فناوری هایی که دندانپزشکی را در سال 2022 دستخوش تغییر می نمایند

به گزارش مجله حقوق، فناوری عنصری جدانشدنی از زندگی امروزه بشر است و کاربردهای آن روز به روز در حوزه های مختلف افزایش می یابد. دندانپزشکی نیز از جمله مواردی است که فناوری های تازه بر آن اثر خواهد گذاشت.

فناوری هایی که دندانپزشکی را در سال 2022 دستخوش تغییر می نمایند

به گزارش خبرنگاران، سال 2021 سالی غیرقابل پیش بینی در حوزه پزشکی و مراقبت و درمان از بیماران بوده است و متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر دنیا برای مقابله با همه گیری کووید-19 و سایر چالش های پیش آمده در این حوزه کوشش بسیار زیادی نموده اند و به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند. دندان پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. با توجه به ظهور فناوری های نوآورانه، دندان پزشکی قرار است در امسال دستخوش تغییرات اساسی گردد. اکنون به همین علت نگاهی به فناوری های مربوط به دهان و دندان و دندانپزشکی در سال 2022 می اندازیم.

مسواک های هوشمند

مسواک هوشمند فراتر از مسواک های برقی امروزی عمل می نماید. این مسواک ها دارای حسگرهایی در قسمت سر خود هستند که با استفاده از آن بر عادات مسواک زدن کابر نظارت می نمایند. این مسواک ها علاوه بر برقی بودن و داشتن زمان سنج، می توانند اطلاعاتی را به وسیله بلوتوث به تلفن همراه کاربر ارسال نمایند. این داده ها نشان می دهد که شما با چه مقدار فشاری مسواک می زنید، آیا قسمتی از دندان ها را از قلم انداخته اید و آیا احتیاجی به تنظیم زاویه مسواک هست یا خیر.

مسواک های هوشمند تجاری فرصتی برای کاربر ایجاد می نمایند تا به طور دائم بر بهداشت دهان و دندان خود نظارت داشته باشند و از این داده ها برای سالم ماندن دندان ها استفاده نمایند.

چاپگرهای سه بعدی

چاپگرهای سه بعدی قادر به ساخت اشیاء از مواد پلاستیکی خام هستند. استفاده از این چاپگرها در حوزه هایی مثل هوافضا تا هنر و فراتر از آن در پزشکی محبوبیت زیادی پیدا نموده است. اگرچه این چاپگرها کار خود را در زمینه دندان پزشکی شروع نموده اند اما پیش بینی می گردد که در سال 2022 آنها با سهولت بیشتری در جراحی دندان مورد استفاده قرار بگیرند و امکان ترمیم و کاشت دقیق تر دندان را فراهم نمایند. از چاپگرهای سه بعدی می توان برای چاپ محافظ و نگهدارنده های سفارشی دندان استفاده کرد. چنین کاری باعث کاهش زمان انتظار بیمار برای ساخت چنین محافظ هایی می گردد. چاپگرهای سه بعدی می توانند به کاهش هزینه ها برای ساخت قالب و سایر موارد ضروری یاری نمایند تا این موارد در یک ویزیت و با هدر رفتن مواد کمتر ساخته شوند.

از چاپگرهای سه بعدی می توان برای چاپ محافظ و نگهدارنده های سفارشی دندان استفاده کرد. چنین کاری باعث کاهش زمان انتظار بیمار برای ساخت چنین محافظ هایی می گردد.

واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده یکی از فناوری های اساسی در حوزه دندانپزشکی است که انتظار می رود در سال 2022 شاهد آن باشیم. امروزه از واقعیت افزوده در دندانپزشکی و برای آموزش بیماران و اهداف بالینی استفاده می گردد اما انتظار می رود این فناوری در سال 2022 برای زیباسازی دندان ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

واقعیت افزوده فرآیندی است که طی آن تصاویر ایجاد شده به وسیله رایانه بر روی نمایی از دنیای واقعی قرار می گیرد. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمی گردد بلکه فقط اضافه می گردد. بعلاوه واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که به وسیله یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملاً شبیه سازی می نماید. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده به وسیله کاربر، ساخته شده به وسیله کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می نماید، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی به وسیله کامپیوتر ساخته شده اند. این کار به طور معمول با استفاده از تلفن های هوشمند یا سایر دستگاه های متصل به اینترنت صورت می گیرد.

واقعیت افزوده فرصتی برای نمایش اطلاعاتی است که در زندگی واقعی در دسترس نیستند. این فناوری به دندانپزشکان این امکان را می دهد که تصاویر دقیق دهان بیماران، تاریخچه درمان ها و موارد دیگر را بر روی یک صفحه نمایش مشاهده نمایند. پزشکان می توانند پیش از انجام درمان های زیبایی، دندان های بهبود یافته را به تصویر بکشند و از آن برای معین ارتفاع و فاصله مناسب دندان ها قبل از جراحی استفاده نمایند. بیمار نیز می تواند پیش از انجام جراحی زیبایی دندان های بهبود یافته خود را مشاهده کند.

بعضی از مطب های دندان پزشکی نیز از واقعیت افزوده برای آرام کردن بیماران استفاده می نمایند. آن ها با استفاده از این فناوری تصاویری آرام بخش از ساحل یا سایر تصاویر بصری دلپذیر برای فرد قبل و حین عمل جراحی دندان استفاده می نمایند و از آنجا که به علت همه گیری کووید-19 افراد کمتری مجاز به همراهی بیمار هستند استفاده از واقعیت افزوده می تواند بسیار محبوب واقع گردد.

واقعیت مجازی(VR)

واقعیت مجازی یک تجربه شبیه سازی شده است که می تواند مشابه یا کاملاً متفاوت از دنیای واقعی باشد.

واقعیت مجازی به کاهش ترس و اضطراب بیماران در طول ویزیت های دندان پزشکی یاری خواهد نمود. این فناوری به بیماران امکان تماشای صحنه های معاینه را می دهد و علاوه بر آن برای دانشجویان این رشته مناسب خواهد بود تا حضور در فرآیند درمان را به طور واقعی تجربه و احساس نمایند.

دندان پزشکی از راه دور(teledentistry)

تله دنتیستری واژه ای تازه است که می تواند در سال 2022 نقش پر رنگی ایفا نماید. بیماران می توانند با استفاده از تماس صوتی یا تصویری با متخصصان بهداشت خود تماس بگیرند و سوالاتی در خصوص سلامت دهان و دندان خود بپرسند. این موضوع باعث کاهش تعداد افرادی می گردد که در اتاق انتظار مطب ها حضور دارند اما از مشکل خود و اینکه آیا احتیاج به مراجعه دارند یا خیر مطمئن نیستند. این روش به بیمارانی که با دندان پزشکی فاصله زیادی دارند و در منطقه ها دور افتاده زندگی می نمایند نیز یاری خواهد نمود. اگرچه نمی توان دندان را از راه دور پر کرد اما می توان مشاوره های حضوری، معاینات پس از جراحی و را از راه دور انجام داد.

دندان پزشکی از راه دور به بیمارانی که با دندان پزشکی فاصله زیادی دارند و در منطقه ها دور افتاده زندگی می نمایند نیز یاری خواهد نمود. اگرچه نمی توان دندان را از راه دور پر کرد اما می توان مشاوره های حضوری، معاینات پس از جراحی و را از راه دور انجام داد.

اگرچه این روش نباید برای تشخیص و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرد اما دندان پزشکی از راه دور به بیماران اطمینان خاطر می دهد که آیا درد یا ناراحتی آن ها مستلزم مراجعه به مطب یا متخصص است یا خیر.

علاوه بر آن این روش به افزایش عایدی دندان پزشکان یاری می نماید. این ویزیت ها را می توان بعد از ساعات کاری یا بین ویزیت بیماران انجام داد.

دوربین های داخل دهانی(INTRA-ORAL CAMERAS)

دوربین های داخل دهانی دستگاه هایی هستند که پزشکان از آنها برای دریافت تصاویر با کیفیت بالا از دندان و لثه های بیمار استفاده می نمایند. این دوربین های پیشرفته با نام سیستم توصیف می شوند زیرا دارای یک دوربین و یک صفحه نمایش هستند. این سیستم ها ممکن است حاوی یک دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی که برای ثبت تصاویر بهبود یافته است، باشند. در موارد دیگر دوربین های داخل دهانی دارای یک دوربین قلمی هستند که به یک صفحه نمایش ثانویه متصل شده است. یک دوربین کوچک اما قدرتمند امکان ثبت تصاویر با کیفیت از نمای نزدیک از لثه و دندان را بدون ایجاد ناراحتی برای بیمار ایجاد می نمایند.

دوربین های داخل دهانی می توانند یکی از هیجان انگیزترین فناوری های بالقوه سال 2022 در حوزه دندان پزشکی باشند.

درمان های احیا نماینده

درمان های احیانماینده با استفاده از مواد زیستی با هدف رشد مجدد بافت بیمار به جای جایگزین کردن یا برداشتن آن انجام می گیرند.

هدف اصلی این فناوری آزمایشی رشد مجدد مینای دندان، بافت لثه و کل دندان ها با استفاده از سلول های مخصوص و روش های تخصصی است.

این درمان هنوز در مراحل اولیه توسعه خود واقع شده است.

فناوری لیزر

مراقبت های معمول دندان مانند پر کردن حفره ها و ترمیم لثه احتیاجمند انجام فرآیندهای درمانی دردناک و تهاجمی است. اما استفاده از لیزر در دندانپزشکی می تواند به پر کردن دندان با درد کم یا بدون درد یاری کند. علاوه بر این لیزر می تواند به طور موثری باکتری های درون حفره دندان را از بین ببرد و خطرات ناشی از پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

بسیاری از فرآیندهای دندان پزشکی امسال بر بهبود مراقبت از بیمار متمرکز شده اند و به طور خاص در پی افزایش راحتی، کاهش هزینه ها و سهولت درمان ها هستند. اگرچه دندان پزشکی اولین مورد از حوزه های علمی و پزشکی نیست که فناوری های پیشرفته را به کار گرفته است اما به نظر می رسد در سال 2022 شاهد افزایش به کارگیری فناوری های نوین در این حوزه باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1316

به "فناوری هایی که دندانپزشکی را در سال 2022 دستخوش تغییر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری هایی که دندانپزشکی را در سال 2022 دستخوش تغییر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید