خطرات صعود به ارتفاعات در فصل گرما، مراقب بهمن بهاره باشید

به گزارش مجله حقوق، رضا زارعی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اطلاعیه فدراسیون کوهنوردی که در خصوص فعالیت کوهنوردی در بعضی ارتفاعات شمالی برای روزهای پایانی هفته صادر شده بود، گفت: مدرسین و کارشناسان فدراسیون بر اساس تجزیه و تحلیل تخصصی که نسبت به پیش بینی های اجرا شده در خصوص شرایط آب و هوا دارند، شرایط صعود به ارتفاعات به خصوص نقاط خطرناک و ناپایدار را برای روزهای پایانی هفته معین می نمایند و هشدارهای لازم را نسبت به آن می دهند.

خطرات صعود به ارتفاعات در فصل گرما، مراقب بهمن بهاره باشید

وی توضیح داد: البته فدراسیون کوهنوردی نمی تواند دستوری مبنی بر ممنوع اعلام کردن فعالیت کوهنوردان و علاقمندان این رشته داشته باشد. توضیح وظایف هر نهاد و سازمانی تعیین نیست، ممنوع اعلام کردن فعالیت کوهنوردی جزو وظایف فدراسیون نیست. این موضوع باید مرجع قانونی داشته باشد و توسط نهادهای بالاتر انجام گردد. این نهادها هم معمولاً برای کوهنوردان حرفه ای منعی ندارند. فقط کوهنوردان آماتور را محدود می نمایند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاکید نمود: در کل اینکه هشدارها نسبت به صعودهای سرانجام هفته و انجام مراقبت های لازم نسبت به آنها تا سرانجام اردیبهشت ماه ادامه دارد. کوهنوردان و علاقمندان به فعالیت های کوهنوردی نباید فریب تغییرات جوی و گرم تدریجی هوا را بخورند.

زارعی در این زمینه ادامه داد: هرچه به سمت فصل بهار نزدیک تر می شویم با وجود گرم شدن هوا در ارتفاعات همچنان شرایط بوران و طوفان وجود دارد درست مانند شرایطی که در فصل سرما وجود دارد اما متفاسانه افراد به خصوص آنهایی که شناخت حرفه ای و کافی از شرایط کوهستان ندارند، توجهی به این مسئله ندارند و تصورشان بر این است که به خاطر گرم شدن هوا، شرایط برای صعود مناسب است.

وی تاکید نمود: به خاطر گرم شدن هوا شاید برفی در دامنه کوه ها دیده نگردد اما همین مسئله هشداری است جدی مبنی سقوط احتمالی بهمن بهاره که در فصل بهار خیلی زیاد شاهد آن هستیم.

سقوط بهمن بهاره و بوران و طوفان هایی که احتمال بروز آنها در ارتفاعات طی فصل گرما خیلی زیاد وجود دارد بارها مشکل ساز شده است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی مسئله پوشاک و البسه مورد استفاده کوهنوردان در فصل گرما را هم مورد توجه قرار داد و گفت: بعضی کوهنوردان به خصوص آنهایی که قصد صعود سرعتی دارند با گرم تر شدن هوا اقدام به صعود سبک بار می نمایند اینگونه که خیلی از تجهیزات لازم و حتی کفش کوهستان را از کوله همراه خود کنار می گذارند. همین مسئله و همراه نداشتن پوشاک تخصصی و گرم، مشکل ساز می گردد چون شرایط ارتفاعات و کوهستان در روزهای فصل گرما تفاوت زیادی با فصل سرما ندارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه اما خیلی از کوهنوردان فریب هوای گرم سطح شهر و خالی شدن دامنه کوه ها از برف را می خورند و بدون البسه کافی اقدام به صعود می نمایند. مسائل این موضوع حتی گریبانگیر کوهنوردان حرفه ای هم شده است.

رضا زارعی تاکید نمود: در مجموع از اول اسفندماه تا سرانجام اردیبهشت ماه شرایط کوهستان و ارتفاعات کاملاً خطرناک و ناپایدار است. کوهنوردان اصلاً نباید همراه داشتن تجهیزات لازم و توجه به توصیه های هواشناسی را در این بازه زمانی نادیده بگیرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 796

به "خطرات صعود به ارتفاعات در فصل گرما، مراقب بهمن بهاره باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات صعود به ارتفاعات در فصل گرما، مراقب بهمن بهاره باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید