چه کسانی برندگان جایزه نوبل را انتخاب می نمایند؟

به گزارش مجله حقوق، جایزه نوبل معتبرترین جایزه در دنیای علم است که سالانه به یک تا حداکثر سه دانشمند در هر رشته اهدا می گردد. چندی پیش کمیته رسمی اهدای جوایز نوبل زمان برگزاری مراسم اعلام جوایز را منتشر کرد و کمتر از دو روز تا تعیین شدن برندگان نوبل 2022 باقی است.

چه کسانی برندگان جایزه نوبل را انتخاب می نمایند؟

به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال نیوز، هر ساله هزاران نفر از مردم و سازمان ها برای دریافت جوایز نوبل که به وسیله آلفرد برنهارد نوبل (Alfred Bernhard Nobel) بنیانگذاری شده است، نامزد می شوند، اما تنها تعداد انگشت شماری طعم موفقیت و کسب جایزه نوبل را خواهند چشید.

پس از دریافت فهرست همه نامزدها، کمیته های نوبل مسئولیت انتخاب نامزد ها را بر عهده دارند. برنده جایزه صلح به وسیله کمیته نوبل نروژی (Norwegian Nobel Committee) متشکل از شش نفر و بریت ریس اندرسن (Berit Reiss-Andersen) رییس این کمیته تعیین می گردد.

بقیه اعضا این کمیته آسل توژه (Asle Toje) نایب رئیس کمیته، اولاو نجولستاد (Olav Njolstad) منشی کمیته و آن انگر (Anne Enger)، کریستین کلمت (Kristin Clemet) و یورگن واتن فریدنس (Jorgen Watne Frydnes) هستند.

در حوزه پزشکی، گروه نوبل در موسسه کارولینسکا مسئول انتخاب جایزه نوبل در این حوزه است. این مجمع دارای 50 عضو و یک هیئت است که نامزد ها را آنالیز و انتخاب می نماید.

در رشته فیزیک، آموزشگاه سلطنتی علوم سوئد برندگان را انتخاب می نماید. این کمیته متشکل از پنج عضو است و اعضای تعیین (adjunct members) نیز دارای رای هستند.

اعضای تعیین به این معنا است که اساتیدی به صورت کمکی به یک دپارتمان یا موسسه برای انجام یک مأموریت خاص اضافه می شوند. پیشنهاد کمیته نیز به وسیله اعضای گروه فیزیک آموزشگاه آنالیز می گردد و اعضا ممکن است تغییراتی را پیشنهاد دهند.

برای حوزه شیمی، آموزشگاه سلطنتی علوم سوئد برنده را از میان نامزد های پیشنهادی کمیته نوبل شیمی تعیین می نماید. کمیته نوبل در این حوزه نیز مجددا دارای پنج عضو و اعضای تعیین با حق رای کامل است.

در اقتصاد نیز آموزشگاه دوباره نقش تعیین نماینده را ایفا می نماید، زیرا کاندیدا ها به وسیله کمیته جوایز علوم مالی پیشنهاد می شوند و آن ها نامزد ها را آنالیز نموده و در نهایت نامزد های نهایی را انتخاب می نمایند.

در ادبیات، آموزشگاه سوئد، متشکل از 18 عضو با دوره مادام العمر (life tenure)، برندگان را تعیین می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1404

به "چه کسانی برندگان جایزه نوبل را انتخاب می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی برندگان جایزه نوبل را انتخاب می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید