تونل برفی کمندان

به گزارش مجله حقوق، یکی از جلوه های کوهستانی استان لرستان تونل برفی کمندان در شهرستان ازنا است. طبیعت در اینجا، دست سرما و گرما را در دست هم قرار داده است تا شگفتی از برف و یخ به وجود آورد. شگفتی که محبوب گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت این منطقه است.

تونل برفی کمندان

تونل برفی کمندان یک آثار زیبای خلق شده به وسیله طبیعت است که در بالادست روستای ییلاقی کمندان و دامنه های سرسبز اشترانکوه قرار گرفته است. این تونل، حاصل انباشته شدن هزاران تن برف طی سال های متمادی در ازنادره اشترانکوه است، دره ای زیبا در روستای کمندان که هر سال بر اثر برف و ریزش بهمن های سهمگین، پوشیده از برف می گردد.

در اطراف دره، صخره های عمود و بلندی با شیب بسیار تند وجود دارند که تا نزدیکی ظهر مانع تابش آفتاب بر زمین دره می شوند، بنابراین برف های دره دیرتر آب خواهند شد. پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف ها در فصل بهار و تابستان و حرکت آن در کف دره، تونلی در زیر برف ها حفر می گردد که تا بالای سراشیبی دره ادامه دارد. تونلی تماشایی از لایه های برف و یخ!

طول این تونل بالغ بر 800 متر و ارتفاع آن بین 3 تا 5.2 متر است. آب حاصل از این تونل در نهایت به رودخانه کمندان سرازیر می گردد. به خاطر بسپارید زمان مناسب برای بازدید از این پدیده جالب فصل بهار و تابستان است، چراکه زمان دست به کار شدن گرما و حفر تونلی به این زیبایی است.

زمانی که به درون تونل قدم گذاشتید، هوای سرد و قطرات آب سرد جاری از سقف به صورت خسته از راهتان خوش آمد می گویند. پیشنهاد می کنیم لحظاتی در سکوت سرد این تونل برفی، نفسی سرد و عمیق بکشید، به صدای جاری شدن آب گوش بسپارید و تماشاچی این خلق هنری طبیعت شوید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1391

به "تونل برفی کمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونل برفی کمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید