مقاله: کدام شهرهای ایران مترو دارند؟

به گزارش مجله حقوق، مترو مشهد به مجموعه قطار شهری در کلانشهر مشهد گفته می شود و بعد از تهران، دومین مترو در ایران بود که به بهره برداری رسید. فاز اول خط شماره 1 مترو مشهد در سال 1398 به طور رسمی و با طول 19 کیلومتر کار خود را شروع کرد. خط 1 مترو از ایستگاه وکیل آباد تا ایستگاه غدیر (فرودگاه) و بالعکس به جابجایی مسافران می پردازد. البته طبق پیش بینی ها مشهد نیازمند حداقل 4 خط مترو است که امید است در آینده مورد بهره برداری قرار بگیرند. در حال حاضر خطوط مورد بهره برداری مترو مشهد 34 کیلومتر است که در 33 ایستگاه به جابجایی مسافران می پردازند. سالانه 47 میلیون مسافر با استفاده از 100 واگن فعال این شبکه در سرتاسر شهر مشهد جابجا می شوند.

مقاله: کدام شهرهای ایران مترو دارند؟

کار ساخت پروژه مترو اصفهان از سال 1380 شروع شد اما روند ساخت آن به کندی پیش رفت و همین موضوع افتتاح مترو اصفهان را سال ها به تعویق انداخت. پایان در 14 مهر 1394 بود که مترو اصفهان به طور رسمی افتتاح شد. برای شبکه حمل و نقل مترو اصفهان 3 خط در نظر گرفته شده است که خط در راستا شمال به جنوب، خط 2 شمال شرقی به غرب و خط 3 از جنوب به غرب شهر اصفهان تردد خواهند کرد. خطوط مورد بهره برداری مترو اصفهان 20.2 کیلومتر است که در 20 ایستگاه مسافران را جابجا می کنند. مترو اصفهان بر اساس آمار منتشر شده سالانه 18 میلیون مسافر را در سرتاسر شهر اصفهان جابجا می کند.

مترو تبریز هم یکی دیگر از شبکه های حمل و نقل مترو در ایران است که هم اکنون در سطح شهر تبریز فعالیت می کند. پروژه ساخت مترو تبریز از سال 1380 شروع شد و در سال 1394 بخش هایی از آن افتتاح شد. در حال حاضر دو فاز از خط 1 مترو تبریز افتتاح شده که از مترو ائل گلی تا ایستگاه میدان ساعت را پوشش می دهد. خطوط مورد بهره برداری مترو تبریز در حال حاضر 10.5 کیلومتر است که در 11 ایستگاه به جابجایی مسافران می پردازد. مترو تبریز سالانه با استفاده از 60 واگن فعالش 11 میلیون مسافر را در سطح شهر تبریز جابجا می کند.

منبع مقاله: کدام شهرهای ایران مترو دارند؟

انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1111

به "مقاله: کدام شهرهای ایران مترو دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: کدام شهرهای ایران مترو دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید