شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را کاهش دهید

به گزارش مجله حقوق، با توجه به اینکه دو سال است آموزش در دانشگاه های کشور به صورت مجازی ارائه می گردد، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد کارزاری در استارتاپ اجتماعی کارزار، از ریاست این دانشگاه خواستند که مقدار شهریه متغیر آنها کاهش پیدا کند.

شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را کاهش دهید

به گزارش خبرنگاران، دو سالی است که آموزش در دانشگاه های کشور و دنیا به صورت مجازی ارائه می گردد و فضای دانشگاه های کشور را با فضایی نو روبرو نموده است. البته بعد از گذشت این مدت، تقریبا همه اساتید و دانشجویان به این شیوه آموزش عادت نموده اند.

به نحوی که بسیاری از اساتید معتقدند در دوران پسا کرونا هم باید از ارائه شیوه آموزش مجازی غافل نشد؛ چراکه این شیوه آموزش مزایای خاص خود را هم دارد.

در این میان، از این موضوع هم نمی توان غافل شد که این شیوه آموزش، برای بسیاری از دانشگاه های کشور نیز صرفه مالی داشته است، به ویژه دانشگاه هایی که از دانشجویان شهریه دریافت می نمایند.

دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن تعداد زیادی دانشجو در سراسر کشور، یکی از پرجمعیت ترین دانشگاه های کشور است و با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه، متناسب با ساختار دانشگاه آزاد، شهریه می پردازند، انتظار دارند که مطالبات دانشجویی آنها رفع گردد.

دانشجویان این دانشگاه در موارد مختلف و بارها از مسئولان دانشگاه آزاد خواسته اند که در رابطه با اندازه شهریه متغیر دانشجویان تنو نظر نمایند.

نکته قابل توجه این است که در این دو سال کرونایی اغلب بخش های کشور و مردم با مسائل مالی متعددی روبه رو شدند که تبعات آن همچنان ادامه دارد.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدند که با توجه به کاهش هزینه های جاری دانشگاه از جمله هزینه های تغذیه، ایاب و ذهاب، آب، برق، گاز، تلفن، خدمات و نگهداری تاسیسات در این مدت، شهریه متغیر دانشجویان نیز باید کاهش پیدا کند. چراکه دانشجویی به صورت حضوری در دانشگاه نیست که برای دانشگاه هزینه ای ایجاد گردد.

این دانشجویان در شرایط کنونی مالی کشور مجددا خواهان کاهش شهریه متغیر خود شده اند و با ایجاد کارزاری خطاب به دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وی درخواست کردند که اندازه شهریه متغیر آنها کاهش پیدا کند.

متن این کارزار که در استارتاپ اجتماعی کارزار منتشر شده، به توضیح ذیل است:

جناب آقای دکتر طهرانچی

رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی

با سلام

همان طور که مستحضرید جوانان ایرانی، برای کسب علم و ساختن آینده بهتر برای خود و کشور از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند؛ چنانچه طی سال های گذشته افتخارات علمی آن ها در حوزه های مختلف بیانگر این موضوع است.

باتوجه به شرایط مالی کشور و هزینه های فرعی و جانبی تحصیلات و همچین با توجه به مجازی بودن سیستم آموزش کشور طی دوران همه گیری کرونا و کمتر شدن هزینه های جاری دانشگاه مانند سلف، گرمایشی و... از جنابعالی تقاضا داریم هزینه شهریه متغیر دانشگاه آزاد را کاهش داده و از بار مالی و روانی آن بر دانشجویان و خانواده هایشان بکاهید.

به طور مثال در نیمسال تحصیلی 1400-1401 هزینه انتها نامه مقطع کارشناسی ارشد از پنج میلیون و 800هزار به هفت میلیون و 160هزار تومان رسیده است که با احتساب هزینه شهریه ثابت و خدمات دریافتی آن قابل مقایسه و قابل درک نیست.

لذا تقاضا می گردد با توجه به منطق موضوع دستورات لازم را جهت اعمال تخفیف، مبذول فرمایید.

بعلاوه، در اوایل سال تحصیلی جاری بود که جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت مسئولان بر شهریه های این دانشگاه را خواهان شدند و تاکید نمودند که دانشگاه آزاد به یکباره در اواسط ترم تا 77 درصد افزایش شهریه داشته است، اما سخنگوی دانشگاه آزاد تاکید نمود که افزایش شهریه این دانشگاه متعارف است و سقف آن را وزارت علوم معین می نماید.

احمد حیدری در آن موقع و در پاسخ به این اعتراض دانشجویان گفت: هر سال 20 تا 25 درصد حقوق کارمندان دانشگاه آزاد بر اساس مصوبه دولت افزایش می یابد و بر همین اساس با توجه به اینکه این دانشگاه 60 هزار عضو هیئت علمی و کارمند دارد و باید هزینه های جاری را هم پرداخت کند، افزایش شهریه دارد.

وی با تاکید بر اینکه تمام عایدی دانشگاه آزاد از راه شهریه است، اعلام کرد: با توجه به شرایط کشور به طور میانه هر سال این دانشگاه 20 درصد افزایش شهریه دارد که این میزان متعارف است.

حیدری بعلاوه تاکید نمود که سقف افزایش شهریه دانشگاه آزاد به وسیله وزارت علوم مشخص می گردد.

سخنگوی دانشگاه آزاد بعلاوه اعلام کرد که اگر موردی خلاف افزایش به طور میانه 20 درصدی در این دانشگاه هست، اعلام گردد تا مورد آنالیز قرار گیرد اما اکنون، دانشجویان آزاد اسلامی در اعتراض خود به اندازه شهریه، آموزش مجازی را علت اعتراضات خود می دانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1285

به "شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را کاهش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را کاهش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید