کرونا در عراق؛ ضربه بزرگ به قربانیان فرقه بازی و تحریم

به گزارش مجله حقوق، دولت عراق در ماه گذشته اظهار داشت که ماهانه 25 دلار به خانواده های کم درآمد کمک می کند. 13 میلیون نفر برای استفاده از این فرصت درخواست داده اند.

کرونا در عراق؛ ضربه بزرگ به قربانیان فرقه بازی و تحریم

قرنطینه عراق برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مسائل مالی شدید و گسترده ای را برای مردم این کشور رقم زده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز؛ بسکمک از مردم اندک درآمد خود را از دست داده و مجبور به دریافت غذای خیراتی از مساجد هستند. مقامات عراق اخیرا اجازه خروج روزانه برای مردم را صادر کرده اند اما قوانین قرنطینه همچنان پس از غروب آفتاب اجرایی می شود.

شب که کرکره مغازه های بغداد به دلیل قرنطینه پائین می آید و خانه ها، درهای خود را می بندند برخی از مردم بغداد از سختی ها و آسیب های گذشته و کنونی خود می گویند. آسیب هایی مانند درگیری های مرگبار گروه های فرقه ای، حمله خارجی و ویرانی های ناشی از تحریم های بین المللی که زندگی و معیشت آنها را به نابودی کشانده است. ویروس کرونا نیز آخرین و بزرگترین ضربه به معشیت برخی از مردم این کشور است.

مسلمانان عراق در منطقه ادهمیه بغداد پس از دستور دولت برای تعطیلی مساجد، نماز مغرب و عشای ماه رمضان را در مغازه ها می خوانند. دولت مساجد را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده است/ عکس: رویترز

بیماری جهانی کرونا منبع اصلی رنج کنونی مردم ادهمیه بغداد است. بیش از ده ها نفر از مردم ادهمیه در مصاحبه با رویترز می گویند: این بیماری آنها را به سمت وخیم ترین فقری سوق داده که در زندگی شان تجربه کرده و به یاد می آورند.

عبدالوهاب قاسم کارگر 46 ساله روز مزد در این منطقه می گوید: به مدت 2 سال در مغازه یکی از دوستانم کار کردم تا پول اجاره را ذخیره کنم و همه درآمدم را برای همسر بیمار و فرزندانم در ترکیه فرستادم. اما با شروع قرنطینه کرونا دیگر هیچ کاری برایم وجود ندارد. من دیگر نمی توانم چیزی برای خانواده ام بفرستم.

قاسم می گوید که او و تعداد زیادی از همسایگانش که تصادفا و گاه به گاه کار گیر می آورند و در بهترین حالت مغازه های کوچکی دارند، اندک درآمد خود را از دست داده اند. آنها همچنین برای اولین بار غذای خیراتی دیگران در مسجد محل را جمع کرده و می پذیرند. این غذاها برای ماه رمضان خیرات می شود.

قاسم گفت: در کمتر از دو ماه و شروع قوانین قرنطینه بسکمک از مردم کار خود را از دست دادند.

برخی از مردم ادهمیه بغداد پس از تعطیلی مساجد به دلیل شیوع کرونا، نماز جماعت را هر روز در مقابل یکی از مغازه ها به جا می آورند و کنار هم افطار می کنند/ عکس: رویترز

عراق تا کنون مانع شیوع فاجعه بار کرونای جدید شده است. براساس گزارش وزارت بهداشت عراق بیش از 2200 مورد مبتلا و کمتر از 100 مرگ ویروسی در این کشور به ثبت رسیده است.

مانند بسکمک از کشورها، اقدامات و قوانین منع رفت وآمد که از ماه مارس (اسفند سال گذشته) در این کشور اجرایی شد، مغازه ها و کاسبی ها را بسته و نان آوران خانواده را بیکار کرده است. این اقدام ضربه بزرگی به قشر آسیب پذبر عراق وارد کرده است.

عبد الزهرا الهنداوی سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق در این باره گفت: 20 درصد از جمعیت 38.4 میلیونی عراق در فقر زندگی می کنند و انتظار داریم این آمار به دلیل بحران ویروس کرونا به 30 درصد برسد.

دولت عراق در ماه گذشته گفت که ماهانه 25 دلار به خانواده های کم درآمد کمک خواهد کرد. هنداوی گفت: حدود 13 میلیون نفر از مردم عراق برای استفاده از این فرصت، تقاضا داده اند. این تعداد تقریبا یک سوم جمعیت این کشور است.

کاهش قیمت نفت که تقریبا تمام درآمد دولت عراق به آن وابسته است، اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده و باعث شده تا دولت حقوق و دستمزد کارکنان بخش خود را کاهش دهد. از شروع سال نوی میلادی در عراق قیمت نفت بیش 55 درصد کاهش یافته است.

اخلاص مجید زن خیر عراقی در آشپزخانه کوچک خود برای خانواده های نیازمند غذای خیراتی می پزد/ عکس: رویترز

عراق مانند بسکمک از کشورهای جهان با معضلات زیادی در مورد قرنطینه روبه رو است. آسان دریافت قرنطینه می تواند به بهبود وضع مالی و معاش مردم کمک کند و ادامه آن از شیوع بیشتر ویروس بکاهد.

مقامات اخیرا منع مقررات آمد و شد در طول روز را حذف و جریمه هایی برای متخلفان قرنطینه در شب در نظر گرفته اند. سازمان جهانی بهداشت می گوید عراق باید این قرنطینه را ادامه دهد.

قاسم و همسایگانش هر عصر برای دریافت غذای مسجد از خانه خارج می شوند و به نحوی قواعد قرنطینه را دور می زنند. از آنجا که مسجد تعطیل است آنها برای نماز، دست دادن و افطار رمضان هر شب در مقابل یکی از مغازه های محله جمع می شوند. مردان از یک سینی بزرگ پلاستیکی غذا خورده و زنان ظرف های غذای یک بار مصرف حاوی برنج و مرغ را به خانه می برند.

اخلاص مجید که این غذاها را در آشپرخانه کوچک خود پخته است، می گوید: تعداد خانواده های نیازمند بیشتر از همیشه شده است.

او گفت: این افراد هیچ درآمد دولتی و پایداری ندارند. آنها به صورت روزانه و از طریق کار در فروشگاه یا کارگری پول درمی آورند. بسکمک از خانوارهای منطقه به دلیل درگیری های گذشته سرپرست مرد ندارند. این افراد هیچ درآمد و پس اندازی ندارند.

اسرا خلیل زن عراقی در منطقه ادهمیه نیز از بحران کرونا آسیب دیده است. دو برادر او در سال 2006 توسط گروه های مخالف و حزبی کشته شدند. همسر او نیز چند سال پیش بر اثر بیمار عفونی گلو جان باخت.

او در چند سال گذشته با پولی که دولت به مادرش می پرداخت، خرج زندگی دو فرزند خود را می داد اما پس از مرگ مادرش دولت دیگر هیچ کمک مالی به آنها نمی کند.

این زن عراقی در این باره می گوید: به عنوان یک زن بیوه نمی توانم بیرون رفته و دنبال کار بگردم.

خلیل در این باره گفت که به مغاره ها خوارو بار فروشی بدهکار است و تنها یک چهارم خرید و کارهایی را انجام می دهد که قبل از کرونا قادر به انجام آن بوده است.

الهنداوی سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق می گوید: این وزارت خانه مطالعاتی را برای سنجش میزان بیکارشدگان یا فقرا انجام داده است.

--

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 280

به "کرونا در عراق؛ ضربه بزرگ به قربانیان فرقه بازی و تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در عراق؛ ضربه بزرگ به قربانیان فرقه بازی و تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید