جایگاه انیمیشن ایرانی در جشنواره های بین المللی کجاست؟

به گزارش مجله حقوق، حامد جعفری از تهیه کنندگان سینمای انیمیشن، ضمن اشاره به جایگاه کلیدی انیمیشن در کشور، از نقش مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران در معرفی استعدادهای تازه در این حوزه گفت.

جایگاه انیمیشن ایرانی در جشنواره های بین المللی کجاست؟

به گزارش خبرنگاران، حامد جعفری تهیه نماینده سینمای انیمیشن که به زودی انیمیشن سینمایی او با عنوان بچه زرنگ به سینماها می آید، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از جهت اینکه اسکار کوالیفاید دارد و برگزیده اصلی جشنواره برای معرفی به اسکار می رود، از اهمیت به سزایی برخوردار است. حضور در تمام جشنواره هایی که اسکار کوالیفاید (درگاه های ورود به اسکار) هستند، برای کسانی که فعالیت هنری انجام می دهند، ارزشمند است.

بنابراین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت خیلی خوبی برای فیلمسازان ایرانی است. در زمان ما و دوره ای که حتی جشنواره این اعتبار جهانی را هم به دست نیاورده بود به اصطلاح برایش سر و دست می شکستیم و مشتاق جشنواره بودیم، حال طبیعی است فضای جشنواره برای افرادی که وارد این عرصه می شوند، مجذوب نماینده تر شده باشد.

جعفری ادامه داد: در جشنواره های مختلفی از جمله فجر و کودک داور بوده ام اما آشنایی با فیلمسازان کوتاه حوزه انیمیشن برایم تجربه تازه ای است که راه خود را به وسیله این جشنواره آغاز نموده اند و باعث می شوند، این فرصت را داشته باشیم که ببینیم چه کسانی وارد این عرصه می شوند تا بتوانیم آن ها را شناسایی کنیم و گفتگوی بین نسلی شکل بگیرد. از سوی دیگر وقتی می بینید که آثار نسل جوان سطح کیفی بالایی دارند و این سطح پیوسته در حال تکرار شدن و استمرار است، به وجد می آیید.

وی درباره به کارگیری جلوه های بصری، گرافیک و ایده های خلاقانه آثار فیلمسازان در حوزه پویانمایی گفت: به هر حال فیلمسازان جوان در حوزه سینما گام های نخستین خود را طی می نمایند، از این جهت شاید بعضی از کارها با ایده های خیلی خوبی همراه نباشد و بعضی دیگر آثار پخته تر و غنی و به خروجی خوبی رسیده باشند.

جعفری بیان نمود: ما باید اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را همیشه در نظر بگیریم بالاخره جشنواره تهران، یک جشنواره معتبر است و باید همه فاکتورها را در اجرایش در نظر بگیریم.

جعفری درباره تفاوت فراوری انیمیشن کوتاه و بلند گفت: من انیمیشن را از کار کوتاه و سریال آغاز کردم اما طبیعی است که شناختمان از حوزه کوتاه یک جنس و شناخت مان از حوزه فیلم بلند یک جنس دیگر باشد. فراوری انیمیشن بلند یک کار فناورانه، صنعتی و استودیو محور است اما کارهای کوتاه شخص محور و تجربی هستند که جنس متفاوتی دارند. خیلی از کسانی که کار کوتاه می سازند، برای شناخت این صنعت و در نتیجه قدم گذاشتن در عرصه بلند فعالیت می نمایند و احتمالاً جشنواره را راه ورود به آن حوزه می دانند. پس طبیعتاً این مسیر، مسیر گذار از فیلم کوتاه به فیلم بلند است و ما شاید به نوعی بتوانیم به این فضا یاری کنیم.

وی در سرانجام گفت: گفته می گردد بچه ها به وسیله قوه تخیل خود با انیمیشن ها ارتباط برقرار می نمایند و با قهرمان قصه های انیمیشن زندگی می نمایند. اهمیت انیمیشن آنجاست که آن قهرمانی که در فکر بچه های ما شکل می گیرد و با آن زندگی می نمایند زاییده زیست هنرمندان ایرانی باشد یا زاییده فکر خارجی ها؛ درنتیجه جایگاه و اهمیت انیمیشن در کشورمان کلیدی است.

چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار 27 مهر تا 2 آبان 1402 برگزار می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1550

به "جایگاه انیمیشن ایرانی در جشنواره های بین المللی کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه انیمیشن ایرانی در جشنواره های بین المللی کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید