خورشیدگرفتگی؛ حلقه آتش در راه است

به گزارش مجله حقوق، خورشیدگرفتگی حلقه ای کامل، به دلیل منظره ای که با گذر ماه از مقابل خورشید ایجاد می نماید، با نام حلقه آتش شناخته می گردد.

خورشیدگرفتگی؛ حلقه آتش در راه است

خورشیدگرفتگی حلقه ای کامل، به دلیل منظره ای که با گذر ماه از مقابل خورشید ایجاد می نماید، با نام حلقه آتش شناخته می گردد

خورشیدگرفتگی از نوع حلقه آتش هفته آینده بر فراز آمریکای شمالی پدیدار خواهد شد. این خورشیدگرفتگی حلقه ای ـ که در جریان آن، ماه از مقابل خورشید می گذرد و بخشی از نور آن را می پوشاند و حلقه ای فروزان ایجاد می نماید- صبح روز دهم ژوئن ظاهر خواهد شد.

این خورشیدگرفتگی فقط برای ساکنان آمریکای شمالی قابل مشاهده خواهد بود و حتی آن جا نیز بسیاری از افراد، نمی توانند آن را کامل ببینند.

فقط ساکنان اونتاریوی شمالی و کبک و همچنین ساکنان بخش هایی از گرینلند و روسیه، این خورشیدگرفتگی را کامل مشاهده خواهند کرد؛ با این همه، دیگران همچنان می توانند این خورشیدگرفتگی را به شکلی جزئی ببینند. خورشیدگرفتگی های جزئی تر، در بیشتر مناطق شمال شرقی ایالات متحده آمریکا و شرق کانادا قابل رویت خواهد بود.

خورشیدگرفتگی حلقه ای کامل، به دلیل منظره ای که با گذر ماه از مقابل خورشید ایجاد می نماید، با نام حلقه آتش شناخته می گردد. با گذر ماه از مقابل خورشید و به دلیل ابعاد نسبی آن ها در آسمان، فقط لبه های روشن خورشید که به شکل حلقه ای فروزان و مشتعل پشت ماه ظاهر می گردد، به چشم می خورد.

تماشای این چشم انداز کامل برای بسیاری از کسانی که در راستا این خورشیدگرفتگی هستند (شامل نیویورک) ممکن نخواهد بود.

بعضی مناطق، به دلیل موقعیت مکانی که خورشید و ماه در یک امتداد قرار نمی گیرند، این خورشیدگرفتگی را به صورت کامل مشاهده نخواهند کرد. بقیه هم دید محدودی خواهند داشت، زیرا بیشترین زمان خورشید گرفتگی، در واقع پیش از طلوع خورشید در آسمان، رخ خواهد داد.

اما با وجود همه این ها، بسیاری از مناطق ـ از بوستون تا وینیپگ و از شهر کبک تا چارلستون به پایین ـ صبح زود روز دهم ژوئن تا حدی رخداد خورشید گرفتگی را مشاهده خواهند کرد.

هر کسی که در این مناطق باشد و به بالا نگاه کند، می تواند آن را ببیند و یافتن موقعیت این پدیده برخلاف سایر رصد های آسمانی چندان سخت نیست؛ هرچند در آسمان صاف هنگام طلوع خورشید، این پدیده بهتر به نظر خواهد رسید؛ منظره ای که ماه در آن مانند پَک-مَن (بازی رایانه ای Pac-Man) حفره ای در خورشید (یا شکل وارونه ای از هلال ماه) ایجاد می نماید.

به ناظران این رخداد همچنین توصیه می گردد اطمینان حاصل نمایند هنگام تماشای خورشید، عینک محافظ مناسب یا تجهیزاتی از قبیل اتاقک تاریک (جعبه تاریک) داشته باشند.

با اینکه روشنایی کامل خورشید، در مدت رخداد خورشیدگرفتگی تاریک و کم می گردد، اما این نور همچنان چه در طول خورشیدگرفتگی و چه پس از آن، می تواند خطرناک باشد. رعایت نکردن اقدام های احتیاطی ممکن است به کسی که در حال تماشای خورشیدگرفتگی است آسیب جدی وارد کند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 940

به "خورشیدگرفتگی؛ حلقه آتش در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشیدگرفتگی؛ حلقه آتش در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید