چرا در سفرهای جاده ای حالمان بد می گردد؟

به گزارش مجله حقوق، علت احساس ناراحتی در هنگام سفر

سفرهای جاده ای یکی از لذت بخش ترین سفرهاست. در راستا، منظره ها طبیعی زیادی را دیدن می کنید و هر وقت دوست داشتید در کنار جاده می ایستید، غذایی می خورید و مدتی استراحت می کنید. اما یکی از مشکلاتی که در سفرهای جاده ای به خصوص بچه ها با آن روبرو می شوند احساس حالت تهوع و ماشین گرفتگی است. به نظر شما این حالت آزاردهنده برای چه اتفاق می افتد؟ اگر می خواهید به جواب این سوال برسید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

چرا در سفرهای جاده ای حالمان بد می گردد؟

در تحقیقاتی که اخیرا اجرا شده این احساس حالت تهوع به علت واکنش مغز به مسمومیت ناگهانی اتفاق می اقتد و مغز به اشتباه این طور تصور می نماید که ما مسموم شده ایم! وقتی در ماشین نشسته ایم مغز پیغام های ضد ونقیضی را از محیط اطراف دریافت می نماید درست مثل وقتی که مسموم شده باشیم. در هنگام مسمومیت هم راحت ترین راه برای بیرون آمدن سم از بدن بالا آوردن است. به نظر شما چرا مغز انسان در خودرو اینگونه می گردد؟

اگر ماشین سرعت زیادی داشته باشد و راستا پر از پیج و خم های تند باشد معمولا شرایط بدتر می گردد. به گفته کارشناسان حدود 2/3 از مردم با بیماری ماشین گرفتگی روبرو می شوند که بیشتر آن ها بچه ها و یا نوجوانان هستند. علت این شرایط این است که با اینکه در وسایل نقلیه در حال حرکت هستیم اما بیشتر حس های ما فکر می نمایند که بدنمان بی حرکت است و از آنجاییکه بر روی جایگاه خودرو نشسته ایم و بی حرکت هستیم پس در واقع واقعا ساکنیم!

از طرفی حسگرهای تعادل در گوش که در واقع همان تیوب های کوچک مایع در گوش داخلی هستند این پیغام را به مغز می رسانند که ما با سرعت مشخصی در حال حرکت رو به جلو هستیم. حرکت این مایع به مغز می فهماند که ما حرکت می کنیم اما در واقع ما بر روی جایگاه بی حرکتیم اینجاست که مغز پیغام های متناقض از محیط می گیرد. تالاموس مغز این اطلاعات را در کنار هم می گذارد تا به به این تنیجه برسد که در اطراف ما چه اتفاقاتی می افتد و در بیشتر اوقات به این نتیجه می رسد که سم باعث این شرایط شده است برای همین هم در ما احساس حالت تهوع ایجاد می گردد تا آن سم مزاحم از بدنمان خارج گردد.

نکاتی وجود دارد که با انجام آن ها می توانید در صورت ماشین گرفتگی، حالتان را بهتر کنید. می توانید شیشه را پایین دهید و کمی هوای تازه بخورید و یا چشمان خود را ببندید تا برای مدتی جایی را نبینید. استفاده از دارو و یا نشستن بر روی جایگاه جلو هم یاری نماینده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1256

به "چرا در سفرهای جاده ای حالمان بد می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در سفرهای جاده ای حالمان بد می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید