چین چه مدت دیگر حامی بازار نفت خواهد ماند؟

به گزارش مجله حقوق، چین طی ماههای گذشته با واردات حجم بالای نفت، نقش مهمی در حمایت از احیای تقاضای جهانی برای نفت داشته است اما دورنمای نامعلوم تقاضای این کشور بازار را نسبت به عدم ادامه تداوم تقاضای قوی این کشور برای خرید نفت نگران نموده است.

چین چه مدت دیگر حامی بازار نفت خواهد ماند؟

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش مجله حقوق، آمار گمرک چین از واردات نشان می دهد که همچنان نفت زیادی به بنادر این کشور وارد می شود و گمرک در حال ترخیص محموله هایی است که هفته ها منتظر تخلیه شدن هستند.

با این حال با توجه به ضعیف ماندن تقاضا در سایر کشورهای آسیا و حاشیه سود ضعیف پالایش نفت در این منطقه، بازار نفت و تحلیلگران نفت یک نگرانی اصلی درباره تقاضا پیدا نموده اند و آن هم این است که چین تا چه مدت از بازار دنیای شنماینده نفت پشتیبانی خواهد نمود. در شرایطی که موج دوم شیوع ویروس کرونا، اقتصادهای توسعه یافته عظیم را فرا گرفته و تقاضا ضعیفتر شده، نگرانی نسبت به این شرایط عمیقتر شده است.

واردات نفت چین طی پنج ماه گذشته به پایین 11 میلیون بشکه در روز کاهش نیافته و واردات این کشور در ژوئن 12.9 میلیون بشکه در روز بود که 1.5 میلیون بشکه در روز بالاتر از رکورد قبلی واردات در ماه مه بود.

دلیل اصلی واردات بالای چین در طول فصلهای بهار و تابستان، تقاضای پالایشگاههای چین برای خرید در مارس و آوریل بود که قیمتهای نفت به شدت سقوط نموده و به پایینترین رکورد در 15 سال گذشته نزول نموده بود. پالایشگاههای دولتی و خصوصی به ذخیره سازی نفت در بهار پرداختند و در نتیجه آمار واردات چین از ماه مه رو به افزایش گذاشت.

فرایند احیای چین از پاندمی، از احیای تقاضای دنیای برای نفت در تابستان پشتیبانی کرد و ادامه واردات نفت ارزانی که در بهار خریداری شده بود، به بازار نفت که با ضعیف شدن تقاضا در نقاط دیگر همزمان با شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا روبرو شده بود، امید بخشید.

بنادر چین به قدری با ترافیک محموله ها روبرو هستند که نفتشکها برای تخلیه بار باید چند هفته صبر نمایند تا مجوز گمرک را دریافت نمایند و این موضوع در آمار واردات گمرک منعکس شده است. با این حال حجم ترافیک بندر در هفته های اخیر کاهش پیدا نموده که نشان می دهد واردات چین در ماههای آینده به سطح عادی برمی شود.

خوان کارلوس رودریگز و والانتیس مارکوجیاناکیس، تحلیلگران اویل ایکس اوایل ماه جاری در یادداشتی نوشتند: ذخایر شناور در چین پس از پنج ماه رشد متوالی، برای نخستین کاهش پیدا نموده که نشان می دهد ترافیک بندری در حال روانتر شدن است. واردات نفت چین در مقایسه با سال گذشته رو به رشد است اما نسبت به رکورد بالایی که در تابستان مشاهده شد، کمتر می شود.

اما زمانی که محموله های به تاخیر افتاده به مشتریان چینی تحویل داده شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا در شرایطی که کشورهای اروپایی محدودیتهای سخت گیرانه ای درباره تجمعات اجتماعی وضع نموده اند، عظیمترین واردنماینده نفت دنیا همچنان از احیای تقاضا برای نفت حمایت خواهد نمود؟ آیا پالایشگاههای چینی در شرایطی که تقاضا برای سوخت در سایر نقاط آسیا همچنان ضعیف است، نفت بیشتری پالایش خواهند کرد؟

طبق گزارش رفینیتیو اویل ریسرچ، واردات نفت چین در اکتبر احتمالا آخرین تاثیر محموله های در انتظار تحویل را خواهد دید. برآورد می شود تحویل 635 هزار و 800 بشکه در روز نفت از سپتامبر به اکتبر به تاخیر افتاده است. پس از آن میزان واردات نفت چین معلوم نیست در چه سطحی خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بازار تقریبا مطمئن است که واردات نفت چین در ماههای آینده بعید است رکورد اوایل سال 2020 را بشکند. دورنمای نامعلوم حجم واردات چین ابهام دیگری را به بازار نفت اضافه نموده که ناچار است تا خاتمه سال 2020 با آن دست و پنجه نرم کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 523

به "چین چه مدت دیگر حامی بازار نفت خواهد ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین چه مدت دیگر حامی بازار نفت خواهد ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید