توضیح نخست وزیر انگلیس درباره انتقال پول نقد به ایران با هواپیما

به گزارش مجله حقوق، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندیپندنت، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در سخنانی ادعا کرد که بازپرداخت بدهی این کشور به ایران از طریق انتقال مستقیم پول نقد بسیار پیچیده و با چالش هایی روبروست.

توضیح نخست وزیر انگلیس درباره انتقال پول نقد به ایران با هواپیما

جانسون این سخنان را در پاسخ به جرمی هانت، نماینده مجلس عوام و وزیر خارجه سابق انگلیس بیان کرد که خواستار انتقال پول نقد به تهران از طریق هواپیما شده بود و نخست وزیر انگلیس نیز گفت: قطعاً این راه ارزش بررسی دارد، اما پیچیدگی هایی زیادی در این روش وجود خواهد داشت.

یکی از بزرگ ترین بدهی های کشورهای خارجی به ایران تا کمتر از شش ماه دیگر 43 ساله می شود. این بدهی مالی باید از سوی بریتانیا به ایران پرداخت شود و شامل قرارداد تسلیحاتی لندن و تهران در دهه 1970 میلادی است که بر اساس این قرارداد، وزارت دفاع بریتانیا هزار و 500 تانک چیفتن و 250 خودروی زرهی به ایران فروخت، اما با وقوع انقلاب در ایران، لندن از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرد و تا به امروز نیز همچنان به وعده خود عمل نکرده است.

جمعه گذشته، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پایان سفر به لندن گفت که دیدارهایش باعث نزدیک تر شدن دیدگاه های مقام های سیاسی دو کشور شده، اما تا رسیدن به سطح عادی روابط فاصله وجود دارد. مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفته است که بریتانیا روش هایی را برای پرداخت 400 میلیون پوند پیشنهاد کرده که ایران هنوز آن را نپذیرفته است. باقری کنی گفت: هنوز در این رابطه به جمع بندی نهایی نرسیده ایم و قرار است بحث را به تهران که برگشتم، ادامه بدهیم و امیدوارم در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی برسیم.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز دوم فروردین ماه گذشته با تأکید بر اهمیت پرداخت طلب ایران تصریح کرده بود که باید راهی برای این مسئله پیدا کنیم. وی در گفتگو با شبکه رادیویی تایمز لندن افزود: ما به روشنی گفتیم که باید این بدهی را به جا آورده و راهی برای پرداخت آن به ایران پیدا کنیم. والاس شهریورماه سال گذشته، اولین مقام رسمی دولت لندن بود که پس از چهار دهه به این بدهی اعتراف کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1171

به "توضیح نخست وزیر انگلیس درباره انتقال پول نقد به ایران با هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح نخست وزیر انگلیس درباره انتقال پول نقد به ایران با هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید