امضای تفاهم نامه ساخت دکل های حفاری ویژه آب های کم عمق

به گزارش مجله حقوق، تهران (پانا) - نخستین تفاهم نامه طراحی و ساخت یک دستگاه دکل حفاری پایه دار برای توسعه میادین نفت و گاز آب های کم عمق خلیج فارس بین شرکت های ایرانی امضا شد.

امضای تفاهم نامه ساخت دکل های حفاری ویژه آب های کم عمق

به گزارش ایسنا، با امضای تفاهم نامه طراحی ساخت و راه اندازی اولین دکل حفاری ویژه توسعه میادین نفت و گاز ایران در آب های خلیج فارس بین شرکت حفاری شمال و ایزوایکو زمینه برای توسعه میادین جدید نفت و گاز تعمیر و حفظ و نگهداشت فراوری در آب های کم عمق خلیج فارس فراهم شد.

علی خواجوی- مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران در حاشیه امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه با توسعه پارس جنوبی توسعه میادین گازی ایران به سرانجام نمی رسد، گفت: در حال حاضر چندین میدان عظیم گازی شامل فرزاد، فروز، گلشن، فردوسی، کیش و پارس شمالی در خلیج فارس وجود دارد و باید برای توسعه این میادین جدید گازی برنامه ریزی و تامین دکل حفاری را شروع کنیم.

وی با اعلام اینکه توسعه میادین جدید گازی در خلیج فارس معادل 14 فاز پارس جنوبی از ظرفیت فراوری گاز برخوردار است، تاکید نمود: بر اساس مطالعات انجام گرفته، دست کم باید 140 چاه جدید گازی در خلیج فارس حفاری گردد ضمن آنکه برای حفظ و نگهداشت فراوری گاز پارس جنوبی هم حفاری و به روزرسانی دست کم 350 تا 400 حلقه چاه باید در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول با اشاره به خروج دکل های حفاری خارجی از میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس پس از اعمال تحریم های غیرقانونی آمریکا یادآور شد هم اکنون شرکت نفت فلات قاره با کمبود و کسری دکل حفاری برای توسعه میادین جدید و حفظ و نگهداشت فراوری میادین موجود روبرو است.

در ادامه جواد اوجی - مدیر عامل سابق شرکت گاز با اشاره به ظرفیت های نمایشگاه نفت برای حمایت از سازندگان و فراوریکنندگان ایرانی گفت: در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، قراردادهای عظیم ای امضا شده و از ظرفیت نمایشگاه نفت می توان برای حمایت از سازندگان و فراوریکنندگان تجهیزات داخلی استفاده کرد.

وی از حفاری به عنوان شاه کلید توسعه میادین نفت و گاز در صنعت نفت یاد کرد و اضافه نمود: شرکت حفاری شمال پیشتر تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سحر 2 را به شرکت ایزوایکو واگذار نموده بود که پس از انجام پیروز اورهال این سازه دریایی و فعالیت برای حفاری و یا تعمیر بیش از 20 حلقه چاه، زمینه افزایش بیست هزار بشکه ای فراوری نفت فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هنوز نیمی از میادین گازی ایران در خلیج فارس توسعه نیافته است، گفت: سازه ساخت دکل های حفاری توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی زمینه ثبات فراوری و استمرار توسعه در صنعت نفت را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 708

به "امضای تفاهم نامه ساخت دکل های حفاری ویژه آب های کم عمق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه ساخت دکل های حفاری ویژه آب های کم عمق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید