اولین ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ با همکاری هواپیمایی لوفت هانزا!

به گزارش مجله حقوق، ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ | Humanoid Robot in Munich Airport

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا (Lufthansa) و فرودگاه مونیخ (Munich Airport) در یک همکاری دوجانبه، برای اولین بار آزمایش ربات انسان نما را در ترمینال شماره 2 فرودگاه شروع نموده اند. این ربات انسان نما قرار است در ترمینال شماره 2 پرسه بزند و به انواع پرسش های مسافران پاسخ بدهد. مسافرانی که بلیط هواپیمایشان را به مقصد فرودگاه مونیخ رزرو نموده باشند از این پس می توانند این ربات بامزه و دوست داشتنی را در فرودگاه ببینند و از او هدایت بخواهند. اگر به ترمینال شماره 2 رسیدید و در خصوص گیت پروازی، فروشگاه و نزدیک ترین رستوران سوال داشتید دیگر لازم نیست از کارکنان فرودگاه سوال بپرسید، یک ربات مهربان و مودب مشتاقانه منتظر است تا شما را هدایت کند و با حوصله به تمام پرسش هایتان پاسخ دهد. تصور هدایت خواستن و صحبت با یک ربات شاید به نظر عجیب برسد، اما این ربات مجهز به هوش مصنوعی است و به برترین شکل می تواند شما را هدایت کند. ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ به زبان انگلیسی صحبت می نماید و به هرسوال به طور جداگانه و اختصاصی پاسخ می دهد. با خبرنگاران همراه باشید تا با ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ بیشتر آشنا شویم.

اولین ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ با همکاری هواپیمایی لوفت هانزا!

اولین ربات انسان نما در فرودگاه های آلمان

این ربات با قد 120 سانتی متر، چشم هایی گرد و براق و صدایی لطیف از این به بعد در فرودگاه مونیخ به مسافران یاری می نماید. ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ، جوزی پپر (Josie Pepper) نام دارد و از 15 فوریه 2018 کار خود را در فرودگاه مونیخ شروع نموده است. جوزی پپر قرار است به پرسش های مسافران در ترمینال شماره 2 پاسخ دهد. پرسش های مسافران می تواند در خصوص شماره گیت پروازی، جهت رستوران یا یک فروشگاه خاص باشد، این ربات انسان نما در چشم های آن ها نگاه می نماید و با لحنی مودبانه و محبت آمیز آن ها را راهنمایی می نماید.

فرودگاه مونیخ با همکاری ایرلاین معتبر و بین المللی لوفت هانزا پروژه آزمایشی این ربات انسان نما را انجام می دهند. شرکت هواپیمایی لوفت هانزا و فرودگاه مونیخ با ارائه این ربات انسان نما تحولی بزرگ در صنعت هواپیمایی ایجاد نموده اند: جوزی پپر اولین ربات انسان نما مجهز به هوش مصنوعی است که در یک فرودگاه آلمانی امتحان می گردد. این ربات قرار است در چندین هفته اول به صورت آزمایشی و در قسمت هایی از ترمینال شماره 2 به راهنمایی مسافران بپردازد. این ربات انسان نما با ظاهر دوست داشتنی ای که دارد به زبان انگلیسی صحبت می نماید و قرار است مسافران را از هواپیما به ساختمان اصلی راهنمایی می نماید. لوفت هانزا و فرودگاه مونیخ قصد دارند با این دوره آزمایشی بازخورد و واکنش مسافران را به یک ربات انسان نما ارزیابی نمایند. مسئولین این پروژه می خواهند اندازه پذیرش ربات به وسیله مسافران را آنالیز نمایند و عکس العمل مردم را بسنجند. اگر بازخوردها مثبت باشد قرار است ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ همواره در این فرودگاه مشغول به کار باشد و به راهنمایی مسافران بپردازد. در همین مدت کم ظواهر امر نشان می دهد که حضور این ربات در فرودگاه مورد استقبال مسافران قرار گرفته است و جوزی پپر توانسته ارتباط خوبی با انسان ها برقرار کند.

جوزی پپر، ربات انسان نمای باهوش

گفتیم که ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ مجهز به هوش مصنوعی (artificial intelligence) است. ربات ها با استفاده از هوش مصنوعی می توانند رفتارهایی شبیه به انسان داشته باشند و با درک و پردازش موقعیت های مختلف، واکنش متناسب با آن موقعیت را نشان دهند. قدرت درک و استدلال و تجزیه و تحلیل اطلاعات یکی از قابلیت های هوش مصنوعی است که این ربات ها را هرچه بیشتر شبیه به انسان می نماید. به همین علت به این دسته ربات ها، ربات های انسان نما (humanoid robot) می گویند. مغز جوزی پپر از یک پردازنده پیشرفته با کارآیی بالا تشکیل شده است که به یک شبکه اینترنت وای فای متصل است. این پردازنده با فضای ابری (Cloud) مرتبط می گردد که گفتار را پردازش و تفسیر می نماید و آن ها را به داده های فرودگاه متصل می نماید.

اما این ربات انسان نما یک تفاوت اساسی با سایر ربات ها دارد: وقتی جوزی پپر صحبت می نماید صرفا یک سری متن های از قبل آماده را بیان نمی نماید. ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ مجهز به هوش مصنوعی است، پس یک ربات باهوش است و توانایی یادگیری دارد! به همین علت درست مثل انسان واقعی و همچون عملکرد یک مغز واقعی به هر سوال جداگانه و اختصاصی پاسخ می دهد! سیستم مغز این ربات پرسش های مرتبط را با یکدیگر ترکیب می نماید و پاسخی جامع و کامل به مسافر ارائه می نماید.

اما این ربات انسان نما توانایی های منحصربفردش را چگونه به دست آورده است؟ پشت مغز هوشمند این ربات، سامانه کامپیوتری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء ابر-محور (Watson Internet of Things) شرکت IBM قرار گرفته است. ربات انسان نمای لوفت هانزا به وسیله شرکت فرانسوی سافت بانک رباتیک (SoftBank Robotics) طراحی و فراوری شده است. وقتی این ربات خانم با ظاهر دوست داشتنی اش وارد فرودگاه مونیخ شد کارکنان لوفت هانزا و فرودگاه متفق القول نام جوزی را برای او انتخاب کردند.

ربات ها به فرودگاه می آیند!

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم جوزی پپر، اولین ربات انسانی است که در یک فرودگاه آلمانی به کار گرفته شده است. اما حضور ربات ها در فرودگاه پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز فرودگاه های مختلف این پروژه را اجرا نموده اند. شرکت هواپیمایی اوا ایر (EVA Air) در فرودگاه تائویوان تایوان (Taoyuan Airport) نیز یک ربات در بخش چک-این دارد. بعلاوه در فرودگاه سونگشان تایپه (Songshan Airport) نیز رباتی مشابه به راهنمایی مسافران پروازهای بین المللی می پردازد.

منبع: munich-airport.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1247

به "اولین ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ با همکاری هواپیمایی لوفت هانزا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین ربات انسان نمای فرودگاه مونیخ با همکاری هواپیمایی لوفت هانزا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید