تفاوت رفلکس اسید معده و رفلکس از معده به مری

به گزارش مجله حقوق، سوزش دردآور قفسه سینه می تواند به علت رفلکس اسید معده یا بیماری مرتبط دیگری با نام اختصاری GERD یا رفلکس از معده به مری باشد. ماتیلدا هاگان، پزشک متخصص گوارش و مدیر مرکز بیماری های التهابی روده می گوید سوزش سر دل نمود ظاهری یا علامت رفلکس اسید یا برگشت محتویات معده به مری است.

تفاوت رفلکس اسید معده و رفلکس از معده به مری

به گزارش خبرنگاران، اغلب می توان علت سوزش را تعیین کرد مثلاً در اثر مصرف فلفل تند اما اگر سوزش سر دل باشد که اغلب نیز اتفاق می افتد، این درد می تواند نشانه یک بیماری جدی تری به نام رفلکس از معده به مری باشد. این بیماری و رفلکس اسید معده معمولاً در یک زیرگروه از بیماری های معده طبقه بندی می گردند.

سوزش سر دل چیست؟

پس از قورت دادن غذا، مواد به سمت پایین مری رفته و سپس وارد معده می گردد، جایی که حلقه ای از ماهیچه ها به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) بسته می گردد تا غذا را داخل آن نگه دارد؛ اما گاهی اوقات LES ضعیف است یا به درستی کارننموده و بسته نمی گردد که باعث می گردد اسید معده برگشته و پوشش مری را تحریک کند. این فرآیند را رفلکس اسید یا سوزش سر دل می گویند.

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت بیش از 60 میلیون آمریکایی حداقل یک بار در ماه سوزش سر دل را تجربه می نمایند که علائم آن عبارت اند از: احساس سوزش در مرکز قفسه سینه که از چند دقیقه تا یک یا دو ساعت طول می کشد، احساس فشار یا درد قفسه سینه که هنگام خم شدن یا دراز کشیدن بدتر می گردد، طعم ترش، تلخ یا اسیدی در پشت گلو و احساس اینکه غذا در گلو یا وسط سینه گیرنموده است.

به طورکلی می توان با بعضی اصلاحات در سبک زندگی از سوزش سر دل اجتناب کرد. پزشکان پیشنهاد می نمایند که قبل از آغاز دارودرمانی، با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی به بهبود و برطرف سوزش سر دل اقدام کرد. به این صورت که از خوردن غذاهایی که باعث رفلکس می شوند خودداری کنید. غذاهای تند، اسیدی و سرخ شده یا چرب بیشتر احتمال ایجاد رفلکس دارند. بعلاوه کافئین و الکل نیز اثر مشابهی دارند. پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ، راست بمانید تا هضم به شکل بهتری انجام گردد. به توصیه دکتر هاگان بهتر است در ساعات قبل از خواب غذا نخورید.

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن می تواند یاری نماینده باشد چراکه چاقی عاملی برای ضعیف شدن اسفنکتر تحتانی مری است. چنانچه سیگار می کشید، تمام کوشش خود را برای ترک سیگار انجام دهید.

GERD یا رفلکس از معده به مری چیست؟

بنا بر کالج آمریکایی گوارش، GERD نوعی رفلکس اسید است که دو یا چند بار در هفته رخ می دهد. تخمین زده می گردد که تا 20 درصد از جمعیت ایالات متحده به رفلکس از معده به مری مبتلا هستند.

دکتر لوئیس کوهن، متخصص گوارش می گوید: فردی که گاه به گاه دچار سوزش سر دل می گردد، لزوماً به سمت ابتلا به GERD نمی رود. اما علائم این بیماری مشابه علائم رفلکس اسید است مانند احساس سوزش در قفسه سینه و احساس اینکه محتویات معده در گلوگیر نموده است. بعلاوه ممکن است سرفه خشک یا مشکل در بلع وجود داشته باشد. تشخیص این عارضه معمولاً به وسیله یک پزشک مراقبت های اولیه (متخصص گوارش) با ارزیابی فراوانی و شدت علائم انجام می گردد.

بعلاوه دکتر کوهن می گوید ممکن است یک کاوشگر را به مدت یک روز در مری بیمار قرار داده گردد تا مقدار تکرار رفلکس مقدار گیری گردد. دانستن اینکه چند بار رفلکس رخ می دهد، فراتر از ارزیابی علائم، راه دیگری برای تائید درستی تشخیص است.

دکتر هاگان می افزاید درمان رفلکس از معده به مری با اصلاح شیوه زندگی آغاز می گردد. از بیماران خواسته می گردد این مراحل را قبل از دریافت دارو امتحان نمایند، اگرچه انجام بعضی کارها مانند ترک سیگار می تواند سخت باشد.

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، مؤثرترین دارو برای درمان این بیماری یک مهارنماینده کپسول پروتون (PPI) مانند پرواسید (لانسوپرازول)، نکسیوم (اسومپرازول) یا پریلوسک (امپرازول) است.

کپسول های پروتون با کاهش مقدار اسیدی که معده فراوری می نماید کار می نمایند که این امر باعث بهبود پوشش مری در بیشتر افراد مبتلابه GERD می گردد. PPI ها بی خطر و مؤثر در نظر گرفته می شوند، اگرچه ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند سردرد، ناراحتی معده یا اسهال شوند. موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی گزارش می دهد که بنا بر بعضی شواهد، PPI ها با افزایش خطر عفونت ناشی از نوعی باکتری به نام کلستیوم دیفیسل مرتبط هستند. تحقیقات همچنان در حال آنالیز اثرات استفاده طولانی مدت یا در دوزهای بالا از PPI هستند.

داروهای دیگری به نام مسدودنماینده های H2، مانند زانتاک (رانیتیدین) یا پپسید (فاموتیدین) نیز ممکن است در درمان این بیماری مؤثر باشند. مسدودنماینده های H2 بعلاوه فراوری اسید معده را کاهش می دهند و بدون نسخه در دسترس هستند.

دکتر کوهن می افزاید اگر تشخیص دهیم که علائم رفلکس از معده به مری ناشی از حساسیت بیش ازحد در مری یا شل شدن بیش ازحد قسمت تحتانی مری است شاید داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای یا مهارنماینده های انتخابی باز جذب سروتونین تجویز کنیم. مطالعات نشان می دهد اثر تعدیل نماینده درد بعضی از داروهای ضدافسردگی می تواند در درمان بعضی از اختلالات گوارشی مفید باشد.

برای بیمارانی که به خوبی به دارو پاسخ نمی دهند یا نمی توانند آن را تحمل نمایند، جراحی می تواند یک گزینه باشد. تعدادی از روش های جراحی برای درمان GERD در دسترس هستند که مانع بین معده و مری را تقویت می نمایند.

باید توجه داشت که تأخیر در درمان رفلکس از معده به مری ممکن است منجر به بروز عوارضی گردد. اگر این بیماری درمان نگردد، می تواند منجر به عوارض جدی تری در فرد گردد. یکی از این عوارض التهاب مری است. هاگان می گوید درمان نکردن التهاب مری ممکن است باعث جراحت بیشتر و تنگی آن گردد که این امر می تواند منجر به درد مری شده و بر بلع صحیح تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از عوارض رفلکس معده به مری بروز یک بیماری به نام مری بارت (BE) است. هاگان می گوید: باگذشت زمان اسید معده باعث می گردد سلول های موجود در پوشش مری بیشتر شبیه پوشش معده شوند. این تغییرات که در سطح سلولی اتفاق می افتند ممکن است در موارد نادری منجر به نوعی سرطان مری گردد. BE در مردان سفیدپوست، افراد بالای 50 سال، سیگاری ها و افرادی که اضافه وزن دارند شایع تر است.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان مری نسبتاً نادر است و تنها 1 درصد از کل تشخیص های سرطان در ایالات متحده را تشکیل می دهد. بااین حال طبق گزارشی که در سال 2019 منتشر شد، طی چند دهه گذشته مقدار بروز آدنوکارسینوم مری (نوعی سرطان مری) در آمریکای شمالی و اروپای غربی در حال افزایش بوده است.

علاوه بر این مطالعه ای که در ژانویه 2021 در مجله انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان منتشر شد، نشان داد که این شکل از سرطان در بزرگ سالان در حال افزایش است. طبق آمار بین سال های 1975 و 2015، مقدار بروز مری آدنوکارسینوم به طور میانه 2.9 درصد در سال افزایش یافته است.

اگر مبتلا به BE هستید، پزشک ممکن است توصیه به انجام آندوسکوپی مراقبتی کند. این بدان معناست که آندوسکوپی را به صورت دوره ای انجام می دهند تا ببینند مری شما طی درمان دارویی تا چه حد بهبود می یابد.

منبع: everydayhealth

منبع: فرارو
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1204

به "تفاوت رفلکس اسید معده و رفلکس از معده به مری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت رفلکس اسید معده و رفلکس از معده به مری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید