اعتراضات در آمریکا به نابرابری در واکسیناسیون

به گزارش مجله حقوق، تارنمای هیل گزارش داد، با وجود تزریق بیش از 35 میلیون دوز واکسن کرونا در سراسر آمریکا شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برنامه توزیع واکسن بین جمعیت رنگین پوستان عادلانه نبوده؛ موضوعی که انتقاد ها را در این کشور برانگیخته است.

اعتراضات در آمریکا به نابرابری در واکسیناسیون

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نابرابری در توزیع واکسن در حالی رخ می دهد که جمعیت رنگین پوست در آمریکا با شدت بیشتری در معرض آسیب ناشی از همه گیری بوده است.

تعدادی از اعضای کنگره در هفته گذشته این نابرابری در توزیع واکسن را مورد توجه قرار داده اند و سه گروه مختلف از قانونگذاران آمریکایی از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند به این شرایط رسیدگی کند.

هیل نوشت: همه گیری لایه های نابرابری در نظام سلامت و دیگر ساختار ها در آمریکا را برملا و ایجاد نظام برابر در توزیع را به یک نبرد سخت تبدیل نموده است.

بزرگترین مشکل در این زمینه دسترسی به واکسن و اعتماد به واکسن ها است.

فقدان اعتماد به واکسن در جامعه رنگین پوستان و به ویژه جوامع سیاه پوست آمریکا در بی اعتمادی عمیق در دولت آمریکا ریشه دارد.

به نوشته تارنمای آمریکایی، این بی اعتمادی عجیب نیست؛ ضربه ای که دولت فدرال در 100 سال گذشته بر سیاه پوستان آمریکا وارد نموده همچنان در بین جمعیت سیاه پوست امروز آمریکا نیز مشهود و طنین انداز است.

از اوایل تا اواسط قرن بیستم، ده ها هزار نفر از زنان غیرسفیدپوست در آمریکا قربانی برنامه عقیم سازی دولت بوده اند. چهار دهه بعد دولت وقت آمریکا (یکی از بدنام ترین پرونده های جنجالی درباره اخلاق پزشکی) موسوم به آزمایش سفیلیس در تاسکیگی را به صورت اختصاصی بر روی مردان سیاه انجام شد و تا سال 1972 ادامه یافت.

این تحقیق در سال 1932، زمانی که سیفلیس شیوع گسترده ای داشت و هیچ نوع درمان امن و مؤثری برای آن وجود نداشت شروع شد. تحقیق برای اندازه گیری میزان پیشروی سیفلیس درمان نشده در مردان آمریکایی آفریقایی تبار طراحی شده بود که به پرونده اخلاق پزشکی جنجال برانگیزی تبدیل شد.

در سال 1951 پزشکان بیمارستان جانز هاپکینز در بالتیمور بدون اجازه یک زن سیاه پوست از او که تحت معالجه سرطان دهانه رحم بود نمونه گرفتند که بخشی از این نمونه بافت به اولین سلول انسانی نامیرا تبدیل شد که هنوز هم به طور گسترده ای در تحقیقات امروزی درباره سرطان از آن استفاده می گردد.

به رغم کوشش دولت فدرال، گروه های حقوق شهروندان و دیگر سازمان های حامی حقوق بشر برای اعتمادد سازی و جلوگیری از اطلاعاعت غلط در بین جوامع رنگین پوست آمریکا سختی های ناشی از زخم گذشته همچنان موانعی را ایجاد نموده است.

به غیر از مسائل ناشی از توزیع واکسن سیاه پوستان و لاتین تبار ها با احتمال کمتری به اینترنت برای ثبت نام آنلاین برای دریافت واکسن دسترسی دارند.

مقام های بهداشتی در سطح محلی، ایالتی و فدرال با چالش جمع آوری اطلاعات براساس نژاد و قومیت دست و پنجه نرم می نمایند که کار را برای واکسیناسیون جوامع محروم مانده سختتر نموده است. بعضی از سناتور های آمریکایی مانند سناتور الیزات وارن، اد مارکی و آنا پرسلی در نامه ای خطاب به تشکیلات بهداشت و خدمات انسانی آمریکا عنوان کردند که بدون جمع آوری آمار قوی براساس معیار های جمعیت شناسی، سیاستمداران و محققان نمی توانند به طور کامل به تاثیر ناشی از نابرابری ناشی از کووید-19 بر جوامع رنگین پوست و برطرف تردیدد های آن ها در مورد نحوه توزیع واکسن بپردازند.

نابرابری نژادی در این آمار مشاهده می گردد و از بین افراد واکسینه شدن فقط 11.5 درصد از آن ها لاتین تبار هستند، 5.4 دردصد را سیاه پوستان، دو درصد آمریکایی های هندی تبار و بومی های آلاسکا و تنها 0.3 درصد از آن ها را بومی های هاوایی و ساکنان جزایر اقیانوس آرام تشکیل می دهند.

کووید-19 تا به امروز در آمریکا بیشترین شمار کشته شدگان را به نسبت جمعیت این کشور داشته است. طبق آخرین آمار 27 میلیون و 611 هزار و 403 نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 474 هزار و 933 نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 737

به "اعتراضات در آمریکا به نابرابری در واکسیناسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات در آمریکا به نابرابری در واکسیناسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید