آبشار کبودوال گلستان؛ تنها آبشار خزه ای ایران، عکس

به گزارش مجله حقوق، استان گلستان در کنار تاریخچه فرهنگی غنی، به سرزمین آبشاران و چشمه سارها معروف است و با وجود این همه جاذبه های طبیعی و تفریحی مانند آبشار، تالاب و گل فشان به عنوان نگین گردشگری منطقه، مقصد مناسبی برای گردشگران است.

آبشار کبودوال گلستان؛ تنها آبشار خزه ای ایران، عکس

وجود رشته کوه های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود آورده که از نواحی مختلف سرازیر شده و جلوه های زییایی را ایجاد کرده است.

بیش از 60 آبشار کوچک و بزرگ از جمله آبشار شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت، دوآب و شادان(7 طبقه) در جای جای این استان به مناطق زیبای گردشگری تبدیل شده اند.

کبودوال تنها آبشار خزه ای ایران واقع در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد کتول از توابع استان گلستان و در دل جنگل و دامنهٔ کوه هارون قرار گرفته است. آب این رودخانه از چشمه های جنوبی سرچشمه می گیرد.

می توان از این آبشار به عنوان بزرگ ترین آبشار خزه ای ایران نام برد؛ آبشاری با ارتفاع 6 متر که آبی سرد و قابل شرب دارد. آبشار کبودوال به لطف قرار گرفتنش در ارتفاع کم از سطح دریا و نزدیک بودنش به شهر، آب و هوایی بسیار معتدل دارد.

آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در امتداد رودخانه کبودوال خودنمایی می کنند. زیر هر آبشار حوضچه های جالبی به وجود آمده که برخی جوانان منطقه از آن برای شنا و آبتنی استفاده می­ کنند. آب زلال و شفاف و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل، بهترین راه تسکین و آرامش انسان است.

از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود 20 دقیقه پیاده روی در مسیری بسیار زیبا دارد و حدود 320 پله سنگی و 170 متر ارتفاع تا سرچشمه آبشار سر راه گردشگران است که برای افرادی با بیماری های قلبی و تنفسی توصیه نمی شود.

آبشار کبودوال با توجه به ویژگی های خاص خود مانند خزه ای بودن، کیفیت آب، غنای ویژه گیاهان بومی و جانوری در سال 1394 به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 310

به "آبشار کبودوال گلستان؛ تنها آبشار خزه ای ایران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار کبودوال گلستان؛ تنها آبشار خزه ای ایران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید