واردات راحت ترین راهکار برای مدیریت بازار است ، معاونت صنایع می تواند تعادل بین بازار و فراوری را برقرار کند

به گزارش مجله حقوق، خالقی گفت: متاسفانه مسئولان برای کنترل بازار سراغ ساده ترین راه حل ها یعنی صدور مجوز های واردات و پر کردن بازار با کالا های وارداتی می رفتند.

واردات راحت ترین راهکار برای مدیریت بازار است ، معاونت صنایع می تواند تعادل بین بازار و فراوری را برقرار کند

آرمان خالقی قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران ، درباره شیوه نو مدیریت بازار در وزارت صمت و واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به دفاتر تخصصی معاونت صنایع، توضیح داد: در کل اگر هدف از انتقال اختیارات تنظیم بازار به معاونت صنایع دیدگاه فراوریی باشد باید از این طرح استقبال کنیم چراکه رویکردی درست و منطبق با اهداف کشور دارد. پیش از این مسئله ای که داشتیم نوع نگاه به بازار در وزارت صمت بود. اغلب مسئولان کشور پیش از این اعتقاد داشتند که باید کالا را از هر جای و به هر روشی تامین کنیم به شرط آن که کمبود یا افزایش قیمتی در بازار نداشته باشیم.

خالقی با اشاره به مشکلاتی که تا امروز برای فراوریکنندگان و مصرف کنندگان بازار ایجاد شده بود، ادامه داد: متاسفانه مسئولان برای رسیدن به این هدف یعنی کنترل بازار سراغ ساده ترین راهکار ها یعنی صدور مجوز های واردات و پر کردن بازار با کالا های وارداتی می رفتند بدون آن که تبعات آن را در نظر بگیرند. با این اقدامات اغلب فراوری تحت تاثیر قرار می گرفت و دچار اختلال می شد.

بیشتر بخوانید:

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: البته از سمت دیگر قضیه هم نباید بیفتیم یعنی برای حمایت از فراوری انحصار بازار برای محصولات داخلی ایجاد کنیم. در صورت ایجاد بازار انحصاری اتفاقی می افتد که پیش از این مشابه آن را شاهد بوده ایم، بازار را برای محصولی انحصاری می کنیم که از نظر قیمت، کیفیت و تنوع نمی تواند در سطح محصولات جهانی باشد و هزینه این ناکارآمدی بر دوش مردم خواهد افتاد. مصرف کننده ناچار خواهد شد کالایی گران و بی کیفیت خریداری کند، چرا که برای این محصول بازاری انحصاری ایجاد شده و انتخاب دیگری ندارد.

او توضیح داد: در بازار رقابتی هم فراوری کننده را به سمت فراوری محصول با کیفیت تر می کشاند و هم در صورت تکاپو نکردن یا ناتوانی فراوری کننده داخلی، احتیاج مصرف کننده به وسیله واردات تامین خواهد شد. اگر این تعادل در معاونت صنایع و بازرگانی داخلی برقرار گردد، با تعامل مناسب بازار را کنترل خواهند کرد.

خالقی ادامه داد: فلسفه ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی همین بود که سیاست های متعارض و متضادی که وجود داشت به حداقل برسد و در سطح درون سازمانی حل گردد نه دغدغه کشور باشد. حالا با متمرکز شدن مدیریت بازار و فراوری در یک بخش می تواند به بهبود شرایط و مدیریت امیدوار باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1142

به "واردات راحت ترین راهکار برای مدیریت بازار است ، معاونت صنایع می تواند تعادل بین بازار و فراوری را برقرار کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات راحت ترین راهکار برای مدیریت بازار است ، معاونت صنایع می تواند تعادل بین بازار و فراوری را برقرار کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید