دست نوشته نیوتن بیش از 2 میلیون دلار چوب حراج خورد

به گزارش مجله حقوق، یک دست نوشته از آیزاک نیوتن کاشف نیروی جاذبه که به زبان لاتین نوشته شده و متعلق به سال 1694 است و در مجموع شامل 39 خط است، با قیمت 2.35 میلیون دلار در حراج کریستی لندن به فروش رسید.

دست نوشته نیوتن بیش از 2 میلیون دلار چوب حراج خورد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک دست نوشته از آیزاک نیوتن که نسخه بازنگری و اصلاح شده از سه بخش از نسخه اول کتاب مشهور وی به نام اصول ریاضی فلسفه طبیعی (Philosophiae Naturalis Principia Mathematica) است و یکی از با ارزش ترین اسناد تاریخ علم محسوب می گردد، با قیمت دو میلیون و 350 هزار دلار در حراج کریستی لندن چوب حراج خورد.

کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی مسلماً تأثیرگذارترین کتاب تاریخ است. آلبرت اینشتین این کتاب و شخص نیوتن را با اسم شاید بزرگترین پیشرفت فکری که تا به امروز برای هر شخصی صورت گرفته است تحسین نموده است.

نیوتن این کتاب را در سال 1687 منتشر کرد و با طرح نظریه جاذبه و معادلات نوین ریاضی که فیزیک مدرن را پایه ریزی کرد، بینش نوی نسبت به دنیا ایجاد کرد.

این اثر شامل یک و نیم صفحه متن دست نویس با ابعاد 220 در 19 میلی متر به زبان لاتین است که بین ماه های مه تا ژوئیه سال 1694 به تحریر درآمده است. 39 خط از این دست نوشته، دست خط نیوتن است و 21 خط آن را هم دیوید گریگوری ریاضیدان و ستاره شناس اسکاتلندی که برای آماده کردن چاپ دوم کتاب مذکور با نیوتن همکاری می کرد، نوشته است.

لازم به ذکر است که برآورد رسمی حراج کریستی نسبت به قیمت این اثر از 833 هزار تا یک میلیون و 250 هزار دلار بود، زیرا گران ترین نسخه از نسخه اول این کتاب با قیمت 3 میلیون و 719 هزار و 500 دلار فروخته شده بود، در حالی که یک نسخه ارائه شده با چرم منبت کاری شده مراکشی بود. اما قیمت نهایی این اثر نو فراتر از حد انتظار بود. در واقع این نسخه خطی تقریباً هم قیمت با دومین نسخه ارزشمند از چاپ اول آن کتاب به فروش رسید که در سال 2013 به قیمت 2 میلیون و 517 هزار دلار در حراج کریستی در نیویورک فروخته شد.

در هر حال به نظر می رسد که دست خط نیوتن و رابطه این اثر با مهم ترین کتاب تاریخ علم بوده است که قیمت آن را بسیار بالا برده است.

آیزاک نیوتن ریاضیدان، فیزیکدان، اخترشناس، متخصص الهیات و نویسنده اهل انگلیس بود که به اسم یکی از مؤثرترین دانشمندان کل تاریخ و یک شخصیت کلیدی در انقلاب علمی شناخته می گردد. کتاب وی شاهکار اصول ریاضی فلسفه طبیعی که برای اولین بار در سال 1687 منتشر شد، مبانی مکانیک کلاسیک را بنا نهاد. بعلاوه او سهم بزرگی در نورشناسی ایفا کرد. او و گوتفرید لایبنیتس به طور همزمان و مستقل، حساب دیفرانسیل و انتگرال را ایجاد کردند.

نیوتن فرمولی برای قوانین حرکت و گرانش دنیا وضع کرد که دیدگاه غالب علمی را تا پیش از ارائه نظریه نسبیت تشکیل می داد. نیوتن از برهان های ریاضی پیرامون گرانش برای اثبات قوانین حرکت سیاره ای کپلر استفاده کرد. او با آنالیز و تشریح جزر و مد، جهت پرواز دنباله دارها، پیش روی محوری و سایر پدیده ها، تردید در خصوص درستی خورشیدمرکزی بودن منظومه شمسی را از بین برد. او نشان داد که حرکت اشیاء روی زمین و اجرام آسمانی می تواند با اصول مشابهی محاسبه گردد. استنباط نیوتن مبنی بر اینکه زمین کروی با حالت تخت (شعاع قطبی کمتر از شعاع استوایی) است، با مقدار گیری های هندسی به وسیله موپرتوئی، لا کانداماین و سایرین تأیید شد و بیشتر دانشمندان اروپایی را بر فزونی مکانیک نیوتنی بر سیستم های قدیمی متقاعد ساخت.

نیوتن بعلاوه اولین تلسکوپ بازتابی کاربردی را ساخت و نظریه پیشرفته ای از نور مبنی بر مشاهده تجزیه نور سفید در منشور به طیف های مرئی، ایجاد کرد. وی بعلاوه قانون تجربی سرد شدن را فرمول بندی کرد، نخستین محاسبه نظری سرعت صوت را انجام داد و مفهوم سیال نیوتنی را تعریف کرد.

وی به اسم یک ریاضیدان هم در مطالعه سری توانی، تعمیم دادن بسط دوجمله ای به توان های غیر عدد صحیح و ایجاد کردن روشی برای تقریب زدن ریشه های یک تابع نقشی قابل توجه در پیشبرد ریاضی ایفا کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1003

به "دست نوشته نیوتن بیش از 2 میلیون دلار چوب حراج خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست نوشته نیوتن بیش از 2 میلیون دلار چوب حراج خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید