نانوذرات و پپتید ها در خدمت خودآرایی مولکولی

به گزارش مجله حقوق، پژوهشگران نشان دادند که با پوشاندن سطح نانوذرات با نوعی پپتید می توان این نانوذرات را به گونه ای اصلاح کرد که قادر به خودسازمان دهی و خودآرایی باشند و در نهایت ساختار های بزرگتری ایجاد نمایند.

نانوذرات و پپتید ها در خدمت خودآرایی مولکولی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، خود آرایی مولکولی یک مفهوم شناخته شده در شیمی ابرمولکولی است. مولکول ها خود به خود به وسیله برهم کنش های ابر مولکولی بین گونه های منفرد، خود را در ساختار های بزرگتر سازماندهی می نمایند؛ این خودآرایی ها با یاری نانوذرات هم شکل می گیرند. محققان از گروه های عاملی متصل به نانوذرات برای راهنمایی سازمان دهی ذرات در جهت خاصی و برای طراحی مواد نو استفاده می نمایند.

فردی کلایتز، می گوید: در این پروژه، ما از پپتید های مخصوص خودآرا استفاده کردیم تا با نانوذرات سیلیس که 100 نانومتر قطر دارند، ساختار های بزرگتری بسازیم.

پتانسیل پپتید های زنجیره کوتاه، به ویژه دیفنیل آلانین، به اسم محرک های خود آرایی مولکول ها در ساختار های نوتر (به شکل لوله، الیاف، غشا و غیره) از قبل شناخته شده بود. در این مطالعه، محققانی به رهبری مایکل ریتوفر از موسسه شیمی معدنی، روش های سنتز نوی را ارائه دادند که به پپتید های دیفنیل آلانین امکان می دهد با نانوذرات کلوئیدی پیوند برقرار نمایند.

مایکل رایتوفر، نویسنده مقاله مربوط به این پروژه می گوید: پپتید های ما فرآیند خودآرایی را راهنمایی نموده اند. این پپتید ها سطح ذرات کوچک را پوشانده و سپس ذرات را در کنار هم نگه داشته اند. این ساختار شبیه به چسب های ورقه ای دوتایی است که روی هم قرار می گیرند و به هم می چسبند.

در واقع پپتید ها با اتصال به سطح نانوذرات آن ها را به گونه ای اصلاح می نمایند که این نانوذرات می توانند همچون چسب به هم متصل شوند.

به منظور سازماندهی ذرات کاربردی با پپتیدها، محققان از راهبرد منحصر به فرد خودآرایی ناشی از تبخیر (EISA) استفاده کردند. خودآرایی در طول تبخیر یک حلال که پپتید ها و ذرات در آن قرار داشتند انجام شد. دانشمندان توانستند با انتخاب پپتید ها و حلال بر شکل محصول نهایی تأثیر بسزایی بگذارند.

با استفاده از طیف سنجی NMR، می توان درک درستی در خصوص ساز و کار های اساسی خود سازماندهی دهی پپتید ها به دست آورد. مایکل رایتوفر می گوید: ما در ابتدای راه هستیم، اما روش ما دریچه ای برای طراحی تعداد زیادی از مواد مختلف باز می نماید. بعلاوه با توجه به طیف وسیعی از کاربرد ها مانند سیستم های تحویل دارو یا نانوکاتالیست های نو، این فناوری می تواند کاربرد زیادی در این حوزه ها داشته باشد.

لازم یه ذکر است؛ نتایج این این تحقیق در Angewandte Chemie منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1094

به "نانوذرات و پپتید ها در خدمت خودآرایی مولکولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات و پپتید ها در خدمت خودآرایی مولکولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید