بسته ترخیص نهاده های فراوری تدوین شد

به گزارش مجله حقوق، تهران (پانا) - معاون فنی گمرک ایران از تدوین بسته ای 12 بندی به منظور ترخیص سریع نهاده های فراوری در سال جدید اطلاع داد.

بسته ترخیص نهاده های فراوری تدوین شد

به گزارش گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی گفت: به منظور تحقق شعار سال، بسته ای 12 بندی را تهیه کردیم که در صورت تصویب و اجرایی شدن می تواند نهاده های فراوری را در حداقل زمان و کمتر از 48 ساعت ترخیص کند.

وی در تشریح بیشتر بندهای این بسته حمایتی گفت: پذیرش ثبت سفارش های تاریخ منقضی برای نهاده های فراوری، اخذ حقوق ورودی در خاتمه تشریفات گمرکی، اجرای رویه ارز با متقاضی و واردات در مقابل صادرات برای اقلام مورد احتیاج در فراوری، ترخیص 90 درصدی اقلام مرتبط با فراوری، پذیرش سوابق ماهیت مواداولیه فراوریی به مدت 6 ماه، حذف یا حداقل شدن کارشناسان مجازی، تسریع در عملکرد آزمایشگاه های تطبیق ماهیت نمونه ها و مواد اولیه فراوری، تسهیل در آنالیز ارزش کالاها، بی احتیاجی نهاده های فراوری از ویرایش ثبت سفارش و ترخیص مستقیم کالاهای فراوریی با اخذ ضمانت نامه های معتبر از مهمترین بندهای این بسته حمایتی است.

معاون فنی گمرک تاکید نمود: با اجرایی شدن این بسته حمایتی ارزیابی ها و کنترل ها به بعد از ترخیص نهاده های فراوری از گمرکات محول شده و هیچگونه ایستایی در زمینه ترخیص مواد مرتبط با فراوری ایجاد نخواهد شد.

ارونقی ادامه داد: سال گذشته 33 میلیون تن کالا به ارزش 38 میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شد که از این میزان، 23 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار کالاهای اساسی بوده و 10 میلیون تن به ارزش 26 میلیون دلار کالاهای غیراساسی - از این میزان هم 85 درصد این اقلام مرتبط با فراوری نظیر مواداولیه، تجهیزات، ماشین آلات و موادواسطه ای بودند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ترخیص نهاده های فراوری از گمرکات کشور با موانع متعددی همراه شد، گفت: در 6 ماهه نخست سال 99 این موانع موجب ماندن طولانی مدت کالاها در گمرک شد و گمرک اجازه نداشت حتی درصدی کالا و نهاده های فراوری را ترخیص کند که این مساله فراوری کشور را با چالش روبرو کرد.

ارونقی یادآور شد: تیرماه سال گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ترخیص نهاده های فراوری را بدون کد رهگیری بانک مصوب کرد اما این مصوبه به طور کامل اجرا نشد و دپوی کالاهای و رسوب آن ها در گمرکات ادامه یافت.

وی اضافه نمود: در نهایت، از آبان 99 با پیشنهاد گمرک، برای ترخیص درصدی اقلام مرتبط با فراوری به ستاد تنظیم بازار، این فرایند تسهیل شد و گمرک اجازه یافت 90 درصد از نهاده های فراوری که توسط فراوریکنندگان یا بازرگانان وارد شده بود را ترخیص کند.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه چالش های سال گذشته اجازه نداد شعار سال به طور کامل محقق گردد، 11 عامل اصلی رسوب کالا و نهاده های فراوری در گمرکات و بنادر کشور را انقضای مهلت ثبت سفارش، عدم تمکین اقتصادی برای اظهار کالا، اخذ حقوق ورودی در ابتدای زنجیره ترخیص، صف تامین و تخصیص ارز، کندی در ماهیت تشخیص مواداولیه توسط سازمان های مربوطه، فیزیکی و دستی بودن ارزیابی کالاهایی که در راستا قرمز قرار داشتند، وجود کارشناسان مجازی و ایستایی هایی که در این زمینه وجود داشت، کندی در تطبیق رسیدگی و ارزش کالاهای اظهارشده، الزام به ویرایش و ثبت سفارش، تودیع حقوق ورودی و قطعی سامانه های مختلف برشمرد.

به گفته ارونقی، سال جاری بسته ای 12 بندی را تهیه کردیم که در صورت تصویب و اجرایی شدن می تواند نهاده های فراوری را در حداقل زمان و کمتر از 48 ساعت ترخیص کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 805

به "بسته ترخیص نهاده های فراوری تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته ترخیص نهاده های فراوری تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید