محتویات دود خودروها و تاثیر آن بر سلامت

به گزارش مجله حقوق، سوزش چشم، تنگی نفس، خس خس سینه، خستگی، سردرد، سرفه و حالت تهوع، از علایم و نشانه های آلودگی هوا است. ازن، دی اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید ترکیباتی هستند که در اثر سوخت خودرو ایجاد شده و هوا را آلوده می نمایند. آنالیز ها نشان داده است که تماس با

محتویات دود خودروها و تاثیر آن بر سلامت

محتویات دود خودروها و تاثیر آن بر سلامت

سوزش چشم، تنگی نفس، خس خس سینه، خستگی، سردرد، سرفه و حالت تهوع، از علایم و نشانه های آلودگی هوا است. ازن، دی اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید ترکیباتی هستند که در اثر سوخت خودرو ایجاد شده و هوا را آلوده می نمایند. آنالیز ها نشان داده است که تماس با سطوح بالای ازن، گوگرد و اکسید نیتروژن با بیماری های ریوی و مرگ زودرس ارتباط دارد.

ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون می شوند و عملکرد عروق را کاهش می دهند. این ذرات ممکن است با آلزایمر هم ارتباط داشته باشد. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر می گذارد به طوری که در انگلستان از هر 50 حمله قلبی یکی با آلودگی هوا ارتباط دارد. پژوهشگران هشدار داده اند که سالمندان و بچه ها بیش از دیگران از آلودگی هوا آسیب می بینند. پژوهشگران هلندی با آنالیز 632 کودک 7 تا 11 ساله دریافتند ناراحتی های تنفسی در بچه ها با افزایش آلودگی هوا تشدید می گردد.

ازن

ازن به طور مستقیم در اثر سوخت خودرو وارد هوا نمی گردد اما وقتی گازهای هیدروکربنه در حضور نور خورشید با دی اکسید نیتروژن ترکیب می شوند، ساخته می گردد. از ترکیب 19درصد اکسید نیتروژن و 23 درصد ترکیبات فرار ارگانیک، ازن ساخته می گردد که از ترکیبات اصلی مه دود است. این ترکیب ممکن است در سیستم تنفسی و مسیرهای هوایی تغییرات خطرناکی ایجاد کند و سبب کاهش توانایی و عملکرد ریه، سرفه، درد و خس خس سینه گردد. حتی افراد سالم هم به تماس با این ماده حساس اند (این نوع ازن با ازن لایه بالایی جو که پرتوهای مضر خورشید را فیلتر می نماید فرق دارد).

دی اکسید گوگرد

این ماده در اثر احتراق سوخت های حاوی گوگرد ایجاد می گردد. استنشاق دی اکسید گوگرد راه های هوایی را ملتهب می نماید و در بچه ها و افراد مبتلا به آسم ایجاد مشکل می نماید.

اکسیدهای نیتروژن

اکسیدهای نیتروژن در اثر سوخت بنزین ایجاد می شوند. این ترکیبات در فراوری ازن نقش دارند. اثر تماس با ترکیبات نیتروژن در سیستم تنفسی مشابه اثر ازن و دی اکسید گوگرد است.

سرب

مسمومیت با سرب توانایی ذهنی را کاهش می دهد و به سیستم عصبی و سایر اندام ها آسیب می رساند. حتی مقادیر کم بلع یا استنشاق سرب ممکن است خطرناک باشد، چون این ترکیب با مقادیر کم هم در بدن تجمع پیدا می نماید. ترکیبات سرب در گازوییل کمتر از بنزین است به همین دلیل استفاده از سیستم و نقل عمومی در کاهش مقدار سرب هوا موثر است.

دی اکسیدکربن

37درصد از منوکسید کربنی که در هر سال فراوری می گردد در نتیجه فعالیت های بشر است. آنالیز ها نشان داده است حدود 30 درصد دی اکسیدکربن در نتیجه حمل و نقل جاده ای ایجاد می گردد. دی اکسیدکربن از ترکیباتی است که در گرم شدن زمین نقش دارد. شاید باور نکنید اما یک خودرو در هر سال دو برابر وزنش دی اکسیدکربن فراوری می نماید.

ذرات معلق

ذرات معلق شامل ذرات ریز میکروسکوپی و قطرات بسیار کوچک مایعات هستند که به خاطر مقدار کوچک شان در بینی و قسمت فوقانی دستگاه تنفس ته نشین نمی شوند و در سیستم دفاعی طبیعی بدن به دام نمی افتند. تماس با این ذرات معلق می تواند سبب خس خس و تنگی نفس و علایم مشابه در افراد مبتلا به آسم یا افرادی که سیستم تنفسی حساس دارند، گردد.

آلاینده های سمی هوا

بعضی مواد آلاینده ناشی از سوخت خودرو مانند بنزن و فرمالدئید سمی اند و اثر سرطان زایی شان شناخته شده است. این ترکیبات حتی در مقادیر کم تماس خطرناک هستند و ممکن است موجب تغییرات ژنتیکی، نقایص مادرزادی و سایر بیماری های خطرناک شوند. این ترکیبات می توانند به طور مستقیم بلعیده شوند یا از طریق ذرات کوچک گرد و غبار به ریه ها وارد شوند.

چطور خطر را کاهش دهیم؟

حال سوال این است که چطور می توان مخاطرات بهداشتی آلاینده های خودرو را کاهش داد؟

استفاده کمتر از خودروی شخصی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، بعلاوه استفاده از دوچرخه و یا پیاده روی در صورت امکان از مواردی است که در کاهش آلودگی هوا موثر است. نباید فراموش کنید که تردد کمتر خودرو در سطح شهر یعنی آلودگی کمتر هوا.

راه دیگر کاهش آلودگی هوا تعمیر به موقع خودرو است. این کار علاوه بر کاهش آلاینده ها، طول عمر مفید موتور خودرو را هم بیشتر می نماید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1061

به "محتویات دود خودروها و تاثیر آن بر سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محتویات دود خودروها و تاثیر آن بر سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید