این گیاهان دوست داشتنی!

به گزارش مجله حقوق، سرخس ها گیاهانی پرپشت و با طراوت هستند که به خاطر برگ های زیبای خود و جلوه ای که در دیزاین خانه دارند بسیار محبوب شده اند. نگهداری از آنها بسیار آسان است و حال و هوای منطقه ها شمالی را به خانه تان می بخشد!

این گیاهان دوست داشتنی!

سرخس نام عمومی 12000 گونه از گیاهانی است که گل و میوه فراوری نمی نمایند و با اسپور فراوری مثل می نمایند. این گیاهان بیشتر از 300 میلیون سال است که بر روی کره زمین وجود دارند. پس می توان حدس زد چه سازگاری فوق العاده ای با شرایط پیدا می نمایند! بسیاری از آنها به خاطر شکل خاص ساقه ها و برگ هایشان به راحتی قابل تشخیص هستند. در هر حال سرخس ها واریته های مختلفی دارند که در مکان های متفاوتی از جهان و با طیف وسیعی از میزان شاخسار، از برگ های چند سانتی متری گرفته تا برگ هایی به طول 4 متر، رشد می نمایند.

چه سرخس تان را در خانه نگه می دارید و چه در باغچه برای اینکه در پرورش سرخس تان پیروز باشید، باید بدانید چه گونه ای از سرخس را پرورش می دهید و احتیاجهایش را برآورده کنید. در مطلب امروز طریقه پرورش تعدادی از سرخس های محبوب را به شما آموزش می دهیم.

درست است که سرخس ها سایه دوستند اما در مکان خیلی کم نور هم به خوبی رشد نمی نمایند. مکانی با سایه ای که از شاخ و برگ درختان حاصل شده باشد برترین مکان برای قرار دادن گلدان سرخس یا کاشت آن است. این گیاهان کمی نور مستقیم خورشید را هم تحمل می نمایند اما هر چه آفتاب بیشتری دریافت نمایند رطوبت بیشتری هم می خواهند. تعداد کمی از سرخس ها مکانی با هوای خشک و گرم آفتاب مستقیم را تحمل می نمایند.

احتیاجهای سرخس

- آبیاری

سرخس ها خاک مرطوب را ترجیح می دهند، اما دوره کوتاهی خشکی محیط را هم تحمل می نمایند. با خشک شدن محیط، رشدشان کند می گردد و برگ ها هم ممکن است اندکی قهواه ای و سوخته شوند اما با بر طرف شدن دوره خشکی و رطوبت دوباره خاک این حالت بر طرف شده و دوباره شادای خود را به دست می آورند.

- مالچ پاشی

برترین مالچ برای سرخس ها، برگ های پوسیده یا برگ های ریز ریز و تکه تکه شده گیاهان است. با قرار دادن این پوشش روی بستر کشت آنها در واقع دارید شرایط رشدی که در محیط طبیعی شان (جنگل) را دارند بازسازی می کنید و جلوی خروج رطوبت از خاک را می گیرید. هر سال در فصل بهار لایه تازهی از مالچ را به خاک سرخس تان اضافه کنید.

- کود دهی

بسیاری از سرخس ها برای رشد به کود دهی احتیاج ندارند. اضافه کردن مقداری کمپوست به خاک شان و مالچ پاشی هر ساله با برگ های پوسیده برایشان کفایت می نماید.

- زمستان گذرانی

بسیاری بر این باورند که با فرا رسیدن فصل پاییز باید بوته سرخس را تا طوقه ببرند، اما این کار غلط است. شاخ و برگ ها را بر روی گیاه نگه دارید تا محافظی برای قسمت جوانه برگ باشند و آن را از سرما محافظت نمایند. بعدا در فصل بهار و با ظهور جوانه های برگ تازه می توانید شاخ و برگ مرده و خشک شده را از گیاه جدا کنید.

- رطوبت

همانطوری که می دانید گیاه سرخس در جنگل ها و مکان های مرطوب رشد می نماید، پس برای پرورش آن در خانه هم باید رطوبت مورد احتیاجش را تامین کرد. برای این کار زیر گلدانی گودی تهیه کنید، آن را با سنگریزه پر کنید و نصف ارتفاع سنگریزه ها درون زیر گلدانی آب بریزید به طوری که وقتی گلدان را روی آنها گذاشتید، آب داخل زیر گلدانی با کف گلدان تماس نداشته باشد. به این ترتیب آبی که درون زیر گلدانی است به مرور تبخیر شده و رطوبت مورد احتیاج سرخس تان را در اختیارش قرار می دهد. هیچ وقت روی شاخ و برگ سرخس تان آب نریزید چرا که علاوه بر انتقال بیماری ها به گیاه باعث خشک شدن و پژمره شدن گیاه هم می گردد.

- تکثیر

سرخس به دو روش تکثیر می گردد یکی کاشت ساقه های رونده ریشه زا و روش دیگر کاشت هاگ های بوحود آمده در سطح زیرین برگ ها است.

این گیاهان باشکوه را پرورش دهید و شاهد تغییری چشم گیر در دکوراسیون خانه تان باشید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1372

به "این گیاهان دوست داشتنی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گیاهان دوست داشتنی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید