موشک ضدزره تندر؛ شکارچی هر متجاوزی به مرز های ایران

به گزارش مجله حقوق، موشک های ضد زره امروز نقش مهمی در مقابله با نیرو های زرهی ایفا می نمایند.

موشک ضدزره تندر؛ شکارچی هر متجاوزی به مرز های ایران

به گزارش خبرنگار ، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش توان ساخت تجهیزات زره پوش در یک قرن اخیر، به سلاحی برای مقابله با این تجهیزات احتیاج بود و به همین دلیل تسلیحات ضدزره ساخته شد.

ساخت این سلاح باعث شد جنگ بین سلاح های زره پوش و تجهیزات ضد زره روز به روز افزایش پیدا کند و ارتش هایی که تمایل به ارتقاء توان رزمی خود و قابلیت های ماندگاری در صحنه نبرد را داشته اند؛ علاوه بر حوزه زره پوش در زمینه تجهیزات ضدزره هم سرمایه گذاری های فراوانی انجام دهند.

در مدت زمانی که تجهیزات ضدزره فراوری شده اند، همیشه یک گام از زره پوش ها عقب تر بودند، چرا که اول باید زره برای ادوات ساخته گردد تا سلاح ضد آن هم ساخته گردد، اما با این وجود تا امروز پیشرفت خوبی انجام شده و جمهوری اسلامی ایران هم که دارای موقعیت استراتژیکی در منطقه غرب آسیاست درصدد برطرف این احتیاج خود بر آمده است.

متخصصان نیرو های مسلح کشورمان با تجربه ای که از دوران دفاع مقدس در زمینه فراوری ادوات ضدزره داشتند با به میدان گذاشته و فرآیند فراوری تسلیحات ایرانی را آغاز کردند، البته نباید فراموش کرد که چنین توانایی با روش مهندسی معکوس به دست آمد.

نیرو های مسلح کشور در سال های ابتدای انقلاب اسلامی توانستند با موشک های تاو و دراگون که در اختیار داشتند، دانش ساخت تسلیحات ضدرزه را به دست آورده و فرآیند پیچیده فراوری نمونه بومی آن ها را طی نمایند. حاصل طی کردن این راه فراوری موشک هایی، چون خانواده رعد و توسن شد.

خانواده موشکی رعد که در 3 مدل آی- رعد، رعد- تی و آی- رعد- تی فراوری شده بود سرعتی بیش از 120 متر بر ثانیه، بردی بین 400 تا 3هزار متر و قدرت نفوذ در زره هایی بیش از 400 میلیمتر را دارد و از این حیث در زمان خود یکی از پیشرفته ترین موشک های ضدزره محسوب می شد.

موشک توسن را می توان اولین فراوری بومی نیرو های مسلح کشور برای انهدام انواع هدف های زرهی ثابت و متحرک، مجهز به زره های واکنشی و غیر واکنشی، استحکامات بتنی و اهداف دریایی دانست. این موشک در فاصله 75 متر پس از شلیک از موشک انداز مسلح شده و می تواند هر هدفی را در فاصله های دوردست منهدم کند.

این موشک ها در سال های نخست پیروزی انقلاب فراوری شدند، اما فرایند ساخت پس از جنگ تا امروز با سرعت بالایی ادامه پیدا کرد، به نحوی که موشک هایی چون دهلاویه وارد چرخه دفاعی کشور شد؛ دهلاویه در روز 17 تیرماه سال 91 رونمایی و به نیرو های مسلح تحویل داده شد.

موشک ضدزره دهلاویه از جدیدترین موشک های ضد زره تاکتیکی ساخت وزارت دفاع کشورمان است که وزنی در حدود 22/7 کیلوگرم دارد که در حدود 6/8 کیلوگرم به سرجنگی دو مرحله ای آن اختصاص پیدا نموده، برد عملیاتی این سلاح در صحنه درگیری در بازه 100 تا 5500 متر تخمین زده می گردد. اگر برای شلیک این موشک از سیستم دید در شب استفاده گردد بردِ آن تا شعاع 3500 متری افزایش می یابد.

با فراوری دهلاویه راه برای ساخت موشک های جدیدتر باز شد و امروز موشکی، چون تندر پا به میدان گذاشته است که مانند توسن می تواند هر هدفی را منهدم کند، چه آن هدف در دریا باشد، یا در زمین یا حتی در هوا.

یکی دیگر از موشک های ضد زره ایران تندر نام دارد که با تمرکز متخصصان داخلی و مخصوص استفاده در تانک های تی-72 ساخته شده است، تندر بومی از لوله کالیبر 125 میلیمتری توپ تانک شلیک می گردد و می تواند هر هدفی را در فاصله 4 کیلومتری منهدم کند.

جوانان ایرانی در ساخت این موشک بومی از قابلیت های توسن استفاده کردند، یعنی این موشک می تواند اهداف ثابت و متحرک در زمین و دریا را هدف قرار بگیرد، اما ویژگی مهمی که در تندر وجود دارد و آن را به تنها موشک با این قابلیت تبدیل نموده توانایی انهدام اهداف در هواست؛ این موشک می تواند اهداف پرنده با سرعت پایین را منهدم کند، دلیل آن هم نوع راهنمایی تندر است.

راهنمایی این موشک از نوع نیمه اتوماتیک فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است، به این شکل که موشک اصطلاحاً کور است و توانایی دیدن هدف را ندارد؛ بلکه با استفاده از سنسور هایی که در قسمت دم آن قرار داده شده پرتو باریک لیزر تابیده شده از پرتابگر را یافته و بخش کنترل پرواز سعی می نماید تا موشک را در مرکز این پرتو قرار دهد و این فرآیند تا رسیدن موشک به هدف ادامه می یابد.

جِرم موشک تندر بیش از 17 کیلوگرم بوده که 3.5 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی دو مرحله ای آن است، عمق نفوذ آن در زره تا 700 میلیمتر، برد آن 100 تا 4هزار متر، بیشینه سرعت آن 370 و سرعت متوسط آن 310 متر بر ثانیه است. با استفاده از این موشک توانایی تانک های تی-72 در مقابله با اهداف زرهی متحرک و بالگرد ها بسیار افزایش یافته است.

وجود چنین موشک هایی امروزه در میدان نبرد زمینی باعث می گردد تا هیچ کدام از ادوات زرهی دشمنان از چنگال موشک های ضدزره ایرانی در امان نباشند؛ فراوری موشک هایی از این دست نشان دهنده دست برتر جمهوری اسلامی در نبرد های احتمالی آینده هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 75

به "موشک ضدزره تندر؛ شکارچی هر متجاوزی به مرز های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک ضدزره تندر؛ شکارچی هر متجاوزی به مرز های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید