آبشار وارک، زیباترین آبشار طبقاتی خرم آباد

به گزارش مجله حقوق، حتما می دانید استان لرستان یکی از زیباترین منطقه ها ایران است که به سبب برخورداری از جاذبه های طبیعی بی نظیر و بیشمار، به بهشت طبیعتگردان تبدیل شده است. در این استان از هر جاذبه طبیعی که بخواهید به تعداد زیاد وجود دارد و اگر تصمیم بگیرید از تمام مکان های گردشگری آن تماشا کنید، به ماه ها زمان احتیاج دارید.

آبشار وارک، زیباترین آبشار طبقاتی خرم آباد

استان لرستان بیش از 50 آبشار کوچک و بزرگ دارد که ما قصد داریم در این مقاله به سراغ یکی از مجذوب کننده ترین آبشارهای آن برویم، آبشار وارک در خرم آباد که زیبایی بی مثالش، نه تنها طبیعتگردان بلکه خانواده ها را نیز به سمت خود فرامی خواند. پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب ما را همراهی کنید تا با این جاذبه تماشایی بیشتر آشنا شوید.

آبشار وارک لرستان

آبشار وارک آبشاری دوقلو و معروف در استان لرستان است که یکی از جاذبه های محبوب خرم آباد به شمار می رود، این آبشار در دل جنگل های بلوط در ارتفاعات قرار گرفته و با داشتن آب و هوای عالی، چشم انداز ها دیدنی، آب زلال و شفاف، پوشش گیاهی انبوه و ده ها علت دیگر، توانسته جایگاه خوبی در فهرست جاذبه های طبیعی استان لرستان برای خود دست و پا کند.

موقعیت جغرافیایی آبشار وارک لرستان

آبشار وارک در 40 کیلومتری جنوب شرق شهرستان خرم آباد استان لرستان و در غرب گردنه نوژیان واقع شده است، این آبشار حدود 60 کیلومتر بعد از روستای وارک و در بخش پاپی واقع شده است.

ویژگی های مجذوب کننده آبشار وارک لرستان

آبشار وارک در روستایی به همین نام واقع شده، روستایی با طبیعت زیبا و هوای مطبوع، از روستا تا آبشار حدود یک ساعت پیاده روی هست، مسیر این پیاده روی بسیار زیبا و دیدنی می باشد. آبشار وارک در مسیر رودخانه ای واقع شده است که از ارتفاعات نزدیک سرچشمه گرفته، این آبشار از جمله آبشارهای دوقلوی ایران محسوب می گردد.

اولین آبشار 7 متر ارتفاع و 12 متر عرض دارد، وقتی از این آبشار به میزان 15 متر دور شوید به آبشار دوم می رسید که ارتفاع و عرض آن به ترتیب 15 و نیم و 5 و نیم متر است. آبشار وارک از 2 آبشار بزرگ و چندین آبشار کوچک تشکیل شده، ارتفاع این آبشارها در مجموع به 57 متر می رسد، عرض تاج آبشار 50 متر است. عمق آبشار وارک در ژرف ترین نقطه حدود 14 متر است، این عمق برای شنا مناسب نبوده و گردشگران نباید جان خود را با شنا در این آبشار به خطر بیاندازند.

اطراف آبشار وارک از جنگل های انبوه بلوط پوشیده شده، اما گیاهان گون، زالزالک و انجیر کوهی نیز در آن حوالی دیده می گردد. جانوران مختلفی هم در این منطقه زندگی می کنند که از میان آن ها می توان به میش و بز کوهی اشاره نمود. رودخانه و آبشار وارک بسیار دیدنی هستند، خصوصا در زمان پرآبی که آب درخشان و پرخروش آبشار واقعا تماشایی می گردد. آبشار نوژیان در فاصله کمی از آبشار وارک واقع شده است، گردشگران می توانند هردوی این جاذبه ها را در یک روز بازدید کنند. پیاده روی در مسیر جنگلی و کنار آبشار، عکاسی از چشم انداز ها فوق العاده اطراف و استشمام هوای پاک از جمله تفریحاتی است که می توان در آبشار وارک انجام داد.

آب و هوا و برترین زمان سفر به آبشار وارک لرستان

آبشار وارک در منطقه ای کوهستانی و پوشیده از جنگل های بلوط واقع شده، به همین علت هوای آن در فصل بهار دلپذیر، در فصل تابستان معتدل، در پاییز خنک و در زمستان بسیار سرد است. در فصل بهار نه تنها طبیعت اطراف آبشار سرسبز و باطراوت می گردد، بلکه آبشار نیز به پرآب ترین حالت خود رسیده و چشم انداز ای فوق العاده را ایجاد می نماید.

برترین زمان سفر به آبشار وارک از نظر آب و هوا، اردیبهشت تا مهر است. البته نباید زیبایی بی نهایت جنگل های بلوط را در فصل پاییز دست کم بگیرید، زمانی که چشم انداز ها اطراف آبشار به هزاران رنگ درآمده و تابلویی بی بدیل خلق می کنند. بعضی از طبیعتگردان نیز علاقه دارند در فصل زمستان به آبشار وارک سفر کنند، زیبایی این آبشار در زمستان نیز حیرت انگیز است اما تنها طبیعتگردان حرفه ای می توانند زمستان آبشار وارک را ببیند، زیرا مسیر دسترسی به آبشار و منطقه ها اطراف آن در زمستان بسیار خطرناک است.

وسایل مورد احتیاج برای سفر به آبشار وارک لرستان

مسیر دسترسی به آبشار وارک سربالایی یا شیب تند ندارد، اما مقداری پیاده روی دارد، به همین علت حتما کفش مناسب برای پیاده روی همراه داشته باشید. در این منطقه هیچ امکانات رفاهی یا فروشگاهی برای خرید وجود ندارد، پس هر چیزی که لازمتان می گردد از آب آشامیدنی و مواد غذایی گرفته تا چراغ قوه، جعبه یاری های اولیه، سوت، جی پی اس، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، و... با خود ببرید. اگر قصد دارید شب را در نزدیکی آبشار کمپ کنید وسایلی همانند چادر مسافرتی، زیرانداز ضدآب، پتو، کیسه خواب و وسایل پخت و پز را از قلم نیاندازید، ضمن اینکه چشم انداز ها اطراف این منطقه بسیار تماشایی است پس به هیچ عنوان دوربین و پاوربانک را برای عکاسی از یاد نبرید.

مسیر دسترسی به آبشار وارک لرستان

برای رسیدن به آبشار وارک باید خود را به خرم آباد برسانید، از آنجا 2 مسیر وجود دارد:

  1. برای مسیر اول که از روستای وارک است باید به سمت جنوب شرقی خرم آباد رفته به روستای وارک برسید، در اینجا باید خودروی خود را پارک نموده وسایلتان را بردارید و از جنگل های اطراف روستا به سمت آبشار حرکت کنید تا درنهایت به آن برسید.
  2. در مسیر دوم وارد جاده خرم آباد بروجرد شده در مسیر جنوبی این جاده حرکت کنید، بعد از 14 کیلومتر به یک سه راهی می رسید، اینجا باید مسیر تابلوی آبشار نوژیان را در پیش بگیرید. پس از چند کیلومتر بار دیگر به یک سه راهی خواهید رسید در این مرحله باید مسیر سمت راست را انتخاب نموده و آنقدر این مسیر جنگلی زیبا را بروید تا دیگر نتوانید خودرویتان را جلوتر ببرید. در اینجا باید وسایل خود را برداشته و حدود 5 کیلومتر پیاده روی نمایید تا پس از یک جنگل پیمایی مجذوب کننده، آبشار وارک از دور نمایان گردد.

آدرس: استان لرستان، 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد، روستای وارک، آبشار وارک

چگونگی اقامت در آبشار وارک لرستان

در اطراف آبشار وارک امکان کمپ کردن وجود دارد، گردشگران می توانند در صورت همراه داشتن تجهیزات مناسب و البته در نیمه اول سال، در نزدیکی آبشار یا جنگل های اطرافش چادر زده و شب هیجان انگیزی را در دل طبیعت با صدای مداوم آب بگذرانند. با انتخاب اقامتگاه بومگردی داربلوط روستای وارک یا اقامتگاه بومگردی سنگ تراشان در روستای سنگ تراشان، می توان اقامتی سنتی را در خانه های روستایی تجربه کرد. اگر هم کسی بخواهد اقامت راحت تری داشته باشد می تواند هتل های خرم آباد مثل هتل 2 ستاره سراب کیو، هتل 3 ستاره عطر یا هتل 4 ستاره رنگین کمان را امتحان نماید.

در این مقاله در خصوص آبشار وارک و نکات مربوط به سفر به این جاذبه زیبا صحبت نموده و شما را با ویژگی های این منطقه آشنا نمودیم، آبشار وارک یکی از دیدنی ترین آبشارهای استان لرستان است که هم خودش بسیار زیباست و هم طبیعت چشم نوازی دارد، قطعا سفر به چنین مکانی تمام خستگی ها را از بین برده و آرامشی بیکران را به گردشگران هدیه می دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1403 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1563

به "آبشار وارک، زیباترین آبشار طبقاتی خرم آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار وارک، زیباترین آبشار طبقاتی خرم آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید