کشف گنجی بزرگ در شرقی ترین نقطه ایران

به گزارش مجله حقوق، خبرنگاران: باستان شناسان پس از 50 سال کاوش در شهر سوخته، برای نخستین بار پیروز به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران شروع ایلامی شدند.

کشف گنجی بزرگ در شرقی ترین نقطه ایران

میراث فرهنگی به کلیهٔ آثار به جای مانده از گذشتگان گفته می گردد که دارای ارزش فرهنگی باشد میراث فرهنگ منحصربه فرد، غیرقابل جایگزینی و در میان نسل ها از ارزش و احترام برخوردار است میراث فرهنگی بر جای مانده از گذشتگان در مطالعهٔ تاریخ بشر مؤثر هستندمیراث فرهنگی فیزیکی یا ملموس هستند مانند بناها و مکان های تاریخی، آثار باستانی، مجسمه ها، کتاب ها، اسناد، آثار هنری، ماشین ها و دیگر ساخته هایی که گمان می رود برای آیندگان ارزشمند باشند.

میراث فرهنگی هم چنین ممکن است به چشم میزانای فرهنگی گفته گردد

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدمنصور سیدسجادی ـ سرپرست هیأت باستان شناسی شهر سوخته ـ درباره این کشف مهم، شرح داد: کشف این گونه لوح ها در منطقه ها غربی ایران امری عادی است، اما نکته اینجا است که در شرقی ترین نقطه ایران و دشت لوت، باستان شناسان تا کنون به چنین کشف منحصر به فردی دست نیافته بودند.

او با بیان این که این لوح نشان از ارتباط جامعه شهر سوخته با مردم شروع ایلامی دارد، اضافه کرد: حسین مرادی، باستان شناس و معاون هیأت باستان شناسی در عمق چهار متری اتاق شماره 27 منطقه مسکونیِ محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید.

سیدسجادی این کشف را تا حدودی منتظره خواند و گفت: در همایش باستان شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیأت باستان شناسی به این کشف دست خواهد یافت.

سرپرست هیأت باستان شناسی شهر سوخته درباره مشخصات این لوح حسابداری، گفت: این لوح، 11 سانتی متر طول و 7سانتی متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است. یکی از علامت ها خطوطی اند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراهِ لوح است و دیگری سلسله شکل های مستطیلی عمق دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارد که فعلا برای ما ناآشنا است.

این باستان شناس مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مُهر استوانه ای ارسال کننده روی آن دانست و اضافه کرد: طبق ساختار این مُهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده گانی استفاده می کردند، برخلاف سومری ها که سیستم حسابداری آن ها بر اساس نظام شصت گانی بوده است.

او با اشاره به این که تا فصل نوزدهم، در بخش های خیلی قدیمی ترِ شهر سوخته کاوشی نشده بود، اعلام کرد: در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه های عمیق تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح باارزش در عمق چهارمتری شد.

سجادی اظهارکرد: هم اکنون و در روزهای انتهای کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به انتها رسیده است.

باستان شناسان کاوش های فصل نوزدهم شهر سوخته را از اول آذرماه 1400 شروع نموده اند که اکنون، به روزهای انتهای آن نزدیک شده اند. کاوش های این فصل به علت کمبود بودجه به سه کارگاه محدود شد؛ کارگاه نخست در منطقه مسکونی شرقی واقع شده که فعالیت های باستان شناسی در آن با هدف دستیابی به لایه های قدیمی تر صورت گرفت. در کارگاه شماره 33 که دومین کارگاه است، ادامه فعالیت های سه فصل گذشته دنبال شد. کارگاه شماره 39 نیز در منطقه مسکونی واقع شده که فعالیت هیأت باستان شناسی در آن با هدف یافتن ساختمان ها و معماری نو انجام شد.

بنا بر اعلام پایگاه میراث دنیای شهر سوخته، در این فصل از کاوش از باستان شناسان ایتالیا و صربستان نیز دعوت شده است.

شهر سوخته با پنج هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی، از مهم ترین منطقه ها شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در حدود 60 کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و سال 1393 به عنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت دنیای شد.

تا پیش از این نیز، آثار مهمی از شهر سوخته کشف شده که از جمله آن ها به جمجمه جراحی شده یک دختر 13 ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا 28 تا 32 ساله که جنس آن ترکیبی از قیر طبیعی و نوعی چربی جانوری و سیم های ریز طلایی شبیه مویرگ های چشم است، خط کشی ساخته شده از چوب آبنوس به طول 10 سانتیمتر که تا دقت یک میلیمتر را میزان گیری می نماید، تخته نردی از چوب آبنوس با 60 مهره و جامی سفالین با طراحی یک بز درحال حرکت که قدیمی ترین انیمیشن دنیا لقب دارد، می توان اشاره نمود. برخی از این آثار را در موزه شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان می توان مشاهده کرد.

منبع:ایسنا

منبع: رکنا
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1210

به "کشف گنجی بزرگ در شرقی ترین نقطه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گنجی بزرگ در شرقی ترین نقطه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید