لویه جرگه و کلاف سردرگم صلح؛ آیا دولت افغانستان بدنبال آزادی طالبان است؟

به گزارش مجله حقوق، در حالی که طالبان به عنوان یکطرف از درگیری در افغانستان و بعضی احزاب و شخصیت ها با برگزاری لویه جرگه مخالف هستند، این نگرانی وجود دارد که بحران جاری در پی تصمیم گیری این نشست تشدید گردد.

لویه جرگه و کلاف سردرگم صلح؛ آیا دولت افغانستان بدنبال آزادی طالبان است؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، لویه جرگه افغانستان که بویژه در گذشته عظیمترین اجتماع شخصیت ها و عظیمان در این کشور بوده است، در موارد بحرانی تشکیل می گردد تا چاره جویی کند و به نوعی از نمایندگان انتصابی و انتخابی مردم نظر سنجی گردد.

با این حال، این نشست عظیمان، در سالهای اخیر بویژه در دولت اشرف غنی با اما و اگرهای بسیاری روبرو بوده و از لحاظ قانونی نیز همیشه زیر سوال بوده است.

نشست تازه لویه جرگه مشورتی که توسط دولت افغانستان برای تصمیم گیری درباره آزادی 400 زندانی طالبان از امروز آدینه شروع شده است نیز با چالش مشروعیت روبروست. و درحالی که طالبان به عنوان یکطرف از درگیری های این کشور همچنین بعضی از احزاب سیاسی مانند حزب جمعیت اسلامی و تعدادی از شخصیت ها با آن مخالف هستند اما در حال برگزاری است و این نگرانی وجود دارد که بحران جاری را تشدید کند.

پیش از برگزاری لویه جرگه، معصوم استانکزی رئیس کمیسیون برگزارنماینده آن در یک نشست خبری در کابل تصریح نموده بود که لویه جرگه صلاحیت آزادی 400 زندانی طالبان را ندارد.

وی که ریاست تیم مذاکره نماینده دولت افغانستان با طالبان را نیز دارد، گفت: اعضای لویه جرگه مشورتی نیز صلاحیت آن را ندارد که 400 زندانی طالبان را آزاد کند. از آنها فقط مشورت گرفته می گردد تا در تصمیم های عظیم، دیدگاه مردم افغانستان گنجانده گردد؛ اگر در این نشست تصمیمی گرفته گردد این تصمیم باید توسط مجلس و دولت افغانستان تایید گردد.

استانکزی همچنین تاکید نمود که رئیس جمهور افغانستان نیز صلاحیت آزادی این افراد را ندارد و حتی اگر بخواهد این تصمیم را بگیرد این تصمیم فراقانونی خواهد بود.

از سوی دیگر، سلام رحیمی سرپرست وزارت دولت در امور صلح نیز در این باره گفته که صلح قیمتی دارد و برای پرداختن آن قیمت، باید اجماع ملی وجود داشته باشد، 400 زندانی که باید آزاد شوند، قیمت آن است و با برگزاری لویه جرگه مشورتی خواهیم دید که آیا ملت می خواهد آن قیمت را برای صلح بپردازد یا خیر؟

بعضی از حقوقدانان نیز بدلایل مختلف از جمله محقق نشدن شرایط لویه جرگه برگزاری آن را غیرقانونی می دانند.

گروه طالبان در واکنش به جرگه هشدار داد که هرگونه تأخیر در آزادی زندانیان و برگزاری مذاکرات بین الافغانی به معنای ادامه جنگ است و این این نشست به هیچ عنوان نمی تواند از مردم افغانستان نمایندگی کند.

همچنین با وجود استقبال کنونی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از برگزاری لویه جرگه در کابل اما اوایل هفته وی در سفرش به کابل پیشنهاد نموده بود که برای خاتمه قائله زندانیان طالبان، این 400 زندانی به مکانی خارج از زندان منتقل شوند و تحت نظارت باشند.

در گفتگوهایی که خبرنگاران با تعدادی از کارشناسان و حقوقدانان امور سیاسی داشت، بیشتر آنها گفتند که اشرف غنی تمایل چندانی برای وارد شدن به مذاکرات بین الافغانی ندارد زیرا که تحقق صلح مغایر با ادامه دولت کنونی افغانستان است.

نباید فراموش کرد که اشرف غنی در مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا به حاشیه رانده شده بود، اما در اوضاع کنونی تنها ابزاری که می تواند به آن توسل جوید تا در سیاست های یکه تازی آمریکا زیر پا نگردد، همین زندانیان طالبان است.

به نظر بعضی کارشناسان، اشرف غنی نمی خواهد تنها وسیله ای که باعث تداوم ریاست جمهوری اش می گردد را از دست دهد. این موضوع تا سرحد تقابل آمریکا با اشرف غنی نیز پیش رفته است.

رئیس جمهور کنونی افغانستان چندین بار از آزادی زندانیان امتناع نموده بود و از آزادی مشروط سخن گفته بود و بیش از پنج ماه مذاکرات را به عقب انداخت. در آخرین ملاقات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی از آزادی زندانیان طالبان خودداری کرد که این اقدام سبب ناراحتی پامپئو شد و بلافاصله اعلام شد که آمریکا یک میلیارد دلار از کمکهای خود را به کابل قطع می نماید.

از سوی دیگر، اشرف غنی به این موضع پی برده است که در مذاکرات بین الافغانی، تنها گروه طالبان با قدرت ظاهر خواهد شد، چرا که در دوران مذاکرات این گروه با آمریکا بهترین روابط را برقرار نموده است و این موضوع به هیچ عنوان به صلاح دولتش نیست.

به نظر می رسد که اشرف غنی می خواهد جریانهای مخالف خود را نیز برای این هدف همسو کند. انتظار می رفت که عبدالله عبدالله در ارتباط به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح از آنجایی که موضوعات پیرامون مذاکرات به شورای عالی مصالحه سپرده شده است واکنش و انتقادهایی را داشته باشد اما با مشخص شدنش به ریاست لویه جرگه همه چیز آرام گرفته است.

تا اینجای کار اشرف غنی و مشاورانش توانسته اند؛ جناح هایی که امکان دارد در تقابل قرار گیرند را با خود همسو نمایند.

ظاهرا رئیس جمهور کنونی افغانستان برای مذاکرات بین الافغانی به زمان بیشتری احتیاج دارد تا قدرت خود را تحکیم کند، احتمالا وی منتظر است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات برنده گردد تا بتواند روابط بهتری را برقرار کند و دوران حکومتش نیز باوجود چالش ها ادامه یابد.

به هر حال، باید منتظر ماند که آیا این جرگه با چنین روندی می تواند کلاف سردگم صلح افغانستان را ازپیچدگی نجات دهد، در حالی که در به نظر می رسد نه تنها طالبان را به پای میز مذاکره نخواهد کشاند بلکه موجبات نگرانی این گروه را در پی خواهد داشت و چه بسا باعث تشدید تنش ها در این رابطه خواهد شد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 417

به "لویه جرگه و کلاف سردرگم صلح؛ آیا دولت افغانستان بدنبال آزادی طالبان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لویه جرگه و کلاف سردرگم صلح؛ آیا دولت افغانستان بدنبال آزادی طالبان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید