آشنایی با برج خلیفه در دبی

به گزارش مجله حقوق، برج خلیفه جدیدترین نماد دبی و نمونه ای از توان مهندسی شگفت انگیز جهان است که توانسته اند بلندترین آسمان خراش جهان را با ارتفاعی بیش از 800 متر در طول 5 سال بسازند.

آشنایی با برج خلیفه در دبی
دبی، بهشت معماران و ساختمان های عجیب و غریب. شهری در امارات متحده عربی که شیخ نشینان ثروتمند آن علاقه فراوانی به جاه طلبی و ایجاد ساختمان های جهانی دارند تا بتوانند هرچه بیشتر مردم ثروتمند را با این شگفتی ها به خود جذب نمایند و راهی برای ادامه توسعه سریع این شهر باشند.

برج خلیفهبرج خلیفه که قبل از افتتاحش آن را به نام برج دبی می شناختند، آسمان خراشی بزرگ است که بلندترین ساختمان جهان نام گرفته. با ارتفاع کلی 829.8 متر (2722 فوت) و ارتفاع سقف (بدون آنتن) 828 متر (2717 فوت) که یک شگفتی معماری در نوع خود محسوب می گردد. ساخت این برج رؤیایی در سال 2004 شروع شد و حدود 5 سال بعد در سال 2009 به اتمام رسید و در سال 2011 به نام برج خلیفه تغییر نام داد. ساختار اصلی این ساختمان با بتن مسلح ایجاد و در سال 2010 به طور رسمی افتتاح شد.

گفته می گردد دلیل اصلی ساخت برج خلیفه، تصمیم مسئولان کشور امارات بر متنوع کردن اقتصاد و خاتمه وابستگی به نفتی است که به خوبی می دانستند روزی تمام خواهد شد. برای همین از مدت ها قبل برنامه ریزی هایی انجام شد تا دبی به یکی از شهرهای مهم جهان به لحاظ تفریحی و اقتصادی تبدیل گردد تا همچنان بتواند پا برجای بماند. دبی برای توسعه تفکر نو خوب و ساخت مراکز تفریحی و ساختمان های نو حداقل 80 میلیارد دلار از صندوق های مختلف اقتصادی پول قرض نموده بود. در سال 2011 حاکم اصلی کشور امارات به شهر دبی یاری کرد تا بتواند قرض خود را بپردازد و همین امر سبب شد تا آن ها به افتخار او، نام این برج را از برج دبی به برج خلیفه تغییر دهند.

این برج به وسیله آدریان نامیت با یاری شرکت Skidmore, Owings & Merrill طراحی شده که ساخت برج های تجارت جهانی را در کارنامه خود دارند. برای طراحی این ساختمان از معماری اسلامی در منطقه خاورمیانه الهام گرفته شده است که یکی از آن ها مسجد بزرگ سامرا است. هندسه طبقاتی آن نیز به شکل Y ساخته شده تا هسته مرکزی اصلی بتواند بار کل ساختمان را تحمل کند. جالب است بدانید در مجموعه این برج بیش از چند هزار خانه، 9 هتل، پارک، چندین بازار و یک دریاچه مصنوعی بزرگ، 57 آسانسور و 8 پله برقی وجود دارد. این برج در 163 طبقه و با بودجه ای حدود 1.5 میلیارد دلار ساخته شده است. سرعت آسانسور اصلی برج به 65 کیلومتر در ساعت نیز می رسد و طی 2 دقیقه به بالاترین قسمت برج خواهید رسید.

برای ساخت این برج حدود 12000 کارگر به مدت 22 میلیون ساعت در آن کار کردند که البته همیشه خبرهایی از نارضایتی آن ها و بدرفتاری با کارگران به گوش می رسید. برای رفع کردن چالش گرما نیز از 24348 روکش ضد گرما در بدنه این برج استفاده کردند تا مانع ورود گرمای بیرون به درون برج گردد، نکته جالب دیگر درباره شرایط هوای برج این است که بالاترین قسمت آن حدود 15 درجه از کف برج خنک تر است. این ابر سازه معماری جهان چیزی حدود 500 هزار تن وزن دارد و پایه های آن برای تحمل چنین وزن بزرگی حدود 150 متر درون زمین فرورفته و ساخته شده اند.

این برج بعلاوه رکوردهای فراوانی را برای خود کسب نموده است؛ برج خلیفه ضمن آنکه بلندترین ساختمان جهان است، دارای بیشترین طبقات، طولانی ترین آسانسور، سریع ترین آسانسور، اولین آسمان خراشی که به عنوان مسکونی نیز از آن استفاده می گردد، مرتفع ترین مسجد جهان درون آن قرار گرفته است، مرتفع ترین استخر جهان و مرتفع ترین رستوران جهان نیز در این برج قرار گرفته است. بعلاوه در سال نوی میلادی همیشه بزرگ ترین آتش بازی جهان در اطراف برج صورت می گیرد و همین اتفاق سبب شده تا گردشگر های فراوانی برای تماشا آن در هنگام سال نو به امارات سفر نمایند.

هتل آرمانیدرون برج خلیفه دو هتل 5 ستاره به نام آرمانی در طبقه 8 و طبقات 38 و 39 وجود دارد که دارای امکانات فوق العاده لوکس و جذابی برای مسافران است. اتاق های هتل دارای کلیه امکانات مانند وای فای، تلوزیون صفحه تخت، دی وی دی، آی پاد، تخت های کینگ سایز و پارچه های کتان و فوق العاده هستن که اقامت را برای شما آسان می نمایند. بعلاوه یک پارکینگ رایگان به مشتریان تعلق می گیرد و هنگام خوردن غذا شما می تواند یکی از 7 رستوران هتل را برای اینکار انتخاب کنید.

بازدید از برج اگر به دبی سفر نموده اید پیشنهاد ما این است که بازدید از برج خلیفه را از دست ندهید، برای این کار باید به وسیله وب سایت رسمی آن بلیط تهیه کنید:

بلیط ها به 2 صورت ارائه می شوند، بلیط شماره 1 مخصوص رفتن به طبقه 124 و 125 است. قیمت آن برای بچه های زیر 12 سال 100 درهم و برای افراد بالای 12 سال 135 درهم است. بلیط شماره مخصوص رفتن به طبقه 148 برج و نمای آسمان است که برای همه افراد از جمله کودک و بزرگ سال در حدود 370 درهم است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1161

به "آشنایی با برج خلیفه در دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با برج خلیفه در دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید