چالش های والدین شاغل در دوران کرونا برای نگهداری از فرزند

به گزارش مجله حقوق، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری مادربزرگ ها و پدربزرگ ها در روزهای کرونایی همانند فرشته های مهربان از نوه هایشان نگهداری می نمایند، اما دلسوزی و مهربانی بیش از اندازه آن ها چالش هایی را برای والدین شاغل برای پیاده کردن شیوه های تربیتی مدنظر به وجود آورده است.

چالش های والدین شاغل در دوران کرونا برای نگهداری از فرزند

به گزارش خبرنگاران، انگار چالش های کرونایی سرانجام ندارد، این روزها به هر سویی می نگری بخش زیادی از زندگی روتین و روزمره در این ایام دچار تغییرات زیادی شده است و بسیاری از این تغییرات اجتناب ناپذیر است، متاسفانه در این روزها والدین شاغل با مسائل زیادی برای نگهداری فرزندان خود روبرو هستند، تعطیلی مهدهای کودک موجب شده است بعضی از والدین با مسائل عدیده ای روبرو شوند.

در روزهای کرونایی بعضی از والدین شاغل فرزندان خود را به پدربزرگ و مادربزرگ می سپارند تا هم سلامت فرزندشان حفظ گردد هم به امورات شغلی خود برسند، اما بعضی از والدین نیز امکان سپردن کودکشان را به پدربزرگ و مادربزرگ به دلیل دور بودن، کهولت سن پدر و مادر و ... ندارند و به دلیل مسائل مالی موجود برای تامین معیشت بالاجبار باید هر دو سر کار بروند.

زمانی که مادربزرگ و پدربزرگ از نوه ها نگهداری می نمایند، خیال والدین بابت بسیاری از موارد راحت است زیرا مطمئن هستند که آن ها به بهترین نحو از نوه خود مراقبت می نمایند، اما مهربانی بیش از اندازه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و شیوه های تربیتی دلسوزانه آن ها موجب به وجود آمدن تناقص های رفتاری در بین والدین و فرزند می گردد.

قطعا بچه هایی که نیمی از روز را با پدربزرگ و مادربزرگ سپری می نمایند و تقربیا اجازه دارند هر کاری را که دلشان می خواهد به صورت آزادانه و بدون محدودیت انجام دهند در مقابل تذکرات و توصیه های والدین مقاومت می نمایند و این توصیه ها را سخت گیرانه می دانند.

بنابراین نگهداری کودک توسط پدربزرگ و مادربزرگ علاه بر مزایای بسیار می تواند مسائل این چنینی را نیز به دنبال داشته باشد.

پیدا کردن پرستار کاربلد و قابل اعتماد تاحدودی سخت است

خانم موسوی، یکی از مادران شاغل در گفت وگو با خبرنگاران در مورد مسائل به وجود آمده پس از شیوع کرونا برای نگهداری فرزند خردسال خود، اظهار کرد: پس از تعطیلی مهدهای کودک مسائل من در این خصوص دوچندان شد، پدر و مادرم در شهر دیگری ساکن هستند و من مجبور هستم در این ایام برای فرزندم پرستار بگیرم.

وی ادامه داد: متاسفانه پیدا کردن پرستار کاربلد و قابل اعتماد تاحدودی سخت است، بسیاری از پرستاران نسبت به شیوه های تربیتی کودک آگاهی کامل ندارند و این کار برای من نگرانی های بسیاری را به وجود آورده است.

آقای امیدی یکی دیگر از والدین شاغل در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: در ایام کرونا فرزندمان را برای نگهداری به والدین خود و همسرم می سپاریم، این موضوع زحمت زیادی را به دوش خانواده خودم و همسرم دارد و من از این بابت شرمسار هستم، زیرا به جای اینکه باری از دوش آن ها در این شرایط برداریم، مسئولیت آن ها را سنگین تر نموده ایم.

وی ادامه داد: والدین من و همسرم بسیار دلسوزانه از فرزندم مراقبت می نمایند و در این ایام دغدغه من و همسرم برای حفظ سلامت فرزندمان کمتر شده است، اما نکته قابل توجه این است که دلسوزی و مهربانی بیش اندازه آن ها باعث شده فرزندم در مقابل توصیه ها و شیوه های تربیتی من و همسرم مقاومت کند و مدام بهانه می گیرد که شما بداخلاق و سخت گیر هستند و من می خواهم پیش پدربزرگ و مادربزرگ زندگی کنم.

والدین چگونه با شیوه های تربیتی پدربزرگ و مادربزرگ ها در ایام کرونایی هماهنگ شوند

احمدرضا عرب روانشناس و مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه کرونا تمام معادلات و شرایط اجتماعی را تغییر داده است و این تغییرات تنها مختص ایران نیست، اظهار کرد: یکی از اتفاقات اتفاق افتاده در ایام کرونایی به وجود آمدن مشکل برای مادران شاغل با تعطیلی مهدهای کودک برای نگهداری فرزندشان است.

وی ادامه داد: باوجود دورکاری اما والدین شاغل باید بخشی از زمان خود را در محل کار سپری نمایند، در گذشته بسیاری از والدین فرزند خود را به مهدهای کودک می سپردند اما با تعطیلی مهدهای کودک مسائل والدین شاغل برای نگهداری فرزند دوچندان شد.

عرب با اشاره به اینکه والدین شاغل در ایام کرونا کودک خود را به پدر و مادر خود می سپارند، اضافه نمود: یا این افراد بالاجبار به صورت شیفتی از فرزند خود نگهداری می نمایند، اگر این امکان نیز وجود نداشته باشند باید برای کودک خود پرستار بگیرند.

این روانشناس و مشاور خانواده گفت: سپردن کودک به پدربزرگ و مادربزرگ توسط والدین شاغل قبل از ایام کرونا نیز وجود داشت، مطمئن ترین و امن ترین مکان برای نگهداری کودک خانه پدربزرگ و مادربزرگ است، اما یکسری مسائل و نگرانی نیز در این خصوص وجود دارد.

وی یادآور شد: معمولا والدین برای تربیت فرزندشان یک شیوه تربیتی را در نظر گرفته اند و زمانی که کودک را به والدین خود می سپارند، پدربزرگ و مادربزرگ شیوه تربیتی متفاوتی را در پیش می گیرند و به همین دلیل تداخل در شیوه تربیتی رخ می دهد، اما در بعضی مواقع نیز شیوه های تربیتی تفاوت چندانی ندارد.

عرب با بیان اینکه بعضی از والدین می خواهند شیوه های تربیتی امروزی را بر روی بچه ها خود اجرا نمایند، گفت: پدربزرگ ها و مادربزرگ ها معمولا نسبت به نوه خود شیوه های تربیتی آسان تری را انتخاب می نمایند و محدودیتی برای کودک قائل نمی شوند.

این روانشناس و مشاور خانواده تاکید نمود: در این دوران کرونا والدین باید این مسائل را بپذیرند، اما می توانند با احترام از والدین خود درخواست نمایند که شیوه تربیتی آن ها را دنبال نمایند و همچنین به کودک تفهمیم گردد که شیوه تربیتی و قوانین خانه با پدربزرگ و مادربزرگ متفاوت است.

وی ادامه داد: زمانی که والدین کودک را پس از سرانجام کار به خانه می آورند به بهانه خستگی و مشغله به حال خود رها ننمایند و در قوانین و چارچوب های خود تا حدودی انعطاف پذیر باشند تا این تعارضات تربیتی کم تر گردد.

عرب با بیان اینکه توجه به کودک موجب می گردد رفتارها و شیوه های تربیتی بیش تر تاثیرگذار باشد، بیان نمود: والدین برای کودک محیطی شاد را در ایام کرونایی در خانه فراهم نمایند و زمانی را برای بازی و تفریح با کودک اختصاص دهند.

این روانشناس و مشاور خانواده یادآور شد: والدین باید در دوران کرونا اضطراب و نگرانی خود را مدیریت نمایند، زیرا این نگرانی و اضطراب به محیط خانه و کودک نیز منتقل می گردد.

رایزنی با ستاد کرونا برای بازگشایی مهدهای کودک با حداقل ظرفیت اجرا شده است

نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی فعالیت مهدهای کودک مانند مدارس تابعی از تصمیم ستاد ملی و استانی کرونا است، اظهار کرد: تعطیلی مهدهای کودک در ایام شیوع کرونا مسائلی را برای والدین شاغل به وجود آورد، بنابراین با رایزنی اجرا شده از ابتدای مهرماه مهدهای کودک با یک چهارم ظرفیت فعالیت خود را شروع کردند.

وی ادامه داد: اما با محدودیت های ایجاد شده از سوی ستاد کرونا مهدهای کودک مجددا در هفته های اخیر تعطیل شدند، باتوجه به اینکه در بچه ها زیر چهار سال بحث مراقبت و نگهداری بر آموزش در مهدهای کودک اولویت دارد، بنابراین نمی توان بعضی از مسائل را به صورت مجازی پیگیری کرد.

عسگری با بیان اینکه بعضی والدین مانند مادران شاغل در مراکز درمانی، ادارات و پرسنل شرکت ها بالاجبار باید بچه ها خود را برای نگهداری به مهدهای کودک بسپارند، گفت: نامه نگاری لازم با ستاد کرونای چهارمحال و بختیاری اجرا شده است تا بتوان مهدهای کودک را با ظرفیت حداقلی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بازگشایی کرد تا والدین شاغل بتوانند بچه ها خود به مهدهای کودک بسپارند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه درآمد مهدهای کودک تنها به وسیله دریافت شهریه است، بیان نمود: پس بازگشایی مهدهای کودک از ابتدای مهرماه والدین استقبال چندانی از این موضوع به عمل نیاوردند و بسیاری از مهدهای کودک نیز تعطیل شدند، زیرا نمی توانستند حقوق پرسنل، اجاره بها، بیمه و ... را پرداخت نمایند.

وی بیان نمود: مهدهای کودک از مشاغلی بودند که در دوران کرونا دچار آسیب شدند، اما بنا به دلایلی تمامی مهدهای کودک نتوانستند از تسهیلات کرونایی استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 622

به "چالش های والدین شاغل در دوران کرونا برای نگهداری از فرزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های والدین شاغل در دوران کرونا برای نگهداری از فرزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید