6 نشانه که ریه های تان نیازمند پاکسازی است

به گزارش مجله حقوق، هرگونه خطا در فرآیند پیچیده عملکرد ریه ها معمولا منجر به آسیب مزمن یا حاد ریه می گردد.

6 نشانه که ریه های تان نیازمند پاکسازی است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران، در صورتی که فردی از بیماری ریه رنج می برد، معمولا بر اثر آسیب تماشا آلوئول (کیسه های هوای ریه) یا نایژه است. 3 مورد از شایع ترین بیماری های ریه - برونشیت، آسم و آمفیزم- نتیجه ناهنجاری در نایژه است.

بیماری مزمن انسداد ریه یا COPD بیش تر افرادی را مبتلا می نماید که سیگار می کشند. این آسیب به ریه ها سبب سختی بازدم و تنگی نفس می گردد. آمفیزم هم معمولا نتیجه سیگار است؛ چون دود تنباکو و توتون به آلوئول آسیب می زند، هوا را در ریه ها به دام می اندازد و تنفس عادی را سخت می نماید.

هرچند سیگار در بسیاری از موارد سبب آسیب ریه ها می گردد، اما تنها عامل نیست- عفونت و ژنتیک هم در آسیب تماشا ریه نقش دارند. ریه ها تنها بخشی از یک دستگاه پیچیده هستند و آسیب رسیدن به هر بخش از این دستگاه می تواند منجر به مسائل حاد ریوی گردد؛ البته ریه قابل ترمیم بوده و بدیهی است که اندازه درمان پذیری ریه به شرایط بستگی دارد اما می توانیم به یاری بعضی اقدام ها به این فرآیند درمان یاری کنیم.

نشانه های شایع کثیف بودن ریه ها

سرفه مزمن

وقتی سرفه بیش از یک ماه طول می کشد، ماهیت آن مزمن محسوب می گردد. به احتمال خیلی زیاد، درمان دارویی امتحان شده و جواب نداده است؛ یعنی در دستگاه تنفس مسئله ای وجود دارد.

وجود مداوم مخاط

زمانی که راه هوا ملتهب یا عفونی می گردد، به اسم دفاع، مخاط (خلط) فراوری می نماید. اگر این فراوری پیوسته مخاط بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن یک نشانه هشدار دهنده از مسائل ریه باشد.

احساس درد در قفسه سینه به مدت طولانی

احساس درد سینه که بدون هیچ توضیحی بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن است یک نشانه هشداردهنده باشد. چنین دردی اگر بر اثر دم، بازدم یا سرفه بروز کند یا تشدید گردد، نشانه آن است که ریه دچار مشکل است.

تنگی نفس

وقتی تنگی نفس رخ می دهد، معمولا دلیل آن بیماری قلبی یا ریه است. این علامت را می توان به هریک از آن ها ربط داد، چون هر دو در انتقال اکسیژن به بافت ها و دفع دی اکسید کربن نقش دارند. وقتی هر یک از این مسائل وجود داشته باشد، منجر به تنگی نفس می گردد.

سرفه خونی

زمانی که سرفه خونی رخ می دهد، همواره مسئله ای در ریه یا دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد که این مشکل احتیاج به توجه فوری دارد.

خس خس سینه

خس خس سینه یک صدای سوت مانند بم است که معمولا هنگام بازدم شنیده می گردد، اما ممکن است هنگام دم هم رخ بدهد. این حالت معمولا نشانه آن است که یک جسم خارجی جریان عادی هوا را در ریه ها مسدود یا راه هوای ریه را محدود نموده است.

حالا که با نشانه های شایع ریه های کثیف آشنا شدیم، بد نیست برای یاری به تصفیه ریه ها مواردی را امتحان کنید:

سیگار را کنار بگذارید

گاهی نفس عمیق بکشید

هر روز به مدت نیم ساعت تنفس عمیق می تواند به تصفیه ریه یاری کند. این عمل بسیاری از آلودگی ها را که در ریه انباشته شده است، از بین می برد. مراقبه و یوگا 2 شیوه فوق العاده برای این هدف هستند، به جنبه روانی تصفیه ریه هم یاری می نمایند.

مصرف چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی است که برای کاهش خطر سرطان ریه مفید است. در پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی چانگ شان در تایوان انجام شد، پژوهشگران پی بردند که نوشیدن چای سبز می تواند خطر سرطان ریه را تا 5 برابر کاهش دهد.

مصرف اندازه زیادی آنتی اکسیدان

مطالعات نشان می دهند نوشیدن 400 میلی لیتر آب آناناس یا کرنبری قبل از خواب برای مبارزه با باکتری های عفونت زای ریه مفید است.

اوکالیپتوس بهره ببرید

گیاه اوکالیپتوس حاوی ترکیب اکسپکتورانت (ضد احتقان) طبیعی است که برای پاکسازی سموم از ریه فایده زیادی دارد. ظاهرا، این گیاه برای درمان گلودرد و مسائل سینوسی فوق العاده است.

5 تا 10 قطره اسانس اوکالیپتوس را در یک ظرف آب داغ بریزید، سرتان را روی آن بگیرید و با یک حوله بپوشانید. این کار قطعا به مجرای تنفسی تان طراوت و آرامش زیادی می بخشد!

پونه کوهی یا اورگانو

یکی دیگر از ضد احتقان های طبیعی پونه کوهی بوده که حاوی خواص آنتی هیستامین طبیعی (ضد حساسیت) است؛ در مجموع، این عناصر برای پاکسازی راستا های بینی و یاری به عملکرد دستگاه تنفسی مفید هستند. برای بهره مندی از این فواید فوق العاده، به سادگی کمی پونه کوهی را به صورت دمنوش مصرف کنید.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 971

به "6 نشانه که ریه های تان نیازمند پاکسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نشانه که ریه های تان نیازمند پاکسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید