تغییر مدیریت جنگی دولت افغانستان برای تقابل با طالبان

به گزارش مجله حقوق، تداوم سقوط ولسوالی های افغانستان توسط نیروهای طالبانی و بن بست مذاکرات بین الافغانی در دوحه قطر، ریاست جمهوری این کشور را وادار به تغییر در مدیریت جنگی و نظامی کرد تا بتواند با چینش جدید در رأس نهادهای امنیتی، دولت را از تبعات سنگین پیشروی تروریست ها نجات دهد.

تغییر مدیریت جنگی دولت افغانستان برای تقابل با طالبان

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه اخیرش ژنرال بسم الله محمدی را به عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی و ژنرال عبدالستار میرزکوال را به عنوان سرپرست وزارت کشور برای تأیید به مجلس معرفی نموده تا به ترتیب جانشین اسدالله خالد و حیات الله حیات شوند.

به نوشته روزنامه صبح کابل، دفتر ریاست جمهوری افغانستان در حالی عزم بر این تغییر آرایش مدیریت جنگی نموده است که تنها در ابتدای هفته جاری دست کم 5 ولسوالی به دست طالبان افتاد و شماری از نیروهای امنیتی با سلاح و مهمات تسلیم آنها شدند. عتیق الله امرخیل، از فرماندهان بازنشسته ارتش افغانستان معتقد است: در چنین وضعیتی، نهادهای امنیتی به افرادی احتیاج دارند که تجربه نظامی و مدیریت جنگ داشته باشند تا به نیروهای امنیتی روحیه بدهند و شانه به شانه شان در صف جنگ باشند. سیاست عقب نشینی تاکتیکی حکومت، رسوایی نظامی بود چراکه نهادهای امنیتی می توانستند پس از سقوط دو- سه ولسوالی، با بازنگری سیاست جنگی خود عرصه قدرت را در دست گیرند. اما فرماندهان کارکشته یکی پس از دیگری بازنشسته شده و افراد به جامانده بارها جابه جا شده اند و همین امر در ضعف نیروها اثرگذار است.

در همین حال تاج محمد کارشناس سیاسی مرکز کابل نیز به عرب نیوز گفت: حلقه داخلی همراهان غنی افراد جوان و کم تجربه در جنگ هستند بنابراین مشکل عمده افغانستان در مدیریت جنگ است. انتصابات جدید در کوتاه مدت اثرات نمادین و شاید روانی داشته باشد اما بعید است بتواند شرایط را تا حد زیادی به سود دولت تغییر دهد.

تداوم خشونت طالبان

از حدود یک ماه قبل که نیروهای نظامی امریکایی و خارجی، خروج از افغانستان را شروع کردند، نیروهای طالبان مصمم تر از قبل پیش رفتند و در حالی که تا به امروز به تصرف 40 ولسوالی اذعان داشته اند، با ورود به چند روستا، هزاران خانواده افغان را بی خانمان نموده و خسارات و تلفاتی بر جای گذاشته اند. این در حالی است که فرایند گفت و گوهای صلح نیز با اما و اگرهای طالبان به بن بست کشیده شده و به گفته منابع دولتی، ملاقات عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با طالبان که توسط رهبران افغانستان و طالبان و با میانجیگری پاکستان و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان ترتیب داده شده بود نیز به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاد.

در این شرایط محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان از جامعه بین المللی خواست در ارتباط با طالبان بی طرف نبوده و با پذیرش اینکه این گروه به عمد اقدام به نقض حقوق بشر در قبال افغان ها می نماید واکنش نشان دهد: طالبان مراکز عمومی را ویران می نماید که این کار با راهنمایی بیگانگان و شبکه های سیاه انجام می گردد تا افغانستان را به نابودی بکشاند.

ترسیم صندلی زنان در حکومت طالبانی

گرچه همچنان سران طالبان برای ادامه مذاکرات صلح بین الافغانی چراغ سبز نشان نداده اند اما اعضای این گروه خود را به فرایند این گفت و گوها پایبند دانسته و خواهان ایجاد سیستم اسلامی واقعی هستند که حقوق زنان را در چارچوب فرهنگ و قواعد دینی قرار دهد. به نوشته ایسنا به نقل از رویترز، در شرایطی که مقامات دولتی نسبت به وقوع بن بست مذاکراتی هشدار داده و طالبان را به خاطر نداشتن یک پیشنهاد صلح مکتوب به عنوان نقطه شروعین مذاکرات به نقد کشیده اند، ملاعبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در بیانیه ای گفت: بدون شک سیستمی که بعد از خروج نیروهای خارجی تشکیل می گردد ابهامات زیادی دارد و باید درباره ساز و کار آن به نحوی بهتر در مذاکرات دوحه صحبت گردد. بنابراین یک سیستم اسلامی حقیقی بهترین وسیله برای حل تمامی مسائل افغان ها است. زنان و اقلیت ها نیز در این سیستم تحت حمایت قرار گرفته و دیپلمات ها و اعضای گروه های مردم نهاد می توانند در امنیت کار نمایند. این اظهارات در حالی گفته شده که براساس نتایج تحلیل اطلاعاتی ماه های اخیر امریکا در صورت به قدرت رسیدن طالبان، زنان نخستین گروهی هستند که پیشرفت های شان نادیده گرفته می گردد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 952

به "تغییر مدیریت جنگی دولت افغانستان برای تقابل با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر مدیریت جنگی دولت افغانستان برای تقابل با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید