وقتی بلیط هواپیما، قراردادی علیه شما می گردد
به گزارش مجله حقوق، بلیط هواپیما یک برگه ساده نیست، بلکه قراردادی است که از جانب ایرلاین ها به صورت یک طرفه تنظیم می گردد و در آن منافع ایرلاین بر منافع مسافران ارجحیت دارد.
در سفر با هواپیما همه چیز برنامه ریزی شده نیست و غافلگیری های زیادی ممکن است رخ دهد؛ اغلب واچری که در قبال تهیه بلیط هواپیما برای شما صادر می گردد، خیال تان را آسوده می نماید، اما آیا می دانید که همین بلیط برگ برنده ای برای ایرلاین ها و به شکلی یک طرفه تامین نماینده منافع آن ها است؟
اگر در پی تهیه یا رزرو بلیط هواپیما هستید، با یاری موتور جست و جوی پرواز خبرنگاران می توانید در هر بازه زمانی مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصدهای خارجی و داخلی شامل بلیط های سیستمی، بلیط لحظه آخری و... را جست و جو نموده و به وسیله فروشنده ها و آژانس های معتبر به آسانی تهیه کنید.
همه چیز عالی به نظر می رسد! بعد از چند ماه کار و البته پس انداز، حالا وقت تعطیلات رسیده و شما مانند چند سال گذشته، برای این تعطیلات پیش رو برنامه سفر آماده نموده اید، همه همسفرها آماده و اطلاعات مقصد جمع آوری شده است، هتل را رزرو نموده و البته پیش از آن بلیط هواپیما را تهیه نموده اید.
حالا شاید تنها نگرانی شما این باشد که آیا در طول سفر می توانید تمامی مکان های دیدنی را ببینید؟ اما صبر کنید! شاید مسائل دیگری هم در انتظار شما باشد؛ در سفر با هواپیما متغیرهای زیادی دخالت دارند، ازاین رو بهتر است هیچ چیز را قطعی در نظر نگیرید تا غافلگیر نشوید!
به بیانی ساده تر، شما بلیط یک ایرلاین را از یک آژانس مسافرتی تهیه می کنید، در نهایت واچری برای شما صادر شده و یک صندلی به شما اختصاص می یابد. اما آیا صندلی اختصاص شده به شما اصطلاحا قطعی است و باید از این مسئله اطمینان داشته باشید؟ جواب این سوال به طور مختصر خیر است!
اما پیامدهای این جواب به این مختصری نخواهد بود! به خصوص اگر آمادگی چنین وضعیتی را نداشته باشید! حقیقت مسئله این است که ایرلاین ها در هر لحظه می توانند مواردی نظیر صندلی رزرو شده شما را تغییر دهند و انجام چنین کاری نباید شما را متعجب کند!
به خصوص اگر از قراردادی که با خرید یک بلیط بین شما و هواپیمایی منعقد می گردد و مسائل حقوقی نهفته در آن مطلع باشید، متوجه خواهید شد که قراردادی که به طور یک طرفه و از جانب ایرلاین تنظیم می گردد، قطعا تمامی سعی بر این بوده که منافع و شرایط خودشان را در نظر بگیرند و نه شما!
برای مثال، هواپیمایی دلتا که یک ایرلاین معروف آمریکایی است، در یکی از بندهای قرارداد با مشتریانش این تنکته را ذکر نموده است که: تعویض یا تغییر هواپیما، حامل مسافران، صندلی و بعلاوه تاخیر یا لغو پرواز ممکن است! بله! به همین راحتی!
دلتا حتی از این هم فراتر می رود و در ادامه این قرارداد اضافه می نماید: محل توقف در پروازهای دارای ترانزیت هم می تواند در صورت لزوم تغییر کند یا حذف گردد!
در اینجا دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه کفه ترازو در چنین قراردادی، به شدت به نفع ایرلاین و ضایع نماینده حقوق مشتری (در اینجا مسافر) است و شاید لازم باشد یک ناظر بیرونی و کنترل نماینده به نفع مسافر ورود نموده و این قراردادها را متعادل تر کند.
اما نکته جالب تر آن است که حتی بسیاری از مسافران قدیمی سرویس های هوایی از چنین سازوکارهای قانونی یک جانبه بی اطلاع هستند و حداقل کار ممکن آن است که خطوط هوایی به شکل شاخص و نمایان تری شرایط ضمن قرارداد و بندهای حقوقی آن را برای مشتری روشن نمایند تا مشتری بدون اطلاع از چنین شرایطی بلیط تهیه ننموده و احتمالا غافلگیر نگردد.
منبع: کجارو / travelandleisure.com