تشکیل دولت ناتوان و بی اراده در طراحی تندرو ها ، فریدون عباسی: باید مسائل راهبردی را از اختیار دولت ها خارج کنیم

به گزارش مجله حقوق، فریدون عباسی، درباره لزوم فراوری برق هسته ای در کشور گفت: باید تنوع مختلفی را باتوجه به شرایط کشورمان در فراوری برق داشته باشیم. باید نگاه کنیم بارش ما در چه وضعیتی واقع شده است؟ سد های ما چقدر گنجایش دارند؟ برق-آبی و انرژی خورشیدی را چه کار کنیم و این ها چیز هایی است که به روز در جهان درباره اش کار می نمایند و ما نباید از این ها بی بهره باشیم به خصوص این که آفتاب خوب و دراز مدتی در کشور داریم و این را هم باید مالی کنیم.

تشکیل دولت ناتوان و بی اراده در طراحی تندرو ها ، فریدون عباسی: باید مسائل راهبردی را از اختیار دولت ها خارج کنیم

به گزارش ایلنا، این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: ما گاز را می توانیم به فرآورده های دیگری تبدیل و از آن استفاده کنیم و فقط نباید بسوزانیم چراکه در حال حاضر فقط قسمت عمده را می سوزانیم. از زغال سنگ باید به میزان استفاده کنیم و مازوت را با گوگردزدایی می توانیم آلایندگی اش را کم و یا حذف کنیم و جایگزین گازوئیل قرار دهیم، چراکه گازوئیل گران قیمت است و می تواند ارزش افزوده داشته باشد و عایدی برای کشور ایجاد کند.

وی با بیان این که ما باید از فرمول های علمی استفاده کنیم و تنوع در سبد انرژی برق برای کشورمان به وجود بیاوریم تا برق پایدار داشته باشیم، گفت: برق هسته ای از آن نوع فراوری برق پایدار است که می تواند در درازمدت برق دهد بدون این که متکی به سوخت ورودی باشد، زیرا یک مقداری ممکن است سوخت درونش گذاشته گردد و حداقل یکسال بتواند کار کند و اگر چند نیروگاه هسته ای در کنار هم قرار داشته باشند می توانند سطح فراوری برق را کنترل نمایند، بدون این که قطعی برقی داشته باشیم.

عباسی یادآور شد: اقدامات خوبی در کشور شد، ما یک نیروگاه هسته ای هزار مگاواتی داریم، ولی درصد بسیار ناچیزی از برق کشور در نیروگاه هسته ای فراوری می گردد.

وی ادامه داد: ما در سال 92 برنامه داشتیم که حدود 10 هزار مگاوات برق هسته ای فراوری کنیم و بخصوص با روس ها مشارکت داشته باشیم بعلاوه با کشور های غربی مذاکراتی را شروع نموده بودیم که تا تحریم برداشته شد با آن ها بحث های کارشناسی را تمام نموده باشیم و وارد حوزه مالی و اجرایی قرارداد ها شویم؛ روس ها در این زمینه جلو آمدند، 2 راکتور و از 10 هزار مگاوات 2 هزار مگاوات را قرارداد بستند.

این عضو کمیسیون انرژی مطرح کرد: متاسفانه دولت یازدهم اعتقادی نداشت که سرمایه گذاری برای فراوری برق از روش های هسته ای انجام دهیم و اعتقادی هم به روس ها نداشت. تقریبا 4 سال این موضوع را به عقب انداخت و وقتی هم به اجبار هایی که در کشور وجود داشت به این کار تن داد، بودجه لازم را در اختیار انرژی اتمی نمی گذاشت که بتواند این راکتور ها را به موقع جلو ببرد که بعد از 6 تا 8 سال ما 2 هزار مگاوات برق هسته ای را هم در تنوع انرژی مان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: باید مسائلی که راهبردی هستند را از اختیار دولت ها و تفکرات حزبی آن ها خارج کنیم و اجازه بدهیم نظام در این موارد تصمیم بگیرد و همه دولت ها در این رابطه مجری باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1523

به "تشکیل دولت ناتوان و بی اراده در طراحی تندرو ها ، فریدون عباسی: باید مسائل راهبردی را از اختیار دولت ها خارج کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل دولت ناتوان و بی اراده در طراحی تندرو ها ، فریدون عباسی: باید مسائل راهبردی را از اختیار دولت ها خارج کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید