تور عمان ارزان: توقف صادرات 2 هزار راس دام زنده سبک به عمان

به گزارش مجله حقوق، مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک کشور گفت: صادرات 2 هزار راس دام زنده سبک غیر مولد به کشور عمان به علت افزایش قیمت گوشت و ممنوعیت مجدد صادرات، متوقف شد.

تور عمان ارزان: توقف صادرات 2 هزار راس دام زنده سبک به عمان

با تور عمان ارزان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

افشین صدردادرس در تبادل نظر با ایرنا اضافه نمود: امروز همکاران ما برای دریافت مجوز انتقال دام های قرنطینه استان فارس به بندرعباس در مراجعه به دامپزشکی استان فارس با منع صادرات روبرو شدند، در حالی که این دام ها قرار بود طی روز های یکشنبه و دوشنبه هفته آینده با لنج و لندیکرافت به مقصد صادراتی کشور عمان منتقل شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک کشور گفت: بار دیگر این موضوع را از دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور و شرکت پشتیبانی امور دام پیگیری کردیم و تایید کردند که صادرات متوقف شده است.

شبکه توزیع دلیل نابسامانی بازار گوشت قرمز

وی توضیح داد: دلیل توقف صادرات را افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی اعلام کردند درحالی که افزایش دام ظرف 45 روز گذشته بین سه تا چهار هزار تومان رشد داشته بنابراین نمی تواند تاثیر چندانی روی بازار گوشت قرمز داخلی داشته باشد.

دادرس گفت: این درحالی است که اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام نموده که هر روز 3 هزار تومان قیمت گوشت افزایش می یابد بنابراین شرایط نشان می دهد که افزایش قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند و معضل گرانی بازار گوشت قرمز کشور ناشی از مسائل سیستم توزیع است نه بحث افزایش قیمت دام زنده.

وی اضافه نمود: اکنون براساس مصوبه شورای قیمت گذاری هر کیلوگرم دام زنده با قیمت 62 هزار تومان از دامداران خریداری می شود در حالی که قیمت بازار دام زنده سبک به طور میانگین در کشور بین 56 تا 58 هزارتومان است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک اضافه نمود: اکنون چنین اقدامی بدقولی به طرف های خارجی است در عین حال قرارداد ها بسته شده، پیش پرداخت هایی از طرفین خارجی گرفته شده، هزینه های لنج و لندیکرافت و ایام قرنطینه، همه خساراتی برای صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه دام صادراتی بیش از 45 روز در قرنطینه مانده بود، گفت: دام باید 20 روز در قرنطینه بماند در حالی که دام صادراتی ما 25 روز اضافه در قرنطینه به جای مانده که برای صادرکنندگان هزینه خوراک دام و نگهداری اضافی را در پی داشته است.

دادرس بر این باور است که مسائل سیستم توزیع گوشت در داخل کشور و حاکمیت توزیع کنندگان در بازار ارتباطی با فراوریکننده ندارد.

وی ادامه داد: فراوری کننده داخلی گرفتار است و اگر اکنون که بعد از دو سال مجرایی که برای تنفس باز شده دوباره بسته شود، بار دیگر بازار به طور انحصاری در اختیار توزیع کنندگان قرار می گیرد، زیرا آن ها مشخص کننده قیمت برای دامدار هستند و فراوری کننده ناچار است با قیمت پیشنهادی آن ها دام را بفروشد.

این مقام صنفی اضافه نمود: با توجه به قیمت دام زنده سبک در کشور قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی باید بین 120 تا 125 هزار تومان باشد، اما با قیمت هایی بیش از این در بازار داخلی عرضه می شود.

وی اضافه نمود: در واقع چوبداران و توزیع کنندگان دام را با قیمت نازل و با پرداخت های بلندمدت از دامدار می خرند و به هر قیمتی که دلشان بخواهد به مصرف کنندگان می فروشند که این نیز به عدم کنترل و نظارت بر بازار گوشت قرمز برمی شود.

وی از دولت خواست به جای ممنوعیت صادرات، نظارت بر عملکرد شبکه توزیع گوشت را افزایش دهند تا فراوری کنندگان ومصرف کنندگان بیش از پیش متضرر نشوند.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال 99 بیش از 880 هزار تن گوشت قرمز در کشور فراوری شد و ایران برحسب احتیاج داخلی حدود 10 را از محل واردات تامین می نماید.

این در حالی است که فراوری گوشت قرمز در سال 92 حدود 755 هزار تن بوده که آمار ها نشان می دهد طی سال های اخیر فراوری گوشت قرمز رشد داشته است.

آنالیز های بازار نشان می دهد قیمت هر شقه گوسفندی در منطقه ها مختلف بالای 150 هزارتومان و گوشت تفکیکی بین 170 هزار تا 200 هزار تومان است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1201

به "تور عمان ارزان: توقف صادرات 2 هزار راس دام زنده سبک به عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور عمان ارزان: توقف صادرات 2 هزار راس دام زنده سبک به عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید