پیربکران؛ عمارت شیخ المشایخ

به گزارش مجله حقوق، عمارت پیربکران که به بقعه پیربکران نیز معروف است، یکی از بنا های باقیمانده از قرن هفتم هجری و مربوط به دوره حکومت ایلخانان که به سبک آذری بنا شده و در شهر تاریخی پیربکران، یکی از شهر های شهرستان فلاورجان در استان اصفهان واقع شده است.

پیربکران؛ عمارت شیخ المشایخ

محمد بن بکران یکی از شخصیت های عرفانی این منطقه بود که بیش از 750 سال قبل در این مکان زندگی و تدریس می کرد و پس از فوت در همین مکان به خاک سپرده شد، در نهایت مقبره آن، به بقعه ای متبرکه تبدیل شد و تا حدود 80 سال قبل محل زیارت بسیاری از زائران منطقه و حتی خارج از منطقه بوده است.

قدیمی ترین بخش این بنا یعنی چله خانه که در زمان ساخت اولیه با خشن ساخته شده بود، در چند دورۀ مختلف بازسازی شده است. برای ساختِ مقبرۀ پیربکران، تمام مصالح رایج در معماری ایرانی در آن به کار رفته است.

از دیگر شاخصه های مهم بقعه پیر بکران، وجودِ همۀ شاخصه های معماری دوره اسلامی در این بنا و انواع تزئینات گچ بری، کاشی کاری، نقاشی و تزئینات سنگی است. این بقعه در دامنه کوهی به نام کوه موسی قرار گرفته است که در جنوبِ آن یک معدن سنگ آهک با سابقۀ حدود 60 سال فعالیت در این منطقه است.

حافظ کریمیان، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان دربارۀ شرایط این بنا می گوید: مهم ترین آسیب وارده به عمارت پیر بکران به علت انفجار هایی است که برای استخراج سنگ آهک در معدن انجام می گردد و هرچه بازسازی کنیم وقتی منبع آسیب قطع نگردد، عملاً بی فایده است، بنابراین باید منبع لرزش ها از بین برود. این بنا در دی 1310 با شمارهٔ ثبت 101 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکاس: پیمان شاه سنایی

منبع: فرارو
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1496

به "پیربکران؛ عمارت شیخ المشایخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیربکران؛ عمارت شیخ المشایخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید