قبل از پرواز، چه اتفاقی برای هواپیما می افتد؟ یک روز از زندگی یک مکانیک هواپیما

به گزارش مجله حقوق، مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما

یکی از هواپیماهای دریم لاینر تازه سفر 11 ساعته خود را از سان فرانسیسکو با 264 مسافر به پایان رسانده و می خواهد مجددا پرواز خود را شروع کند. در این شرایط است که مکانیک هواپیما که مسئول تعمیر و نگهداری هواپیما است وارد عمل شده و اطمینان حاصل می نماید که این هواپیما برای پرواز دوباره امن و آماده است. خبرنگاران در ادامه می خواهد یک روز عادی از زندگی یک مکانیک هواپیما و به طور کلی تیم تعمیر و نگهداری هواپیما را برای شما توضیح دهد؛ با ما همراه باشید.

قبل از پرواز، چه اتفاقی برای هواپیما می افتد؟ یک روز از زندگی یک مکانیک هواپیما

مکانیک هواپیما

در عرض چند دقیقه بعد از رسیدن هواپیما، گروهی از تمیزنمایندگان، جابجا نمایندگان چمدان، مسئولین کترینگ و تکنسین های سوخت گیری به سمت این بوئینگ 787 دریم لاینر می آیند تا هواپیما را برای سفر بعدی خود آماده نمایند. هواپیما قرار است که تا چند ساعت دیگر دوباره به لس آنجلس، مبدأ خود برشود. در میان همه افرادی که برای آماده سازی هواپیما می آیند، تروور یانگ (Trevor Young) یکی از بهترین مهندسان ویرجین اتلانتیک و دو همکارش نیز حضور خواهند داشت.

وظیفه تروور یانگ، مکانیک هواپیما این است که مطمئن شود هواپیمای غول پیکر از چرخ ها گرفته تا باقی نقاط، از لحاظ مکانیکی سالم است. صبح یک روز خنک و پر باد در شلوغ ترین فرودگاه انگلستان است و او تا همین جای کار، 3 هواپیمای دیگر را آنالیز نموده و به مقاصدشان نیویورک، دبی و دهلی فرستاده است. او می گوید: شما باید در بازی خودتان باشید. چیزهای زیادی هست که باید انجام دهید.

در همین حین یک A380 رسیده و در پی جایی برای ایستادن می شود. پشت آن یک هواپیمای ویرجین آتلانتیک دیگر تیک آف نموده و از باند شمالی به مقصد فرودگاه جان اف کندی حرکت کرد. ویرجین آتلانتیک امروز دارای 27 فروند از 41 هواپیمای خود در فرودگاه غرب لندن است که هر یک از آن ها به یکی از مقاصد دور پرواز می نمایند. اگرچه بعضی از آن ها روز قبل وارد فرودگاه شده و از استراحت خود لذت می برند، بسیاری از آن ها تنها چند ساعت قبل از اینکه دوباره پرواز نمایند، اینجا هستند. این تیم هواپیمایی متشکل از 42 مهندس است که مطمئن می شوند هر کدام از هواپیماها برای پرواز دوباره امن هستند.

مارک کاکس (Mark Cox)، مدیر تعمیر و نگهداری هواپیماهای ویرجین آتلانتیک می گوید:

فهرست حداقل تجهیزات (MEL)، چیزهایی که هواپیما احتیاج دارد تا بتواند پرواز کند را تعیین می نماید. اگر یک هواپیما این فهرست را پوشش ندهد، پس فعلا روی زمین می ماند.

فشار عملیاتی هواپیماهای تجاری مسافربری از سمت تیم تعمیر و نگهداری احتیاج به برنامه ریزی هایی در سطح نظامی دارد. قطعات مختلف هواپیما پس از دوره های مختلف زمانی که به وسیله ساعت پرواز میزان گیری می شود، احتیاج به آنالیز یا جایگزینی خواهند داشت. همینطور مسائل یا نقص ها با گرانش متفاوت رتبه بندی می شوند. بعضی از نقص ها باید قبل از اینکه هواپیما بتواند دوباره پرواز کند درست شوند به طوری که بعضی از آنها یک زمان 10 روزه را برای تعمیرات احتیاج دارند. مهمترین مورد از آنالیز های اجباری روزانه، این است که هواپیما به طور کاملا موشکافانه آنالیز شود.

یک نگاهی به حجم کاری مکانیک هواپیما در ویرجین آتلانتیک، ما را به وظایف بی نهایت روزانه می رساند که برای مسافران بی صبری که منتظر هواپیمایشان هستند، باید انجام شوند که نام بردن تک تک آن ها از حوصله متن خارج است. بروز هر گونه مشکل کوچکی منجر به تاخیر در مسافرت است و مسافرانی که برای پرواز آماده هستند، فشار زیادی را به تیم مکانیکان هواپیما وارد می نمایند. مارک می گوید:

هنگامی که شما مشغول کار بر روی یک خط هستید (تعمیر و نگهداری در گیت در طرف دیگر انبار)… وقتی شما مسئله ای را در هواپیمایی حل می کنید تا 300 مسافر آن بتوانند به تعطیلات برسند… همه این ها مسئولیت است.

یکی از تاخیراتی که در اتحادیه اروپا صورت گرفت، یک شرکت هواپیمایی را تا 600 یورو به ازای هر نفر جریمه کرد. به این صورت شرکت های سازنده هواپیماها رو به رشد فزاینده ای هستند تا انقلابی در صنعت هواپیما انجام دهند و با یاری تیم مکانیک هواپیما این تاخیرات را به حداقل برسانند. مارک اعتقاد دارد که توسعه این صنعت از جمله کاری کنیم تا پرواز کند به جمله چه کنیم که راحتتر تعمیر شود رسیده است.

این موضوع بیشتر از کابین خلبان 787 Dreamliner مشهود نیست. در حالی که کابین پاک می شوند، آشپزخانه بازسازی شده و توالت کاملا تمیز می شود، تروور یانگ با کامپیوتر یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای دنیا مشاوره می نماید!

این سیستم ها به قدری هوشمند هستند که هواپیما را موشکافانه کنترل نموده و می تواند هر موضوعی کوچکی که هواپیما ممکن است با آن برخورد داشته باشد را شرح داده و نشان دهند که چگونه می توان آن را تعمیر کرد.

Pin Up Girl گزارش می دهد که بعضی از GPM ها (ماژول پردازنده های عمومی) در حین پرواز بازنشانی می شوند، بنابراین Trevor 787 را آنالیز می نماید که در صورت احتیاج، اقدام بعدی ضروری است. همه چیز، مهم نیست که چقدر کوچک است، آنالیز، توجه و گواهی شده است. سه مجموعه دستورالعمل - CAA، سازنده و خطوط هوایی - حاکی از آنچه باید انجام شود قبل از اینکه هواپیما بتواند سفر خود را به LA انجام دهد.

بعضی از GPM ها (ماژول پردازنده های عمومی) در حین پرواز بازنشانی می شوند، بنابراین تروور 787را آنالیز می نماید تا ببیند که آیا اقدام دیگری ضروری است یا خیر. همه چیز، مهم نیست که چقدر کوچک باشد، آنالیز، توجه و گواهی برایش صادر می شود. سه مجموعه دستورالعمل (اداره هواپیمایی کشوری، سازنده هواپیما و شرکت هواپیمایی) تعیین می نمایند که چه اقداماتی باید قبل از پرواز انجام شود.

بوئینگ علاوه بر آنالیز های قبل از پرواز، کار روزمره ای هم دارد. سنسورهای به جای مانده روغن در موتور سمت راست، که ناخالصی را از روغن موتور پاک می نماید، احتیاج به سرویس دارد. موتور وسیع کابین باز می شود، بخش مورد نظر بیرون کشیده شده، آنالیز و تمیز می شود و سپس دوباره به سرجای اصلی اش برمی شود.

تروور برای چنین اقداماتی احتیاج به برای اجرای یک آزمایش موتور دارد. او قبل از فشار دادن دکمه ها، چرخاندن و چک کردن سطوح، کنترل ترافیک رادیو را برای آنالیز یک توربین رولز رویز روشن می نماید (روشن کردن یک موتور در چنین محیط شلوغی می تواند خطرناک باشد، مخصوصا وقتی یک هواپیمای سبک در پشت آن می خواهد پرواز کند). بعد از تمام اقدامات این مکانیک هواپیما بوئینگ 787 ما آماده پرواز است. البته قبل از پرواز خلبان نیز اقدامات و آنالیز های لازم مخصوص خود را انجام می دهد.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1236

به "قبل از پرواز، چه اتفاقی برای هواپیما می افتد؟ یک روز از زندگی یک مکانیک هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از پرواز، چه اتفاقی برای هواپیما می افتد؟ یک روز از زندگی یک مکانیک هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید