دوئل هسته ای مسکو با واشنگتن

به گزارش مجله حقوق، اقدامات واشنگتن با واکنش متقابل مسکو روبرو خواهد شد و این امر به معنای افزایش احتمال کاربرد تسلیحات هسته ای در هرگونه درگیری نظامی احتمالی به ویژه در شرق اروپا خواهد بود.

دوئل هسته ای مسکو با واشنگتن

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، سید رضا میرطاهر طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهار شنبه 10 اردیبهشت به امریکا هشدار داد مسکو هرگونه استفاده از موشک های بالستیک مجهز به کلاهک هسته ای با قدرت انفجاری کم از سوی امریکا را حمله اتمی تلقی نموده و بر همین اساس به آن پاسخ خواهد داد. گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا درباره استقرار موشک های بالستیک هسته ای زیردریایی پرتاب، حساسیت مسکو را برانگیخته است. زاخارووا، با خطرناک خواندن این اقدام امریکا، آن را عامل بی ثباتی و از بین بردن هدفمند مرز میان سلاح های استراتژیک و غیراستراتژیک دانست و هشدار داد چنین اقداماتی به کاهش آستانه تحمل و افزایش تهدیدات ناشی از یک جنگ هسته ای می انجامد.

بر اساس دکترین نظامی روسیه، چنین اقداماتی به عنوان مبنایی برای استفاده متقابل از تسلیحات هسته ای از سوی مسکو در نظر گرفته شده است. وزارت دفاع امریکا 5 اردیبهشت خاطرنشان کرد نیروی دریایی این کشور یک موشک بالستیک ترایدنت مجهز به کلاهک هسته ای دبلیو 76-2 (با توان انفجاری بین پنج تا هفت کیلوتن) را در چارچوب تقویت قدرت بازدارندگی هسته ای در مقابل روسیه و چین آزمایش نموده است. این کلاهک گرما هسته ای دارای توان انفجاری پایین در راستای استراتژی هسته ای دولت ترامپ برای توسعه تسلیحات هسته ای کم توان که قابلیت استفاده از آن ها در سناریو های جنگی احتاقتصادی افزایش می دهد در زیردریایی های هسته ای امریکا مستقر خواهند شد.

از این کلاهک ها به راحتی می توان برای هدف قرار دادن اهداف مهم و ثابت مانند پایگاه های نظامی، تأسیسات دولتی، زیرساخت ها یا تجمع های نیرویی استفاده کرد. فراوری و استقرار این کلاهک ها از سال اقتصادی 2018 تا سال اقتصادی 2024 از سوی پنتاگون برنامه ریزی شده است. از دیدگاه مسکو این اقدام واشنگتن صرفاً به معنای افزایش احتمال کاربرد تسلیحات هسته ای در هرگونه منازعات احتاقتصادی در آینده خواهد بود. از دیدگاه واشنگتن بهسازی و نوسازی زرادخانه هسته ای امریکا به عنوان یکی از مهم ترین ابزار های تهدید و اعمال قدرت بازدارنده از اهمیت اساسی برخوردار است. در عین حال اقدامات اخیر دولت ترامپ در زمینه خروج از پیمان های تسلیحات هسته ای مانند پیمان نیرو های هسته ای میان برد و نیز قصد واشنگتن برای تمدید نکردن پیمان استارت جدید در سال 2021 در راستای تحقق اهداف مد نظر در دکترین هسته ای جدید امریکا موسوم به بازبینی شرایط هسته ای (ان پی آر) اجرا شده است. طبق این سند که در فوریه 2018 منتشر شد دولت ترامپ بر فراوری سلاح های هسته ای به ویژه کلاهک های هسته ای کوچک تأکید نموده است. این سند بر تقویت زرادخانه هسته ای، ساخت تسلیحات اتمی جدید از جمله کلاهک هسته ای دبلیو 76-2 و در پیش دریافت رویکردی نوین درباره حمله هسته ای و نیز اقدامات پیش دستانه هسته ای تأکید دارد. از دیدگاه دولت ترامپ، این اقدامات باید روسیه را از این توهم خارج سازد که قادر است حمله هسته ای پیش دستانه به خاک اروپا انجام دهد. با این حال اقدامات واشنگتن با واکنش متقابل مسکو روبرو خواهد شد و این امر به معنای افزایش احتمال کاربرد تسلیحات هسته ای در هرگونه درگیری نظامی احتاقتصادی به ویژه در شرق اروپا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 269

به "دوئل هسته ای مسکو با واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئل هسته ای مسکو با واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید