برنامه دانشگاه آزاد برای حمایت از کسب وکارهای روستایی تدوین می گردد

به گزارش مجله حقوق، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گیاهان دارویی ظرفیتی بی نظیر در کسب و کارهای روستایی هستند، گفت: حمایت از کسب وکارهای روستایی در دستور کار قرار گرفته و در آینده نزدیک سازوکارهای آن را تدوین و عملیاتی خواهیم کرد.

برنامه دانشگاه آزاد برای حمایت از کسب وکارهای روستایی تدوین می گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر وحید ضرغامی با بیان اینکه در حال تدوین برنامه ای برای حمایت از کسب و کارهای روستایی هستیم، عنوان نمود: با توجه به گفتمان نو دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کارآفرینی و حل مسائل کشور، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری متولی تسهیل اموری است که می تواند منجر به روندهای توسعه گرا و بهبودبخش در فضای اقتصادی، کسب و کار، معیشتی، فناوری و نوآوری کشور گردد.

وی افزود: به همین دلیل با تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، حمایت از کسب و کارهای روستایی در دستور کار قرار گرفته و در آینده نزدیک سازوکارهای آن را تدوین و عملیاتی خواهیم کرد. در این بین گیاهان دارویی پتانسیل بی نظیری در حوزه کسب و کارهای روستایی دارد. ایران از جمله کشورهایی است که نزدیک به 8 هزار گونه گیاه در اقصی نقاط آن می روید و 2300 گونه آن معطر و دارویی است که ده ها گونه گیاه دارویی تنها مختص به سرزمین ایران است.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با اشاره به گردش اقتصادی بیش از دویست میلیارد دلاری گیاهان دارویی در دنیا اظهار کرد: متاسفانه به مانند بسیاری از محصولات و منابع طبیعی ما دچار معضل خام فروشی هستیم، در برداشت و فروش گیاهان دارویی نیز این محصولات بیشتر به صورت عمده و خام صادر می گردد و ارزش اضافه نموده خاصی برای کشورمان ایجاد نمی گردد. از این رو علاوه بر آموزش مهارت های کاشت و فراوری گیاهان دارویی و نحوه برداشت آنها با به کارگیری فناوری و نوآوری های نو، می توان در بحث بازفرآوری محصولات ورود جدی تری داشت.

دکتر ضرغامی گفت: در برنامه نو دانشگاه آزاد برای حمایت از کسب و کارهای روستایی، مهارت آموزی در بخش گیاهان دارویی، بازفرآوری، بسته بندی و ایجاد زنجیره کاملی از فراوری تا فروش، یکی از اقدامات اصلی خواهد بود. این اقدام علاوه بر توانمندسازی و ایجاد ثروت برای روستاییان، می تواند محاسن بسیاری در بخش های کلان داشته باشد. در حال حاضر توسعه نامتوازن، باعث مهاجرت نیروی کار از روستا به شهرها و کلانشهرها شده است. با تدوین برنامه های هدفمند و منسجم مبتنی بر فناوری های نو، می توان جوانان را در همان روستا نگاه داشت و روستا به مرکز اصلی فراوری ثروت در کشور تبدیل گردد. امیدواریم با ورود دانشگاه آزاد اسلامی به این حوزه مهم، رسالت اجتماعی این دانشگاه را در قبال مردم به صورت عینی تر و ملموس تر ثابت کنیم.

وی توضیح داد: در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد ابزارها و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در حال انجام و تدوین است تا زنجیره ای کامل از راه حل ها برای مسائل عمده کشور و به خصوص در ارتباط با صنعت و جامعه داشته باشیم. سراهای نوآوری در استان ها، مراکز رشد در واحدها، شبکه آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و بعلاوه کارگاه های مجهز ظرفیتی را ایجاد نموده تا دانشگاه آزاد به عنوان نهادی آموزشی بتواند تغییر پاردایم دهد و به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم حرکت کند. در حوزه روستایی که فرصت های فروانی وجود دارد، ظرفیت دانشگاه آزاد خواهد توانست در راستای کارآفرینی هدفمند و ثروت افزایی به کار گرفته گردد تا روستاییان با کسب مهارت ها و آموزش های لازم، فناوری نو را در کسب و کارهای خود به کار گیرند و یا کسب و کار نوی مبتنی بر پتانسیل های منطقه ای راه اندازی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1157

به "برنامه دانشگاه آزاد برای حمایت از کسب وکارهای روستایی تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه دانشگاه آزاد برای حمایت از کسب وکارهای روستایی تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید