایگاه های جلو برای آن یک امتیاز ویژه محسوب می گردد. از طرفی دیگر دیگنیتی مجهز به دوربین ثبت وقایع است که شاید اصلاً از آن استفاده نگردد. اما به هر حال فروشندگان خودرو از آن به عنوان یک آپشن مهم یاد می نمایند.
مقایسه فنی
در بحث قوای محرکه این دو خودرو باید گفت که هر دو در کلاس 1/5 لیتری های توربو چینی قرار می گیرند. موتور تیگو 7 قادر است 147 اسب بخار و 210 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. اعدادی که نتیجه کارکرد موتور دیگنیتی بهمن موتور هستند هم چندان تفاوتی با تیگو 7 ندارند.
توان موتور دیگنیتی با تیگو 7 برابر است. اما گشتاور آن 10 نیوتن متر بیشتر است. در مقایسه گیربکس ها شرایط بحرانی تر می گردد. از طرفی جعبه دنده CVT دیگنیتی گشتاور بیشتر موتور آن را بی اثر می نماید و در مقابل گیربکس تیگو 7 از نوع DCT خشک بوده که مسائل بسیاری دارد.
در حقیقت شما اگر زمان سفر تهران تا چالوس را با تیگو 7 حدود چهار ساعت محاسبه کنید، باید به این زمان 15 دقیقه جهت توقف و استراحت برای خنک شدن گیربکس آن اضافه کنید!
در مقام مقایسه باید پذیرفت که کیفیت قطعات تیگو در مقایسه با دیگنیتی پایین تر است. ظاهر قدیمی تیگو هفت هم شانس رقابت با دیگنیتی را از دست داده، اما بازار دست دوم بهتر تیگو 7 نسبت به دیگنیتی شرایط بهتری دارد.
در حال حاضر قیمت دیگنیتی بهمن موتور 795 میلیون تومان است. اما در آگهی های سایت های سبز و قرمز این خودرو در ارقامی نزدیک به 1/200/000/000 تومان به فروش گذاشته شده اند.
پس اگر احیاناً به کار خرید و فروش خودرو مشغول هستید، تیگو 7 همچنان برای امرار معاش شما گزینه بهتری است. اما دیگنیتی هم با اختلاف قیمت کارخانه و بازارش وسوسه انگیز به نظر می رسد. اما اگر اصطلاحاً مصرف نماینده هستید، گزینه های کره ای و ژاپنی بازار، عمر طولانی تر و کیفیت بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند.
شرایط بهمن موتور چگونه است؟
براساس گزارش فراوری و فروش شرکت بهمن موتور، این خودروساز خصوصی تا پایان مهر ماه 1400 جمعاً 3/579 دستگاه خودرو سواری (شامل فیدلیتی، دیگنیتی و بسترن B30) و 9/391 دستگاه وانت (شامل کاپرا دو، کارا تک کابین و دو کابین) فراوری نموده است.
از این تعداد فراوری شده 3/021 دستگاه خودرو سواری به فروش رسیده است که گزارش بهمن موتور مبلغ فروش خالص 18/472/682 میلیون ریالی را نشان می دهد. در گروه وانت ها هم از 9/391 دستگاه فراوریی، 9/432 دستگاه به فروش رفته که نشان می دهد بخشی از وانت های فروخته شده در امسال، از سال گذشته در انبار بهمن موتور موجود بوده اند.
اگر در شرایط ایده آل تعداد 3/021 دستگاه خودرو سواری فروش رفته این خودروساز در شش ماهه ابتدایی سال 1400 را بر سه تقسیم کنیم (بهمن موتور سه محصول سواری دارد) سهم هر محصول تنها 1/007 دستگاه خواهد بود.
یعنی در خوشبینانه ترین حالت ممکن، دیگنیتی 1/007 عدد در شش ماهه ابتدایی امسال مشتری داشته است. رقمی که حتی در مقایسه با بازار چین هم ناامیدنماینده است.
اگر تصور کنیم که این رقم تا پایان امسال دو برابر می گردد؛ باز هم رقم 2/014 دستگاهی از فروش 3/500 دستگاهی بازار چین پایین تر خواهد بود.
فعالیت بهمن موتور متوقف شده است؟
گزارش اقتصادی میان دوره ای بهمن موتور منتهی به 31 شهریور 1400 موضوعات مهمی را به ما نشان می دهد. در بخش تأکید بر مطلب خاص این گزارش عنوان شده است که: فعالیت های اصلی شرکت در حال حاضر متوقف شده و با توجه به سیاست ها و تصمیمات گروه بهمن مقرر شده تا آغاز مجدد فعالیت مرتبط با اساسنامه، در حال حاضر صرفاً سرمایه گذاری در سهام شرکت بهمن دیزل و پیگیری وصول مطالبات نماید.
اما نکته مهمتر در بخش اعلام تعداد کارکنان این خودروساز خصوصی است. آنطور که بهمن موتور در گزارش اقتصادی دوره شش ماهه ابتدای امسال آورده است؛ این خودروساز دارای نیروی کار تمام وقت نبوده و حسب مورد از خدمات کارکنان سایر شرکت های گروه استفاده می نماید.
منبع: بیت ران