دُز چهارم واکسن کرونا در برابر اُمیکرون اثر ندارد

به گزارش مجله حقوق، تهران (پانا) - سطح پادتن در خون پس از تزریق دُز چهارم واکسن کرونا افزایش می یابد اما به میزان ای نیست که به طور کامل از ابتلا به سویه اُمیکرون جلوگیری کند.

دُز چهارم واکسن کرونا در برابر اُمیکرون اثر ندارد

به گزارش ایسنا، دفتر خبرگزاری رویترز در خاورمیانه گزارش داد: نتایج اولیه آنالیز ها حاکی از آن است که اُمیکرون، سویه تازه کروناویروس به میزان ای سرایت پذیر است که حتی می تواند افرادی که چهارمین دُز واکسن کرونای فایزر را تزریق نموده اند، آلوده کند.

به گفته متخصصان، دُز چهارم واکسن فایزر سطح پادتن ها در خون را افزایش می دهد اما به میزان کافی از ابتلا به اُمیکرون جلوگیری نمی کند. دو هفته پس از تزریق چهارمین دُز، سطح پادتن ها در مقایسه با تزریق دُز سوم افزایش می یابد اما این افزایش به میزان ای نیست که بتواند در برابر اُمیکرون ایمنی کامل ایجاد کند.

تحقیقات نشان می دهد که یک هفته پس از تزریق دُز چهارم، سطح پادتن در خون پنج برابر می گردد اما باز هم پایین تر از آن میزانی است که محققان انتظار داشتند. سطح مورد احتیاج پادتن برای حفاظت از بدن در برابر اُمیکرون بسیار بالاتر از میزانی است که یک واکسن خوب می تواند ایجاد کند.

نتایج این تحقیق در خصوص واکسن مدرنا نیز مشابه است.

با این حال تزریق دُز چهارم برای افراد در معرض خطر و سالمندان توصیه می گردد.

اُمیکرون سویه ای از کروناویروس با قدرت سرایت بالاست که از آفریقا شایع شد و در حال حاضر روزانه صدها هزار نفر در سطح دنیا به آن مبتلا می شوند. بعضی کشورها امیدوارند این سویه که معمولا در مبتلایانی که به طور کامل واکسینه شده و دُز تقویتی را دریافت نموده اند با بروز علائم خفیفی همراه است، بتواند به ایمنی جمعی یاری کند.

نقش دُز تقویتی در کاهش خطر ابتلا یا خفیف تر شدن علائم پس از ابتلا به سویه اُمیکرون تا به امروز از سوی بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پزشکی تایید شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1251

به "دُز چهارم واکسن کرونا در برابر اُمیکرون اثر ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دُز چهارم واکسن کرونا در برابر اُمیکرون اثر ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید