درمان گیاهی خشکی، چاک و ترک لب

به گزارش مجله حقوق، خشکی، چاک و ترک لب ها در اثر حرارت جگر، کلیه ها و یا فقدان و کمبود ویتامین B2 و C ایجاد میشود. با روشهای درمان گیاهی چاک و ترک لب آشنا شوید.

درمان گیاهی خشکی، چاک و ترک لب

متخصصان طب سنتی معتقدند خشکی، چاک و ترکیدگی لبها در اثر حرارت جگر و کلیه ها و یا فقدان و کمبود ویتامین B2 ایجاد میشود. همچنین تغییرات آب و هوا نیز روی پوست حساس لبها اثر میگذارد. لبهای ترک خورده عموما بیشتر در فصل پاییز و زمستان که هوا خشک است در بین افراد مختلف مشاهد شده و ایجاد مشکل میکند. مسئله ای که هر چند به ظاهر ساده است، اما برای افراد آزار دهنده بوده و بسکمک از افراد قادر نیستند با آن به نحو موثر برخورد کنند.

راهکارهای درمان گیاهی خشکی، چاک و ترک لب

  • برای درمان این عارضه از گیاهان و موادی که دارای ویتامین B2 به مقدار کافی هستند استفاده کنید. از جمله این میوه ها خیار، مرکبات، گوجه فرنگی، زردآلو، انگور، جگر، تخم مرغ، مخمر آب جو، شیر، موز، هویج و سبزیجات دارای این ویتامین میباشند. علاوه بر موارد بالا شلتوک برنج، سبوس جو و گندم نیز حاوی ویتامین ب هستند.
  • شبها مقداری به دانه را در کمی آب جوش بخیسانید و صبح لعاب ایجاد شده را روی لبها مالش دهید.
  • خوردن پسته وحشی نیز برای برطرف چاک و ترک لب مفید است.
  • مالیدن و استعمال موضعی وازلین، گلیسیرین و یا هرگونه چربی حیوانی برای درمان چاک و ترک لب مفید است.
  • هر روز صبح مقداری تخم کاسنی را بجوشانید و آب آن ار صاف و شیرین نموده، از آن میل کنید.
  • از دیگر راههای درمان چاک و ترک لب استعمال موضعی روغن حیوانی بر روی لبها است. به این منظور مقداری روغن حیوانی را با کمی موم عسل به طور مساوی مخلوط نموده و کمی به آن حرات دهید و از این مخلوط روزی سه مرتبه بر روی لب بمالید.
  • توصیه میشود چنانچه به طور مداوم دچار چاک و ترک لب می شوید، از عسل که خاصیت ضد باکتریایی دارد، استفاده کنید. به این منظور مقداری عسل رابه لبها بمالید و سی ثانیه پس از خشک شدن، کمی وازلین روی آن قرار دهید و مدت 15 دقیقه اجازه دهید روی لب باقی بماند. سپس با گوشه حوله آغشته به آب ولرم، به آرامی وازلین و عسل را پاک کنید. این کار را روزی دو بار به مدت یک هفته تکرار کنید تا نتیجه مطلوب بگیرید.
  • از دیگر روشها درمان خشکی و ترک لب در طب سنتی انداختن زالو زیر و روی لبها است. این کار را هفته ای یک مرتبه و به مدت سه هفته انجام دهید. لازم است برای انجام این عمل حتما از متخصصان طب سنتی کمک بگیرید.
  • مالیدن روغن زیتون بر روی لبها نیز از ساده ترین و در دسترسترین راهکارهای درمان خانگی ترک لب است. روغن زیتون باعث مرطوب شدن پوست لبها میشود.
  • ژل آلوئه ورا را روزی دوبار به لب ها بمالید تا خشکی لب ها را نیز از بین ببرد.
  • از آنجا که عموما خشکی و تر ک لبها ناشی از روبرو بدن با کم آبی است . به این منظور توصیه میشود آب فراوان و مایعات بنوشید و برای مرطوب کردن محیط اطراف خود از دستگاه های مرطوب کننده استفاده کنید.

سایر توصیه ها

  1. به طور کلی لازم است بدانیم پیش از آنکه اقدام به درمان و برطرف خشکی لب ها، چاک و ترک لب کنیم، بهتر است از علت اصلی آن اطلاع پیدا کنیم. معمولا کمبود ویتامین B ،آهن و اسید های چرب می تواند موجب تر ک خوردن و خشکی لب ها شود. شما می توانید بعد از انجام آزمایش و اطمینان یافتن از این مسئله ،با مصرف مکمل های مولتی ویتامین ، این کمبود را برطرف نموده و مشکل خود را حل کنید .
  2. همچنین به جای کرم ها از روغن های گیاهی و حیوانی استفاده کنید. کرم ها از فرمول های سنگین تشکیل شده اند و فقط به طور سطحی روی پوست می نشینند اما روغن ها می توانند به جای مرطوب کننده ها در اعماق پوست نفوذ کنند و اگر هنگامی که پوست هنوز مرطوب است، مورد استفاده قرار گیرند، رطوبت را به مدت طولانی تر حفظ می کنند.
  3. توصیه دیگر اینکه به لبهای خود زبان نزنید. خیس کردن لب ها با زبان کاری غیر ارادی مثل پلک زدن است. اما خودداری از آن اولین قدم در درمان چاک و ترک لب است. باید متوجه باشید که زبان زدن لب ها اولین عامل ترک خوردن آنها و عدم درمان و بهبود آن محسوب میشود.
  4. نکته آخر اینکه مصرف ویتامینc و b برای داشتن لب های سالم لازم است. بنابراین میوه ها و سبزیجاتی که منبع این ویتامین ها هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 553

به "درمان گیاهی خشکی، چاک و ترک لب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان گیاهی خشکی، چاک و ترک لب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید