بهترین پردازنده های AMD که می توان در سال 2020 با بودجه های مختلف خریداری کرد

به گزارش مجله حقوق، در این مطلب قصد داریم بهترین پردازنده AMD را برای اهداف گوناگون به شما عزیزان معرفی کنیم تا با هر بودجه ای بتوانید مناسب ترین پردازنده از این شرکت را خریداری کنید.

بهترین پردازنده های AMD که می توان در سال 2020 با بودجه های مختلف خریداری کرد

پردازنده های AMD به چند دسته مختلف تقسیم می شوند و بسته به نوع کاربرد شما، مدل های مختلفی از آن وجود دارد که می توانند احتیاجتان را برآورده نمایند. پردازنده های این شرکت در ابتدا آنقدر قدرتمند نبودند که بتوان آن ها را رقیبی برای محصولات قدرتمند و پیشرفته اینتل در نظر گرفت اما به مرور زمان و با اعمال سیاست های مناسب، AMD بالاخره توانست هم از نظر فناوری در شرایط بهتری قرار گیرد و هم در بعضی از بازارها از رقیب قدر خود پیشی بگیرد!

سری رایزن 3 این شرکت که سال گذشته روانه بازار شدند هم از نظر توان مصرفی و هم قدرت و قیمت تمام شده، در شرایط مطلوبی قرار دارند و می توانند انتخاب های بسیار هیجان انگیزی برای کاربران با احتیاجهای متفاوت باشند. برای کامپیوترهای قدرتمند و حرفه ای هم سری تردریپر با هسته های بالا وجود دارد که معمولا کاربران معمولی به چنین پردازنده هایی احتیاج نخواهند داشت. اما در اینجا به معرفی بهترین های این شرکت می پردازیم تا کاربران با بودجه های مختلف در خرید خود دقت بیشتری به خرج دهند.

بهترین پردازنده AMD در مجموع: Ryzen 5 3600X

پردازنده Ryzen 5 3600X (رایزن 5 3600X) یکی از بهترین پردازنده های موجود در بازار ایران و دنیا است که با هدف گیمینگ و فعالیت های نیمه سنگین طراحی شد. آن دسته از کاربرانی که می خواهند با بودجه متوسط، بهترین تجربه از بازی و انجام کارهای نرم افزاری داشته باشند، قطعا این پردازنده برایشان ایده آل ترین انتخاب خواهد بود. سوای قیمت خارق العاده این محصول، به همراه آن یک فن خنک نماینده با کیفیت نیز عرضه می شود که می تواند آن را در انجام کارهای معمولی در دمای معقولی نگه دارد.

Ryzen 5 3600X از 6 هسته و 12 رشته با فرکانس پایه 3.8 و بیشینه 4.4 گیگاهرتز بهره می برد! کش سطح 3 این پردازنده 32 مگابایت است و این یعنی AMD هر آنچه که برای طراحی یک محصول میان رده در چنته داشته روی آن پیاده نموده! این پردازنده ضریب باز دارد و کاربر می تواند در صورت احتیاج آن را اورکلاک کند که در غیر این صورت حتما به یک خنک نماینده بهتر احتیاج خواهد داشت. Ryzen 5 3600X از رابط PCIe 4.0 بهره می برد که به کاربران اجازه می دهد با بهره مندی از SSDهای PCIe NVMe در سیستم، بالاترین سرعت را در کنار پردازنده قدرتمند خود تجربه نمایند!

از قلم نیاندازید برای بهره مندی از ظرفیت کامل این پردازنده احتیاج خواهید داشت رم هایی با باس 3000 یا 3200 تهیه کنید و نه بیشتر چون نهایت سرعت حافظه رم که این پردازنده از آن پشتیبانی می نماید 3200 مگاهرتز است پس بهتر است هزینه زیادی برای خرید مدل هایی با سرعت بالا نکنید و با خرید یک رم با همین محدوده سرعت، بهترین تجربه را داشته باشید.

شاید تنها نقطه ضعف این محصول، احتیاج آن به مادربردهای سری X570 برای بهره مندی از رابط PCIe 4.0 باشد! مسلما هر کاربری به چنین مادربرد حرفه ای احتیاجی ندارد و خب به نظر می رسد با خرید مادربردهای سری پایین تر باید قید این قابلیت جذاب را بزند. البته مشکل خاصی پیش نمی آید و کاربر همچنان می تواند از SSDهای پر سرعت استفاده کند. همچنین هیچ پردازنده گرافیکی مجتمع هم در آن دیده نمی شود و کاربر باید دقت کند برای خرید این محصول حتما از یک گرافیک مجزا نیز استفاده کند. Ryzen 5 3600X در بین پردازنده های میان رده، از دید بسیاری از کاربران بهترین پردازنده AMD برای اهداف گیمینگ و کارهای نرم افزاری شناخته شده!

نقاط قوت

6 هسته در کنار 12 رشته با محدوده فرکانسی 3.8-4.4 گیگاهرتز

قیمت عالی

ضریب باز برای انجام اورکلاک

بهره مندی از خنک نماینده با کیفیت

پشتیبانی از PCIe 4.0

نقاط ضعف

احتیاج به مادربرد سری X570 برای بهره مندی از PCIe 4.0

عدم تجهیز به گرافیک داخلی

این پردازنده در بازار ایران در محدوده 5.000.000 تا 6.400.000 تومان قرار می گیرد، در حالی که محدوده قیمت دنیای آن با توجه به آمازون، 200 دلار است!

نبرد میان رده ها: مقایسه پردازنده های Ryzen 5 3600، Ryzen 5 3600X و اینتل Core i5 9600K

Ryzen 5 3400G؛ بهترین پردازنده AMD برای بودجه محدود

اگر توان خرید سری رایزن 5 3600 را ندارید، می توانید این پردازنده را در سبد خرید خود قرار دهید! البته این در حالی است که تمایل به خرید پردازنده های AMD داشته باشید. برخلاف سری رایزن 5 3600، این پردازنده از فناوری ساخت 12 نانومتری بهره می برد ولی یکی از نقاط قوت آن بهره مندی از گرافیک داخلی Radeon RX Vega 11 با فرکانس 1400 مگاهرتز است!

خود پردازنده 4 هسته و 8 رشته با محدوده فرکانسی 3.7-4.2 گیگاهرتز دارد. کش سطح سه آن 4 مگابایت است و توان مصرفی آن نیز به 65 وات می رسد. حداکثر سرعت رم که می تواند با این پردازنده در یک سیستم بکار رود 2933 مگاهرتز است که کاربران می توانند با خرید یک رم با باس 3000، به راحتی از تمام پتانسیل پردازنده خود استفاده نمایند.

همچنین باید گفت این پردازنده ضریب باز است و می توان آن را جهت کارهای سنگین به فرکانس های بالاتر نیز اورکلاک کرد. اگرچه هنگام خرید یک خنک نماینده خوب نیز درون جعبه واقع شده است اما باز هم پیشنهاد می شود جهت اورکلاک از یک خنک نماینده بهتر بهره ببرید.

از ضعف های این پردازنده هم فقط باید به یک مورد اشاره نمود و آن هم درست همانند Ryzen 5 3600X، احتیاج به مادربرد سری X570 برای بهره مندی از PCIe 4.0 است. البته به این نکته هم اشاره نمودیم که این قابلیت چندان مورد احتیاج کاربران نیست و لذا برای لذت بردن از توانایی های این پردازنده احتیاجی به پرداخت هزینه زیاد برای خرید چنین مادربردهایی ندارید. قدرت پردازنده گرافیکی Ryzen 3400G را باید مطلوب ارزیابی کرد. نه آنقدر زیاد که سیستم را بدون گرافیک مجزا بهره ببرید و نه آنقدر ضعیف که نتوان روی آن حساب کرد. طبق گفته های وب سایت منبع، می توان بعضی بازی ها را حتی به صورت آنلاین با استفاده از گرافیک این محصول تجربه کرد!

نقاط قوت

4 هسته در کنار 8 رشته با محدوده فرکانسی 3.7-4.2 گیگاهرتز

قیمت عالی

ضریب باز برای انجام اورکلاک

بهره مندی از خنک نماینده با کیفیت

پشتیبانی از PCIe 4.0

گرافیک داخلی با قدرت مطلوب

نقاط ضعف

احتیاج به مادربرد سری X570 برای بهره مندی از PCIe 4.0

این پردازنده در بازار ایران در محدوده 3.200.000 تا 4.000.000 تومان قرار می گیرد و قیمت دنیای آن نیز با توجه به آمازون، 190 تا بیش از 200 دلار است!

Ryzen 5 3600؛ ارزشمندترین پردازنده میان رده AMD

سری X این پردازنده در رتبه اول بهترین محصول مقرون به صرفه شرکت AMD نهاده شد اما خالی از لطف نیست اگر اشاره ای نیز به سری استاندارد آن یعنی Ryzen 5 3600 داشته باشیم که تنها تفاوت آن با نسخه X، به سرعت کلاک پردازنده بر می شود. در واقع این پردازنده در محدوده فرکانسی 3.6-4.2 گیگاهرتز فعالیت می نماید و به طور کلی در کمترین و بیشترین مقدار، 0.2 گیگاهرتز از سری X فرکانس کمتری دارد!

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که خنک نماینده این پردازنده اندکی ضعیف تر است که خب فرکانس کمتر می تواند توجیه خوبی برای آن باشد. برخلاف پردازنده های اینتل که در آن ها فقط سری K نشان ضریب باز بودن محصول است، در پردازنده های AMD چنین محدودیتی وجود ندارد و حتی آن دسته از محصولاتی که پسوند X هم ندارند می توانند اورکلاک شوند. بنابراین Ryzen 5 3600 هم توانایی اورکلاک شدن دارد تا برای بازی ها و کارهای نرم افزاری سنگین مناسب باشد. البته باید حتما برای آن یک خنک نماینده خوب خریداری کنید.

در دیگر بخش ها این پردازنده کاملا مشابه سری X است و فرق خاصی در آن ها مشاهده نمی شود. بنابراین نقاط قوت و ضعف آن ها نیز تقریبا یکی خواهد بود.

نقاط قوت

6 هسته در کنار 12 رشته با محدوده فرکانسی 3.6-4.2 گیگاهرتز

قیمت عالی

ضریب باز برای انجام اورکلاک

بهره مندی از خنک نماینده با کیفیت

پشتیبانی از PCIe 4.0

نقاط ضعف

احتیاج به مادربرد سری X570 برای بهره مندی از PCIe 4.0

عدم تجهیز به گرافیک داخلی

این پردازنده در بازار ایران در محدوده 5.700.000 تا 5.900.000 تومان قرار می گیرد و قیمت دنیای آن نیز با توجه به آمازون، 175 تا بیش از 200 دلار است!

AMD هم اکنون 40 درصد از سهم پردازنده های بازار را در اختیار دارد!

Ryzen 3 3200G؛ بهترین پردازنده AMD برای کیس های کوچک!

برای آن دسته از کاربرانی که نمی توانند هزینه زیادی برای یک پردازنده میان رده بپردازند، خرید Ryzen 3 3200G قطعا یک انتخاب هوشمندانه است! کاربرانی که قصد دارند کیس های کوچک و جمع و جور با بهترین سخت افزار ممکن را داشته باشند قطعا می توانند از این پردازنده 4 هسته ای نهایت استفاده را ببرند.

از ویژگی های برجسته این پردازنده 12 نانومتری می توان به واحد پردازشگر گرافیکی مجتمع Radeon Vega 8 اشاره نمود که برای انجام کارهای سطح پایین، احتیاج به گرافیک مجزا را از بین می برد. در کمال تعجب و با قیمت بسیار خوبی که این پردازنده دارد، خنک نماینده بسیار خوبی به همراه آن ارائه می شود که با توجه به محدوده عملکرد Ryzen 3 3200G، به نظر می رسد احتیاج به خرید یک خنک نماینده اختصاصی را کاهش می دهد.

البته باید به این نکته نیز توجه کنید که تجهیز به گرافیک داخلی به این معنا نیست که کاربر می تواند هرگونه فعالیتی را با آن انجام دهد. با توجه به قیمتی که پرداخت می کنید، همان انتظار را باید از این پردازنده داشته باشید.

Ryzen 3 3200G از 4 هسته و 4 رشته با محدوده فرکانسی 3.6-4 گیگاهرتز بهره می برد و ضریب آن نیز باز است. کش سطح سه این محصول 4 مگابایت حافظه دارد و توان مصرفی آن نیز به 65 وات می رسد. حداکثر سرعت رم که می تواند با این پردازنده در یک سیستم بکار رود 2933 مگاهرتز است که کاربران می توانند با خرید یک رم با باس 3000، به راحتی از تمام پتانسیل پردازنده خود استفاده نمایند.

نقاط قوت

ارزش خرید بالا

بهره مندی از 4 هسته با محدوده فرکانسی 3.6-4.0 گیگاهرتز

بهره مندی از خنک نماینده با کیفیت

گرافیک داخلی

انتخاب مناسب برای کیس های فرم Mini-ITX

نقاط ضعف

احتیاج به مادربرد سری X570 برای بهره مندی از PCIe 4.0

عملکرد نسبتا خوب پردازشگر گرافیکی

Ryzen 3 3200G در بازار ایران در محدوده 2.000.000 تا 2.730.000 تومان تومان قرار می گیرد و قیمت دنیای آن نیز با توجه به آمازون، 95 دلار است!

اینتل با پردازنده Core i7-10700KF به نبرد AMD خواهد رفت!

Ryzen 9 3900X؛ بهترین انتخاب برای گیمرهای حرفه ای

از لحاظ فنی و تجربی، یک پردازنده 12 هسته ای ضریب باز با 24 رشته واقعا برای انجام بازی های رایانه ای بیشتر از آن چیزی است که به آن احتیاج داریم! آن هم نه یک سال یا دو سال، شاید برای بیش از 5 سال هم کاربران به هیچ عنوان احتیاجی به خرید یک پردازند دیگر حس ننمایند!

با این اوصاف اگر بخواهیم استریمینگ را هم در کنار فعالیت های گیمینگ در نظر بگیریم، چون بسیاری از استریمرها حین انجام بازی استریم می نمایند، بنابراین احتیاج به یک پردازنده قدرتمند حس می شود که همه چیز با بالاترین سرعت ممکن صورت گیرد. بنابراین Ryzen 9 3900X با فناوری ساخت 7 نانومتری، بهترین پردازنده AMD برای این دسته از کاربران می تواند باشد!

بدیهی است پشتیبانی از PCIe 4.0 در این پردازنده نیز وجود دارد و ضریب آن نیز باز است! یعنی علاوه بر اینکه 12 هسته این محصول در محدوده فرکانسی 3.8-4.6 گیگاهرتز فعالیت می نمایند، کاربر می تواند این مقدار را بیشتر از آن چیزی که هست نیز افزایش دهند! خنک نماینده بسیار خوبی هم همراه این محصول نهاده شده اما با توجه به توان مصرفی 105 واتی که دارد، پیشنهاد می شود هنگام خرید آن حتما یک خنک نماینده (ترجیحا آبی) نیز در سبد محصولات خود قرار دهید.

کش سطح سه این محصول 64 مگابایت حافظه دارد و توان مصرفی آن نیز به 105 وات می رسد. حداکثر سرعت رم که می تواند با این پردازنده در یک سیستم بکار رود 3200 مگاهرتز است و پیشنهاد می شود کاربران حتی الامکان یک رم با بالاترین باس ممکن (تا 3200 مگاهرتز) برای این پردازنده خریداری نمایند که با توجه به قیمت مناسب بعضی از برند ها، قطعا می توان آن ها را تهیه کرد.

نقاط قوت

بهره مندی از 12 هسته و 24 رشته با محدوده فرکانسی 3.8-4.8 گیگاهرتز

قیمت مناسب با توجه به کارایی

ضریب باز

نقاط ضعف

احتیاج به مادربرد سری X570 برای بهره مندی از PCIe 4.0

عدم تجهیز به گرافیک داخلی

این پردازنده در بازار ایران در محدوده 9.000.000 تا 11.200.000 تومان تومان قرار می گیرد و قیمت دنیای آن نیز با توجه به آمازون، 420 دلار است!

Ryzen Threadripper 3990X؛ بهترین پردازنده AMD برای ورک استیشن

این پردازنده صرفا به عنوان بهترین پردازنده AMD در این لیست نهاده شده و برای درک بهتر قدرت آن ذکر همین نکته کافی است که سیستم عامل ویندوز و بسیاری از نرم افزارهای دیگر نمی توانند از تمام هسته های آن استفاده بهینه داشته باشند!

به نظر می رسد پردازنده های 32 هسته ای اصلا AMD را راضی نمی کرد و عطش این شرکت به افزودن هسته های بیشتر به یک پردازنده باعث شد هیولایی را ببینیم که از 64 هسته و 128 رشته بهره می برد! این پردازنده فوق العاده که تنها 4000 دلار قیمت دارد می تواند پردازنده های 20.000 دلاری زئون اینتل را نیز پشت سر بگذارد و تنها پشتیبانی از میزان رم 256 گیگابایتی است که آن را در رسیدن به بلندای قله ناکام می گذارد!

میزان کش سطح سوم این پردازنده به 228 (!) مگابایت می رسد و محدوده فرکانسی آن نیز 2.9-4.3 گیگاهرتز است! بدیهی است هر آنچه که احتیاج داشته باشید Ryzen Threadripper 3990X از عهده انجام آن بر خواهد آمد. AMD این پردازنده را آنقدر قدرتمند ساخته که شاید کمتری کسی اصلا به آن احتیاج داشته باشد، چون برای بهره مندی از تمام پتانسیل آن به سیستم عاملی چون لینوکس احتیاج خواهید داشت.

نقاط ضعف این محصول نیز در جای خود قرار دارند. مثلا قیمت آن 4000 دلار است و طبیعتا هر کسی از عهده خرید آن بر نمی آید. دوم اینکه برای استفاده از آن حتما به مادربرد TRx40 احتیاج دارید و نه +AM4. سوم اینکه پردازنده گرافیکی داخلی و خنک نماینده ای هم برای آن در نظر گرفته نشده که عدم وجود خنک نماینده را می توان توجیه کرد. به عبارتی AMD اگر خنک نماینده ای مناسب را با این پردازنده همراه می کرد قطعا باید شاهد افزایش چشمگیر قیمت آن می شدیم.

در نهایت هم باید به این نکته اشاره کنیم که این پردازنده اصلا برای هدف گیمینگ ساخته نشده و بهتر است برای این اهداف، همان پردازنده های بالا را مد نظر داشته باشید چون این سری صرفا با هدف رندرینگ، ویرایش ویدئوهای حجیم و فعالیت های بسیار سنگین نرم افزاری ساخته می شوند.

نقاط قوت

بهره مندی از 64 هسته و 128 رشته

بهترین انتخاب برای اهداف ورک استیشن

ضریب باز

228 مگابایت کش سطح سوم

نقاط ضعف

گران

عدم تجهیز به گرافیک داخلی

مادربردهای سری TRx40

بدون خنک نماینده

این پردازنده در بازار ایران موجود نشده ولی قیمت دنیای آن با توجه به آمازون، 3900 دلار است.

AMD با پردازنده های رایزن 4000U به امپراطوری چند ساله اینتل پایان می دهد!

سخن نهایی

همانطور که در ابتدای متن هم به آن اشاره نمودیم، برای داشتن یک تجربه هیجان انگیز از بازی ها و انجام کارهای مختلف نرم افزاری، Ryzen 5 3600X بهترین پردازنده AMD است. اگر احتیاج دارید پردازنده انتخابی شما از پردازشگر گرافیکی بهره ببرد می توانید مدل پیشنهادی شماره دو را در نظر داشته باشید.

برای داشتن تجربه ای بی نظیر از بازی و فعالیت های نرم افزاری سنگین، می توانید روی قدرت Ryzen 3900X هم حساب کنید چون وجود 12 هسته در آن به اندازه کافی زیاد هست که بتواند احتیاج کاربران را در تمام امور حرفه ای گیمینگ رفع سازد. در نهایت حتما به خاطر داشته باشید که پردازنده انتخابی شما از خانواده AMD باید در کنار یک حافظه رم با باس بالا فعالیت کند. پس این نکته را در خرید پردازنده های این شرکت حتما به خاطر بسپارید و نهایت سرعت پشتیبانی شده توسط آن را (ترجیحا) خرید کنید.

نکته آخر هم اینکه همواره سعی کنید برای اهداف گیمینگ، ابتدا گرافیک و سپس پردازنده را ارتقا دهید و حتما توجه داشته باشید که این دو قطعه از نظر قدرت به خوبی با یکدیگر هماهنگ باشند. شما می توانید یک گرافیک بسیار قدرتمند داشته باشید اما یک پردازنده ضعیف می تواند تجربه کابوس واری از گیمینگ را برایتان فراهم کند.

برای مطمئن شدن از هماهنگی بین پردازنده و گرافیک می توانید از این وب سایت یاری بگیرید اما قبل از خرید با متخصصین مربوطه نیز مشاوره داشته باشید.

منبع: windowscentral

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 171

به "بهترین پردازنده های AMD که می توان در سال 2020 با بودجه های مختلف خریداری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین پردازنده های AMD که می توان در سال 2020 با بودجه های مختلف خریداری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید