حال پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک خوب است، تلفاتی گزارش نشد

به گزارش مجله حقوق، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت: خوشبختانه تا به امروز هیچ نوع بیماری و تلفاتی در پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک مشاهده نشده است.

حال پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک خوب است، تلفاتی گزارش نشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عباس جودکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین شرایط مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک اظهار کرد: مهاجرت پرندگان مهاجر از سیبری به تالاب میقان از اواخر شهریور ماه سال جاری آغاز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ابتلاء پرندگان منطقه شمال سیبری به آنفلوانزا تعدادی از پرندگان ضعیف شده و نتوانستند به سمت این منطقه پرواز کنند و با بررسی های محیط زیستی کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب میقان نسبت به سنوات قبل مشاهده می شود به طوری که تعداد محدودی درنا، غاز خاکستری و… وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت اغلب در تالاب ها و آبگیرها ساکن می شوند که در استان مرکزی هم قابل مشاهده هستند.

جودکی افزود: با توجه به پایش روزانه تالاب و حاشیه های آن خوشبختانه تا به امروز هیچ نوع تلفاتی و اثر بیماری در پرندگان مهاجر مشاهده نشده است.

در کل مناطق گشت کنترل مستقر است

وی گفت: این پایش ها به طور مشترک با همکاری اداره کل دامپزشکی انجام می شود یا در کل مناطق گشت کنترل مستقر است. پاسگاه محیط بانی داودآباد از سال گذشته تا به امروز هرروز گشت و کنترل حاشیه تالاب را انجام می دهد.

به گفته جودکی در صورت مشاهده لاشه پرندگان، این لاشه ها به شهر منتقل نمی شود، بلکه سریعاً به اداره دامپزشکی اطلاع داده می شود که اکیپ این اداره در محل حضور یافته و نمونه برداری انجام می دهد تا بتوان عامل مرگ را تشخیص داد.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعیه ای به محیط بانان شهرستان ها گوشزد شده است که شرایط پرندگان مهاجر در سدها و آبگیرها را به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان بررسی و پایش کنند.

جودکی گفت: در سال های 97 و 98 خوشبختانه تلفاتی در خصوص آنفلوانزا در تالاب میقان و زیستگاه های پرندگان استان شاهد نبودیم.

وی در خصوص عوامل تهدید کننده سلامت پرندگان مهاجر عنوان کرد: عوامل متعددی از جمله بیماری ها مانند آنفلوانزا، شکار پرندگان مهاجر مانند درنا و غاز توسط شکارچیان و… سلامتی پرندگان را تهدید می کند.

موردی از شکار پرندگان مهاجر توسط شکارچیان گزارش نشده است

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی افزود: از ابتدای سال جاری تا به امروز با توجه به پایش های صورت گرفته موردی از شکار پرندگان مهاجر توسط شکارچیان گزارش نشده است و معمولاً شکارچیان بیشتر در فصل زمستان برای شکار اقدام می کنند.

جودکی تاکید کرد: پرندگان مهاجر مانند درنا در طول روز از حاشیه تالاب و زمین های کشاورزی اطراف آن و سایر پرندگان موجود در آبگیرها نیز از گیاهان داخل در آب تغذیه می کنند، هنگام بارش برف در صورت نیاز به آنها به صورت دستی غذا داده می شود.

وی در خصوص پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تأثیر آلودگی هوا بر سلامت پرندگان مهاجر نیز گفت: در صورت مشاهده هر نوع تلفات در پرندگان مهاجر برای بررسی به دامپزشکی تحویل داده می شود و تا به امروز موردی گزارش نشده است که آلودگی هوا به عنوان عامل تلفات مطرح باشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 544

به "حال پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک خوب است، تلفاتی گزارش نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک خوب است، تلفاتی گزارش نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید