10مسأله عجیب که در مورد خودتان نمی دانید!

به گزارش مجله حقوق، یک مایع بسیار خطرناک وجود دارد، که نیروهای امنیتی هیچ فرودگاهی نمی توانند آن را از شما جدا کنند؛ این مایع در معده تان واقع شده است. سلول های معده ی شما اسید هیدروکلرویک ترشح می کنند که ترکیبی فاسد و خورنده است که برای ضد زنگ کردن فلزات استفاده می شود. این ترکیب فلز را از بین می برد، اما لایه ی غشایی معده از این ماده ی سمی در دستگاه گوارش به محافظت می پردازد، تا غذاهای شما را تجزیه کند.

10مسأله عجیب که در مورد خودتان نمی دانید!

10مسأله عجیب که در مورد خودتان نمی دانید!

نویسنده :حسین حیدری

1ـ معده یک اسید فاسد ترشح می کند

یک مایع بسیار خطرناک وجود دارد، که نیروهای امنیتی هیچ فرودگاهی نمی توانند آن را از شما جدا کنند؛ این مایع در معده تان قرار گرفته است. سلول های معده ی شما اسید هیدروکلرویک ترشح می کنند که ترکیبی فاسد و خورنده است که برای ضد زنگ کردن فلزات استفاده می شود. این ترکیب فلز را از بین می برد، اما لایه ی غشایی معده از این ماده ی سمی در دستگاه گوارش به محافظت می پردازد، تا غذاهای شما را تجزیه کند.

2ـ شرایط بدن بر حافظه تاثیر می گذارد

خاطرات در حواس ما قرار گرفته اند. یک رایحه یا صدا، یک خاطره ی خیلی دور از بچگی را برای تان زنده خواهد کرد. ارتباطات بین این حواس و خاطرات، آشکار یا گاهی مرموز هستند. این تحقیق نو به کشف این ارتباطات کمک می کند. خاطرات گذشته وقتی در حالت و شرایط بدنی مشابه قرار بگیرند، سریع تر به فکر تان می رسند.

3ـ استخوان ها برای تنظیم مواد معدنی بدن می شکنند

علاوه بر محافظت از اندام ها و عضلات بدن، استخوان ها به تنظیم سطح کلسیم در بدن هم کمک می کنند. استخوان ها حاوی فسفر و کلسیم هستند که عنصر دوم مورد نیاز عضلات و اعصاب است. اگر ذخیره ی این عنصر در بدن کم باشد، برخی هورمون های خاص باعث می شوند استخوان ها بشکنند تا سطح کلسیم بالا برود تا جایی که به یک غلظت خاص و مناسب از این عنصر در خارج سلول ها برسیم.

4ـ بیشتر غذایی که می خوریم به مصرف مغز می رسد

مغز با این که فقط دو درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد. بیست درصد از اکسیژن و کالری های آن را می گیرد. برای تأمین منابع کافی برای این عضو مهم بدن، سه سرخرگ مغزی اصلی، به طور مداوم اکسیژن به مغز پمپاژ می کنند. هر گونه انسداد یا پارگی در یکی از این رگ ها باعث گرسنه ماندن سلول های مغزی شده و موجب می شود که عملکرد مغزی در آن ناحیه آسیب ببیند و منجر به سکته شود.

5ـ هزاران تخمک در تخمدان غیر قابل استفاده هستند

وقتی خانمی به اواخر چهل و اوایل پنجاه سالگی خود می رسد، چرخه ی ماهانه ی قاعدگی که سطح هورمون ها را در بدن او تنظیم و تخمک ها را برای تلقیح آماده می کند، خاموش می شود. تخمدان ها همین طور استروژن کمتر و کمتری تولید می کنند و این مسأله موجب تغییرات احساسی و جسمی در بدن زن می شود. فولیکول های رشد نیافته ی تخمک دیگر مثل قبل به طور منظم تخمک تولید نمی کند. یک دختر نوجوان به طور ماز طریق34000 فولیکول رشد نیافته ی تخمک دارد. در حالی که تقریباً فقط 350تای آن در طول زندگی وی رشد می کنند و بالغ می شوند. تخمک های استفاده نشده بعداً خراب می شوند.

6ـ بلوغ، ساختار مغز را تغییر می دهد

می دانیم که تغییرات هورمونی در بدن برای تحریک رشد و آماده کردن بدن برای تولید مثل لازم هستند، اما چرا نوجوانان این قدر از نظر احساسی ناخوشایند اند؟

هورمون هایی مثل تستوسترون، رشد نورون های عصبی را در مغز تحت تأثیر قرار می دهند و تغییراتی که در ساختار مغز ایجاد می شود، تغییرات رفتاری زیادی را در بردارد. با بالغ شدن ناحیه ی جلوی غشای مغز، خامی احساس، بی عاطفگی و ضعف قدرت تصمیم گیری را باید انتظار داشت.

7ـ موهای سلولی ماده مخاطی را حرکت می دهد

بیشتر سلول ها در بدن، پوششی مو مانند روی خود دارند که به عملکردهای بسکمک در بدن کمک می کند، از هضم غذاها گرفته تا شنوایی. در بینی، این موها به خشک کردن ماده ی مخاطی در حفره ی بینی تا گلو کمک می کند. هوای سرد این فرایند خشک کردن را کندتر می کند و باعث می شود که ماده ی مخاطی بالا بیاید و آب بینی تان سرازیر شود.

8ـ دندان عقل فقط جای دندان ها در دهان را تنگ تر می کند

سیر تکامل، بی عیب و کامل نیست. اگر چنین بود باید به جای دندان عقل، بال در می آوردیم. گاهی اوقات ویژگی های بی استفاده یی در برخی انواع موجودات ایجاد می شود. آن هم فقط به خاطر این که آسیبی به بدن نمی رسانند. اما دندان عقل همیشه هم از طریق دندانپزشکان جراحی و کشیده نمی شد. در گذشته، این دندان ها یک ست دیگر از دندان های آسیاب بودند. اما با رشد مغز، ساختار استخوان فک ما تغییر کرد و باعث شد که دیگر دهان جایی برای دندان عقل نداشته باشد.

9ـ دنیا با شما می خندد

همان طور که وقتی کسی کنار شما خمیازه بکشد، شما هم به خمیازه می افتید، شواهد نو نشان می دهد که خنده هم تقلید برانگیز است. شنیدن خنده، ناحیه ی مغز را به این حرکت در صورت تحریک می کند. تقلید نقش مهمی در روابط اجتماعی دارد. اشاراتی مثل عطسه کردن، خندیدن، گریه کردن و خمیازه کشیدن راهی برای ایجاد روابط اجتماعی قوی بین یک گروه است.

10ـ پوست شما چهار رنگ دارد

همه ی پوست ها در حالت عادی سفید کرم رنگ هستند. رگ های خونی نزدیک به سطح پوست به آن سرخی می دهند. رنگدانه ی زرد هم پوست را تحت تأثیر قرار می دهد و پوست به زردی می گراید. همچنین ملانین قهوه یی رنگ هم که در واکنش به اشعه ی فرابنفش ایجاد می شود، در تعداد بالا رنگ سیاه به پوست می دهد. این چهار رنگ در مقدار های مختلف مخلوط می شود و رنگ پوست افراد نژادهای مختلف کره ی زمین را می سازد.

منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 104

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1080

به "10مسأله عجیب که در مورد خودتان نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10مسأله عجیب که در مورد خودتان نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید