اعتراض دانشجویان علوم پزشکی کشور به برگزاری آزمون علوم پایه ، دانشجویان: وزارت بهداشت از برگزاری تجمعات غیرضرور پرهیز کند

به گزارش مجله حقوق، دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور به روش های مختلف اعتراض خود را نسبت به برگزاری آزمون علوم پایه اعلام کردند.

اعتراض دانشجویان علوم پزشکی کشور به برگزاری آزمون علوم پایه ، دانشجویان: وزارت بهداشت از برگزاری تجمعات غیرضرور پرهیز کند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، کرونا همچنان در نقاط مختلف کشور جولان می دهد. بیشتر استان های کشور در شرایط قرمز یا زرد قرار دارند. کارشناسان و متخصصان بسیاری این روز ها توصیه می نمایند که از تجمعات غیرضروری پرهیز گردد. برگزاری مراسم های عروسی و عزا ممنوع شده و عزاداری دهه اول محرم، با سختگیری های شدید از سوی مردم و مسئولان برگزار گردید.

فضای علمی و دانشگاهی کشور هم تحت تاثیر کرونا و با تغییر در برنامه ها و امور جاری دانشگاه ها همراه شد. وزارتخانه های علوم و بهداشت برای رعایت پروتکل های بهداشتی و تغییر در برنامه های درسی، با هدف کاهش حضور دانشجویان در دانشگاه ها و فضاهای دانشگاهی دستوراتی صادر کردند که کم و بیش انجام شد. مثل برگزاری آزمون علوم پایه دانشجویان علوم پزشکی که اسفند سال گذشته لغو شد و به جای آن، از سوابق تحصیلی دانشجویان برای ادامه تحصیل آنان، بهره گرفته شد.

آموزش به دانشجویان پزشکی از چند مقطع می گذرد که پس از هر مقطع دانشجویان باید در آزمون آن پذیرفته شوند تا جواز حضور در مقطع بعدی را دریافت نمایند. یکی از این آزمون ها پس از پنج ترم اول و پس از یادگیری علوم پایه پزشکی برگزار می گردد.

وزارت بهداشت در اسفند سال گذشته تصمیم گرفت به جای برگزاری این آزمون، براساس سوابق دانشجویان در پنج ترم تحصیلی شان، به آنان نمره و جواز حضور در دوره های بعدی را دهد. اما حالا که کرونا شیوع بیشتری دارد، استان های بیشتری با این بیماری درگیرند و حتی آمار فوت شدگان در اثر ابتلا به کرونا نسبت به اسفند افزایش دارد، قرار است در روز پنجشنبه، 20 شهریور این آزمون را برگزار کند.

چرا وزارت بهداشت برای برگزاری آزمون علوم پایه اصرار دارد؟

این موضوع را دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و یکی از معترضان به برگزاری این آزمون به خبرنگار ما می گوید و تأکید می نماید: آمار های ابتلا به کرونا معین است و نشان می دهد که شرایط اکنون این بیماری در کشور نسبت به اسفند بهتر که نشده، بدتر هم هست؛ پس چرا این اکنون می خواهند این آزمون را برگزار نمایند؟

به گفته او، در جلسه ای که شنبه، 15 شهریور در وزارت بهداشت برگزار گردیده، قرار بوده درباره این آزمون مشخص تکلیف گردد که براساس تصمیمات آن جلسه، بر برگزاری این آزمون تأکید می گردد.

راهکار جایگزین؛ استفاده از سوابق تحصیلی دانشجویان

این دانشجویان معتقدند که برگزاری آزمون علوم پایه در این شرایط غیرضروری است و دانشگاه های علوم پزشکی برای راهکار جایگزین آن، می توانند براساس سوابق تحصیلی دانشجویان را برای مقاطع بعدی پذیرش نمایند.

به گفته این دانشجوی علوم پزشکی؛ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هر ساله حدود 150 نفر دانشجوی پزشکی پذیرش می گردد که اگر این تعداد قرار باشد برای آزمون روز پنجشنبه از شهر و دیار خود به اصفهان سفر نموده و در آزمون شرکت نمایند، احتمال ابتلای آن ها افزایش می یابد و حتی ممکن است آنان ناقل ویروسی برای خانواده های خود باشند.

او می گوید: مهم ترین دلیل ما این است که برگزاری این آزمون یک تجمع غیرضروری محسوب می گردد و از طرف دیگر زیرساخت های لازم برای حضور دانشجویان در محیط دانشگاه را قبلا دیده ایم؛ بین دانشجویان مقاطع بالینی، موارد ابتلا به کرونا بسیار زیاد بود و از طرف دانشگاه، رسیدگی لازم برای آنان صورت نمی گرفت.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره می نماید: وزارت بهداشت برای یکی دیگر از آزمون های دانشجویان علوم پزشکی قبلا اعلام نموده بود که هر دانشجو در محل سکونت خود آزمون دهد، اما هیچ گونه تمهیدی را برای معرفی دانشجویان به دانشگاه های محل زندگی آنان، انجام ندادند.

هم صدایی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور

دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نامه نگاری را به معاون آموزشی دانشگاه های خود شروع کردند. پیگیری های دانشجویان علوم پزشکی اصفهان از هفته گذشته شروع شده بود. نامه ای به صبری، معاون آموزشی دانشگاه ارسال نموده و دلایل خود را برای لغو این آزمون بیان نموده بودند. اما پس از بی اعتنایی وی، در نامه دوم، دانشجویان با انتقاد از اختلال در نظام آموزشی و سردرگمی و کلافگی دانشجویان که در پی نبود برنامه ریزی دقیق برای برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی ایجاد شده، از وی درخواست کردند که طی نامه ای به معانت آموزشی وزارت بهداشت، صریحا اعلام کنید که ما دانشجویان علوم پزشکی اصفهان قادر به شرکت در آزمون علوم پایه نیستیم.

البته دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ایران، اصفهان، بقیه الله (عج)، آزاد تهران، آبادان، آزاد تنکابن، کاشان، گلستان، اردبیل، شیراز، ارومیه، سبزوار، شهرکرد، دزفول، کرمانشاه، شیراز، کرمان، جهرم، گیلان، قم، ساری، هرمزگان، آزاد خوراسگان، دانشکده های علوم پزشکی آزاد قم، علوم پزشکی تبریز و علوم پزشکی شهید بهشتی، در نامه هایی مشابه به معاونان آموزشی دانشگاه های خود، اعلام کردند که نمی توانند در این آزمون شرکت نمایند و خواهان لغو آن شدند.

علاوه بر این، دانشجویان دامپزشکی دانشگاه های آزاد نیز در اعتراض به برگزاری آزمون جامع پیش درمانگاهی خود اعتراض نموده و خواهان لغو آن شدند. دانشجویان دانشگاه های آزاد علوم تحیقات، کرج، گرمسار، بافت، شهرکرد، شوشتر، شبستر، تبریز، ارومیه، بابل، کازرون و سنندج هم تا به امروز به جمع معترضان به برگزاری این آزمون شده اند.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و آزاد این شهرستان، دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی گیلان نیز در نامه ای به معاون آموزشی دانشگاه درخواست لغو آزمون پیش کارورزی را اعلام کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 468

به "اعتراض دانشجویان علوم پزشکی کشور به برگزاری آزمون علوم پایه ، دانشجویان: وزارت بهداشت از برگزاری تجمعات غیرضرور پرهیز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض دانشجویان علوم پزشکی کشور به برگزاری آزمون علوم پایه ، دانشجویان: وزارت بهداشت از برگزاری تجمعات غیرضرور پرهیز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید