چگونه با هدف گذاری درست به موفقیت برسیم؟

به گزارش مجله حقوق، هدف گذاری به معنای مشخص کردن چیزی است که قصد دارید در آینده به آن دست پیدا کنید و مراحل و معیارهایی قابل اندازه گیری برای آن مشخص می کنید تا مرحله به مرحله به هدف خود نزدیک تر شوید. ابتدای سال جدید فرصت خوبی برای مشخص اهداف بلندمدت و کوتاه مدت است. اگر شما هم در حال هدف گذاری هستید و سال های قبل در رسیدن به اهداف ابتدای سال پیروز نبوده اید، این مطلب به شما یاری می نماید که اهداف درست تری انتخاب کنید و راه رسیدن به آن را یاد بگیرید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

چگونه با هدف گذاری درست به موفقیت برسیم؟

فرایند هدف گذاری به شما یاری می نماید که آینده خود را انتخاب کنید و اهدافی را که در زندگی دارید، معین کنید. این کار به شما نگرشی بلندمدت می دهد تا با روش های کوتاه مدت، تمرکز و انگیزه به سمت هدفتان گام بردارید و برای رسیدن به آن ها اقدام کنید.

هدف گذاری چه مزایایی دارد؟

شاید با خودتان فکر کنید همین که هدفی در ذهنتان تجسم نموده اید، برای رسیدن به آن کافی است. اما هدف گذاری و معین کردن مراحل مختلف رسیدن به آن، مزایای متعددی دارد که رسیدن به اهداف را راحت تر می نماید.

هدف گذاری باعث افزایش انگیزه و اعتمادبه نفس می شود. به شما فرصت می دهد که درباره آینده خود تمرکز کنید، درباره آن تصمیم بگیرید و چارچوب هایی قابل اندازه گیری برای مراحل مختلف دستیابی به آن معین کنید.

اهداف شما باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

مهم است که در هدف گذاری، اهدافی را انتخاب کنید که دقیق و معین باشند. در واقع باید واضح باشند و دقیقا آن ها را تعریف نموده باشید. باید برای آن معیارهای سنجش و ارزیابی در نظر بگیرید و مهلت معین کنید. وقتی اهداف قابل اندازه گیری معین کنید، به راحتی می توانید نتایج کوشش های خود را آنالیز کنید و میزان پیروزیت خود را بسنجید. علاوه بر این، می توانید اهداف خود را به اهداف کوچکتر و قابل سنجش تقسیم کنید و فرایند پیروزیت خود را کنترل کنید.

در واقع وقتی هدفی را برای خودتان معین می کنید، حتما نتایج قابل اندازه گیری آن را هم معین کنید و برای آن مهلت زمانی در نظر بگیرید. مثلا فرض کنید که هدف شما کاهش وزن است. می توانید معین کنید که در هر ماه قرار است چقدر وزن کم کنید. با این روش، دستیابی به پیروزیت در چند مرحله انجام می شود و با دیدن نتایج مثبت، برای آن انگیزه می گیرید.

تعریف هدف گذاری

هدف گذاری به معنای معین کردن دقیق و واضح اهداف و کوشش هر روزه برای رسیدن به آن است. این اهداف معین شده باید اهدافی باشند که دوست دارید در آینده به آن دست پیدا کنید و تاریخ و زمان معینی برای رسیدن به آن داشته باشید.

هدف گذاری یک فرآیند قدرتمند برای این است که با یاری آن درباره آینده فکر کنید و آن را بسازید.

چرا هدف گذاری مهم است؟

هدف گذاری باعث می شود که به آینده ایدئال خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که دوست دارید به کجا برسید. هدف گذاری مهم است چون اهداف شما را کامل و دقیق معین می نماید و می توانید معیارهایی برای سنجش آن در نظر بگیرید که کوشش روزانه برای رسیدن به هدف را لذت بخش تر می نماید. در واقع وقتی درباره اهداف خود تصمیم می گیرید، جهت شما در زندگی معین می شود. هدف گذاری، راه رسیدن به آینده دلخواه را معین می نماید. باعث می شود که تمرکزتان را در زمینه آینده حفظ کنید و مسؤولیت آن را بپذیرید.

وقتی هدف گذاری می کنید، در واقع معین می کنید که در زندگی چه مسأله ای برای شما بیشتر اهمیت دارد. اینکه بدانید قرار است به کجا برسید، بهره وری شما را افزایش می دهد، استرستان را کم می نماید، تمرکزتان را بهبود می بخشد و امکان به تعویق انداختن کارها را کم می نماید.

مراحل هدف گذاری؛ چطور به اهداف مان برسیم؟

با هشت مرحله زیر می توانید هدف خود را معین کنید و برای رسیدن به آن قدم بردارید.

1. درباره اهداف خود تصمیم بگیرید

اولین قدم در هدف گذاری پیروز این است که ابتدا درباره اهداف خود به درستی تصمیم بگیرید و سپس برای رسیدن به آن متعهد شوید. قبل از اینکه هدفتان را معین کنید، ابتدا فهرستی از تمام چیزهایی که مد نظر دارید و تمام فرصت های ممکن را بنویسید.

هدف گذاری فرصتی است که به شما امکان می دهد درباره اهداف اصلی خود در زندگی تصمیم بگیرید. پس سعی کنید فهرستی بنویسید که در آن اهدافتان را کامل و دقیق معین نموده باشید. اهدافی انتخاب کنید که قابل دسترسی، قابل ارزیابی و محدود به زمان خاص باشند.

برای اینکه تصمیم درست تری بگیرید، خودتان را در آینده تصور کنید؛ در حالی که به هدف دلخواه اتان رسیده اید. با این کار می توانید متوجه شوید که آیا این هدف، همان چیزی است که دنبالش می شد؟

هر چقدر اهداف شما دقیق تر و واضح تر باشد، احتمال رسیدن به آن بیشتر می شود. اهداف خود را تقسیم بندی کنید تا تمرکز و انگیزه بیشتری برای رسیدن به آن داشته باشید.

2. اهداف خود را تعریف کنید

برای اینکه به هدف معین شده برسید باید ابتدا هدفتان را به درستی تعریف کنید. باید معین کنید که پیروزیت در این هدف، چه شرایطی دارد و در چه محدوده زمانی باید اتفاق بیافتد. وقتی اهداف را تعریف می کنید، حتما آن ها را روی کاغذ بنویسید. موانعی را که برای رسیدن به هدف وجود دارد، معین کنید. معیارهایی برای پیروزیت خود در نظر بگیرید. راه هایی که باید برای رسیدن به هدف طی کنید، معین کنید. معین کردن این جزئیات، باعث افزایش تمرکز و انگیزه می شود.

وقتی هدفی معین می کنید، مهم است که یک مهلت زمانی برای آن در نظر بگیرید. وقتی برای هدفتان مهلت زمانی معین کنید، تعهد بیشتری برای رسیدن به آن خواهید داشت.

3. اهداف خود را بنویسید

شاید بخش زیادی از مراحلی را که گفتیم هر روز در ذهنتان مرور می کنید اما مهم است که اهدافتان را حتما روی کاغذ بنویسید. شاید باور نکنید ولی نوشتن اهداف روی کاغذ، احتمال دستیابی به آن ها را بیشتر می نماید. وقتی هدف دلخواه را با جزئیات کامل روی کاغذ تشریح می کنید، انگار که یک نقشه راه برای خودتان کشیده اید. این نقشه مانع از این می شود که در جهت هدفتان گمراه و سردرگم شوید.

نوشتن اهداف باعث می شود که نسبت به کوشش برای رسیدن به آن، متعهد شوید. با نوشتن، هدف در ذهن شما جاسازی می شود. از آن به بعد، مغز شما دنبال فرصت هایی می شود که رسیدن به این هدف را آسان تر کند. علاوه بر این، وقتی اهداف و مراحل رسیدن به آن را روی کاغذ معین کنید، هر چند وقت یک بار می توانید به آن مراجعه کنید و نحوه پیشرفت خود را آنالیز کنید.

4. اهداف خود را قابل اندازه گیری کنید

سنجش و ارزیابی فرایند پیشرفت، برای رسیدن به اهداف بسیار اهمیت دارد. وقتی اهدافی را در نظر می گیرید، حتما برای آن ها معیارهایی معین کنید که قابل اندازه گیری باشند. مثلا هدفتان این است که یک مهارت جدید را یاد بگیرید. برای این مهارت قصد دارید چند دوره آموزشی را بگذرانید و در آزمون هایی شرکت کنید. تاریخ دقیق طی کردن هر دوره آموزشی و هر نمره ای که باید برای آزمون بگیرید، به عنوان معیار معین کنید.

با معین کردن این معیارها می توانید فرایند پیروزیت خود را ارزیابی کنید. برای اینکه به هدفتان برسید، مغز شما به ضرب الاجل های واقعی احتیاج دارد تا اهداف را جدی بگیرد. داشتن اهداف قابل اندازه گیری، انگیزه شما را بیشتر می نماید و تعهد بیشتری برای رسیدن به آن خواهید داشت.

بدون اهداف قابل اندازه گیری، انگیزه ای برای پیشرفت ندارید و نمی دانید روی کدام نتیجه باید سرمایه گذاری کنید. معیارها یاری می نمایند که در جهت پیروزیت باقی بمانید و هدفتان به اندازه ای چالش برانگیز باشد که برای رسیدن به آن به حرکت وادار شوید.

5. به اهداف خود متعهد باشید

رسیدن به اهداف، احتیاجمند این است که شجاعت و تعهد داشته باشید. برای اینکه به هدفتان برسید باید این مسؤولیت را قبول کنید که از جهتی که در نظر گرفته اید خارج نشوید. در هدف گذاری، مسؤولیت پذیری یعنی اینکه برای رسیدن به اهدافتان، به خودتان قول پیروزیت بدهید.

وقتی به خودتان قول می دهید که به هدفی برسید، احتمال سردرگمی و رها کردن جهت اصلی، کمتر می شود. البته این کار، راحت نیست. باید بتوانید بر موانعی که در راهتان وجود دارد غلبه کنید. می توانید اهدافتان را با دوستان خود در میان بگذارید و از آن ها بخواهید تا فرایند پیشرفت شما را نظارت نمایند.

6. اهدافتان را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید

اهدافتان را به قسمت های کوچکتر و قابل دسترس تر تقسیم کنید. در واقع باید بتوانید در چند مرحله، به هدف نهایی برسید. علاوه بر معین کردن هدف کلی و قرار دادن معیارهای قابل سنجش و مهلت برای رسیدن به هدف، برای تک تک بخش های تقسیم شده هدف هم معیار و مهلت در نظر بگیرید.

تقسیم کردن هدف به اهداف کوچکتر و کوتاه مدت، یاری می نماید که بهتر بتوانید زمان خود را مدیریت کنید و برنامه روزانه خود را با بهره وری بیشتر، برنامه ریزی کنید. وقتی کم کم این مراحل را طی می کنید، هدف شما نزدیکتر می شود و برای ادامه جهت، انگیزه و اعتمادبه نفس کافی خواهی داشت. علاوه بر این، تقسیم کردن هدف به اهداف کوتاه مدت تر، باعث می شود که تمرکزتان را از دست ندهید، موانع را بهتر بشناسید و راحت از سر راهتان بردارید.

7. اهداف خود را اولویت بندی کنید

همه ما اهداف متعددی در زندگی داریم. برخی از آن ها احتیاجمند تمرکز و زمان بیشتر است. برخی هدف هایی که داریم ما را ملزم می نمایند تا در طول روز وقت بیشتری برای آن ها بگذاریم. در نتیجه ممکن است نتوانیم چند هدف را هم زمان با هم پیش ببریم. در این شرایط باید هدف ها را اولویت بندی کنید و آن هدفی را که برایتان اهمیت دارد، انتخاب کنید.

وقتی هدف ها را اولویت بندی می کنید، زمان، انرژی و سودبخش ترین فعالیت های خود را برای رسیدن به آن متمرکز می کنید. در نتیجه احتمال دستیابی شما به این هدف، بیشتر می شود. اولویت بندی اهداف، مزیت دیگری هم دارد. با این کار از سردرگمی نجات پیدا می کنید و یک جهت روشن برای ادامه زندگی دارید. با اولویت بندی اهداف، تمام انرژی، زمان و منابع خود را صرف یک هدف می کنید که این کار، احتمال پیروزیت شما را چند برابر می نماید.

8. برای تمام جنبه های زندگی هدف گذاری کنید

با هدف گذاری می توانید جنبه های مختلف زندگی خود را بهبود ببخشید. زندگی همه آدم ها چندین بعد دارد. شغل، تحصیل، خانواده، روابط و… چند نمونه از این ابعاد است. برای هر بخش از زندگی خود، هدفی در نظر بگیرید و تک بعدی نباشید.

این اهداف باعث رشد فردی شما می شوند. دستیابی به یکی از آن ها موجب پیروزیت در سایر اهداف می شود. اهداف اقتصادی، اهداف مربوط به سلامتی و تناسب اندام، اهداف شغلی و… همگی در کنار هم، شخصیت شما را شکل می دهند. اجازه ندهید که تمرکز روی یک هدف، باعث غفلت از جنبه های دیگر زندگی شود.

حرف آخر

هدف گذاری یاری می نماید که دقیقا معین کنید چه اهدافی در زندگی برایتان اهمیت دارند و دوست دارید در آینده چه شرایطی داشته باشید. هنگام هدف گذاری، مهم است که اهدافی را انتخاب کنید که بیشتر از همه برایتان اهمیت دارند. در عین حال، جنبه های مختلف زندگی را از قلم نیاندازید.

برای هر هدف، جزئیات و مهلت رسیدن به هدف را معین کنید. هدف هایتان را دقیقا توضیح دهید و حتما آن ها را روی کاغذ بیاورید. دستیابی به اهداف را به چند مرحله تقسیم کنید و برای هر مرحله یک مهلت زمانی مناسب در نظر بگیرید.

با طی کردن این مراحل می توانید زندگی هدفمندتری داشته باشید و یک نقشه راه برای ادامه جهت زندگی تهیه کنید. داشتن نقشه، شما را از سردرگمی نجات می دهد و جهت دسترسی به اهداف را لذت بخش تر می نماید.

منبع: Lucemiconsulting

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 874

به "چگونه با هدف گذاری درست به موفقیت برسیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با هدف گذاری درست به موفقیت برسیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید