مطب های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند ، بهبودی کرونا دو هفته زمان می برد

به گزارش مجله حقوق، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: عمل پیوند اعضا در کشور تعطیل نشده و لیست انتظار 25 هزار نفره برای پیوند همچنان در کشور وجود دارد.

مطب های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند ، بهبودی کرونا دو هفته زمان می برد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مهدی شادنوش امروز در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در پاسخ به سوالی درباره انجام اعمال جراحی پیوند در شرایط شیوع کرونا گفت: در زمینه پیوند نیز در کشور ما از ابتدا با دستورالعملی قرار شد که فقط برای بیماران اورژانسی انجام شود. یکی از اتفاقات مهم این بود که یک نوجوان 11 ساله که ماه ها به سختی زندگی می کرد، یک قلب اهدا شده از فرد مرگ مغزی به بیمارستان شهید رجایی تهران منتقل شد و گیرنده هم تحت حفاظت بهداشتی قرار گرفت و قلب پیوندی در کوتاهترین زمان به طور مستقیم از اهداکننده دریافت و به گیرنده پیوند شد و امروز این نوجوان از بیمارستان مرخص شده و به زندگی عادی بازگشت.

وی اظهار کرد: کمیته های مشورت به صورت مرتب در حال رصد کشور هستند و از تجربه های دنیای بهره برداری می کنند. البته پیوند اعضا به طور کامل تعطیل نشده و در سخت ترین شرایط هم حدود 20 پیوند کبد در کشور اجرا شده که موارد اورژانسی بوده و اهداکنندگان مناسب برای این موارد پیدا شده و مطمئن شدیم که آلودگی به ویروس کرونا وجود نداشته است.

شادنوش افزود: پیوند از فرد زنده در مورد کلیه فعلا متوقف شده است. انجام پیوند در شرایط فعلی به میزانی که ممکن باشد انجام می شود و باید منتظر شرایط آینده باشیم.

او تاکید کرد: توصیه کلی ما به بیماران خاص و بیماران پیوندی این است که بیشتر از سایر افراد جامعه بهداشت را رعایت کنند و اگر قرار است سایر افراد در منزل به صورت اختیاری قرنطینه شوند و کمترین تماس را با دیگران داشته باشند، این بیماران باید دقت بیشتری انجام دهند. اگر بیماران خاص یا پیوندی به کرونا مبتلا شوند، ممکن است به زحمت بیفتند و درمان آنها بیشتر طول بکشد.

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر در بیمارستان مسیح دانشوری، پیوند انجام نمی شود. پیوندهایی که در این بیمارستان انجام می شد، به مراکز و بیمارستان های دیگر منتقل شده است.

  • فوت برخی بیماران لیست انتظار پیوند

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در ادامه گفت: یکی از عوارض این بیماری در دنیا همین است که افرادی در لیست انتظار پیوند بوده اند و در شرایط فعلی دچار مشکل می شوند و ممکن است فوت کنند. این موضوع در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است. حتی در اسپانیا که 25 سال است رتبه اول دنیای را در پیوند اعضا دارد، این اتفاق افتاده است.

شادنوش افزود: قرار نیست فرد گیرنده که سالم است با انجام پیوند عضو دچار ویروس شود. اگر فرد دریافت کننده عضو دچار ویروس شود، مدیریت او برای بازگشت به شرایط عادی دشوارتر خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: البته امیدواریم هیچکس در لیست انتظار عضو به شرایط اورژانسی نرسد و هرچه سریعتر از این شرایط عبور کنیم تا پیوند عضو را پیش ببریم.

شادنوش گفت: افرادی که پیوند عضو شدند باید با پزشک معالج خود در ارتباط باشند. زیرا تداخل دارویی ممکن است اتفاق بیفتد و در شرایط فعلی شاید پزشک معالج برای بیمار، داروی دیگری را تجویز کند. ولی توصیه اصلی ما این است که افراد پیوند عضو شده تلاش کنند در معرض این ویروس قرار نگیرند. میزان بروز و ظهور این ویروس در افراد پیوند عضوشده متفاوت است.

  • شرایط بیماران خاص در ایام کرونایی

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شرایط بیماران خاص در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: بیماران خاص برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مراعات و ملاحظه بیشتری داشته باشند، اما مثل سایر بیماران مبتلا به این ویروس، امکان درمان بیماران خاص هم وجود دارد و جای نگرانی نیست.

شادنوش افزود: از روزهای ابتدایی که تمهیدات برای مقابله با کرونا اندیشیده می شد، بیماران خاص در اولویت بودند و تلاش شد که این بیماران خدمات لازم را دریافت کنند. در بخش های مختلف از جمله تالاسمی و هموفیلی و بیماران دیالیزی هم که به دریافت خدمات حضوری نیاز داشتند، تلاش کردیم محل های جداگانه ای در نظر بگیریم تا از سایر بیماران جدا شوند.

وی ادامه داد: در این مدت تلاش کردیم دستگاه های دیالیز فرسوده را با دستگاه های نو جایگزین کنیم. البته این برنامه از قبل در دستور کار بود و در این مدت به آن سرعت دادیم و در حال حاضر تقریبا دانشگاهی نیست که درخواست دستگاه دیالیز داشته باشد و ما به آنها دستگاه نداده باشیم.

  • آمار فوت بیماران خاص

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: تحریم های ظالمانه آمریکا آزاردهنده است و در کنار آن، ویروس کرونا هم شرایط را تحت تاثیر قرار داده است. اگر بیمار برای تهیه دارو دچار مشکل شد حتما به ما اطلاع بدهند. همکاران ما به صورت شبانه روزی در حال پیگیری امور هستند تا مسئله ای در زمینه داروی بیماران خاص وجود نداشته باشد. بیماران خاص یکی از اولویت های وزارت بهداشت در حوزه های مختلف است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار فوتی های بیماران خاص به علت ابتلا به کرونا گفت: آمار فوتی های بیماران خاص نیازمند بررسی بیشتری است. زیرا باید تفکیک انجام شود که بدانیم آیا بیمار به خاطر بیماری زمینه ای فوت کرده یا دلیل دیگری داشته است.

شادنوش اظهار کرد: سامانه حواله الکترونیکی در کشور فعال شده و از ابتدای خرداد تخصیص بیماران خاص از طریق آمار ثبت شده در این سامانه انجام می شود. در نتیجه دانشگاه ها باید این سامانه را جدی بگیرند و ثبت بیماران را به صورت دقیق در این سامانه انجام بدهند تا تخصیص داروهای بیماران خاص به درستی انجام شود و شخص استفاده کننده از دارو به دقت تعیین باشد.

  • مصرف الکل و مواد مخدر

این مسئول در بخش دیگری از صحبتش درباره تاثیر مصرف الکل و مواد مخدر در پیشگیری از ابتلا به کرونا گفت: اطلاع رسانی های غلطی به برخی افراد در زمینه مصرف الکل اجرا شده بود یا برخی افراد در معرض سوء استفاده سودجویان قرار گرفته و الکل مصرف کردند. در جمع بندی ها هنوز تعیین نیست که چه تعداد از این افراد کلیه خود را از دست داده و نیازمند به دیالیز شده است.

شادنوش تاکید کرد: هیچ استنادی در دنیا وجود ندارد که افراد معتاد کمتر در معرض ویروس کرونا قرار می گیرند. از طرفی از محموله های مکشوفه و آزمایش های اجرا شده مشاهده کردیم که مواد افزودنی به مواد مخدر افزوده اند که بسیار کشنده است. در نتیجه افرادی که دست به کارهای پرخطری مثل مصرف الکل و مواد مخدر می زنند، باید بدانند که کار بی فایده ای انجام می دهند و این کار ممکن است کل زندگی آنها را تحت تاثیر قرار بدهد.

  • بهبودی کرونا دو هفته زمان می برد

شادنوش در ادامه درباره مدت زمان لازم برای بهبود فرد مبنلا به کرونا اظهار کرد: از زمانی که علائم بیماری در فرد ظاهر می شود، حدود دو هفته زمان نیاز است که علائم برطرف شود. حتی اگر فرد علائم هم پیدا نکرده و بر اساس آزمایش بفهمد که مبتلاست، باز هم دو هفته زمان نیاز دارد.

او گفت: حتی تا روز سیزدهم یا چهاردهم ممکن است فرد در بدن خود احساس ناراحتی کند. یعنی این طور نیست که علائم آهسته کاهش پیدا کند. بعد از این دو هفته به این معنی نیست که فرد ناقل نیست و ممکن است ویروس را به دیگران انتقال بدهد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: برای دوران پساکرونا به زمان نیاز داریم تا بیماران بتوانند از نظر باورها و از نظر شرایط روحی در شرایط پیگیری بیماری خود قرار بگیرند. در وزارت بهداشت یکی از نگرانی ها ما این است که بیمار به دلیل ترس از مراجعه به بیمارستان، بیماری خود را فراموش کند. در نتیجه به دنبال این هستیم که بیمارستان هایی که ارائه خدمت داشته و از هر گونه آلودگی پاک هستند را اعلام کنیم.

  • دندانپزشکی ها فعلا تعطیل هستند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت درباره فعالیت مراکز دندانپزشکی در روزهای بحرانی کرونا نیز گفت: دستورالعملی برای مراکز دندانپزشکی ابلاغ شده و کارهای اورژانس دندانپزشکی در کلینیک های منتخب ارائه می شود، اما مطب های شخصی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

شادنوش افزود: بر اساس مراکز دنیای سلامت از جمله سازمان دنیای بهداشت، دندانپزشکی یکی از مشاغل پرخطر در زمان شیوع کرونا محسوب می شود و به همین دلیل، مطب های دندان پزشکی هنوز اجازه فعالیت ندارند. چون در زمینه انتقال ویروس بسیار خطرناک هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 227

به "مطب های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند ، بهبودی کرونا دو هفته زمان می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطب های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند ، بهبودی کرونا دو هفته زمان می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید