کشف مجموعه ای از نقابهای تاریخی که در ساخت آنها از هنر گچ بری استفاده شده است

به گزارش مجله حقوق، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف مجموعه ای از نقابهای تاریخی که در ساخت آنها از هنر گچ بری استفاده شده است، صورت گرفت.

کشف مجموعه ای از نقابهای تاریخی که در ساخت آنها از هنر گچ بری استفاده شده است

باستان شناسان مؤسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) مجموعه ای از نقاب های مایا را در شهر باستانی تونینا (TONINÁ) کشف کردند.

معنی تونینا به زبان مردم مایا خانه سنگ است. این شهر باستانی در 800 تا 900 متری از سطح دریا و در استان چیاپاس کشور مکزیک واقع شده و فقط 65 کیلومتر با پالنکه دیگر شهر تمدن مایا فاصله دارد.

مردم برای نخستین بار در اوایل دوره کلاسیک ساکن تونینا شدند و عمده ساخت و سازهای مهم در این شهر در فاصله قرن ششم تا نهم میلادی اجرا شد. این شهر چندین معبد هرمی، کاخ و بیش از 100 بنای یادبود حکاکی شده را در خود جای داده است.

کاوش های باستان شناسی در سال 2018 در شهر تونینا به کشف مجموعه بزرگی از نقاب های گچی مایا و چندین مجسمه منجر شد که زیر یکی از بناهای شهر مدفون شده بودند.

این آثار تاریخی مدتها در تونیا حفظ شدند و کشف آنها اخیرا و پس از تحقیقات کارشناسان اعلام شد. محققان مؤسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک معتقدند قدمت این نقابها به حوالی 650 تا 700 میلادی باز میگردد و نمایشگر زمین، آسمان و دنیا پس از مرگ هستند.

نقاب مشابهی در سال 2018 در معبد خورشید این شهر کشف شده است. این نقاب چهره ارباب دنیا زیرین را به تصویر میکشد. در تصویرگری های مشابه مردم مایا این شخصیت بیشتر با چهره ای بدون فک پایین دیده می گردد تا نشان دهنده زنده نبودن او باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 آذر 1401 بروزرسانی: 9 آذر 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1427

به "کشف مجموعه ای از نقابهای تاریخی که در ساخت آنها از هنر گچ بری استفاده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مجموعه ای از نقابهای تاریخی که در ساخت آنها از هنر گچ بری استفاده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید